۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
کشاورزی علمی راه نجات از تغییرات اقلیمی| گرما در کمین پسته، مدیران در پشت درهای خود بسته!
گزارش بازار؛

کشاورزی علمی راه نجات از تغییرات اقلیمی| گرما در کمین پسته، مدیران در پشت درهای خود بسته!

کرمان- تغییرات اقلیمی و افزایش بی سابقه دما در کرمان در حالیکه کشاورزی را در آستانه ضرر و زیان قرار داده که هیچ روشی علمی برای مقابله با گرما زدگی به کشاورزان توصیه نشده است.

بازار؛ گروه استان ها: تغییرات اقلیمی گسترده در کرمان تبعات بسیاری برای کشاورزان این استان به همراه داشته و خسارت های زیادی برجای گذاشته است.

گرمای ۵۰ درجه ای هوا در شهداد و افزایش دمای هوای بی سابقه در کرمان و رفسنجان که روز گذشته به ۴۲ درجه نیز رسید خطر پوک شدن مغز پسته را به همراه دارد.

هواشناسی کرمان نسبت به احتمال گرمازدگی محصول باغهای پسته استان هشدار دارد و از کشاورزان خواست تهمیدات لازم را اتخاذ کنند

هواشناسی کرمان نیز روز گذشته نسبت به احتمال گرمازدگی محصول باغهای پسته استان هشدار دارد و از کشاورزان خواست تهمیدات لازم را اتخاذ کنند. اما سوال این است چه تهمیداتی و چه کارهایی باید انجام شود، نکته قابل توجه اینکه اکثر اقلام پسته های کشت شده در کرمان توان مقابله با تنش های گرمایی بالا را ندارند و در صورت وجود تنش های گرمایی و بروز موج گرما در دشت های کرمان خسارت سنگین را تحمل می شوند.

تقریبا تنها راهکار برای جلوگیری از گرما زدگی در شرایط کنونی آبیاری است اما سوال این است با کدام آب؟ این روزها طرح سهمیه بندی برق در مزارع کشاورزی اجرا می شود و کشاورزان با قطعی های مکرر برق و بی آبی مواجه هستند.

مراکز تحقیقاتی در بخش کشاورزی منفعل هستند

در این میان هیچ خبری از روشهای علمی توسعه یافته و دانش بنیان در این بخش نیست و مراکز تحقیقاتی نیز اکثرا فقط نام های تحقیقات و فن آوری را یدک می کشند و اقدام موثری در راستای توسعه کشاورزی مدرن در استان انجام نمی دهند.

حالا خشکسالی و تغییرات اقلیمی از عرصه های کشاورزی کرمان می کاهد و توسعه کشت پسته در استان های دیگر که کشت این محصول را به صورت علمی آغاز کرده اند مشاهده می شود.

سرعت خسارت های تغییرات اقلیمی از سرعت توسعه کشاورزی علمی در استان کرمان بیشتر شده است و همچنان بسیاری از مزارع و باغ ها هنوز به شبکه های آبیاری مدرن مجهز نشده است.

استفاده از دستگاه های تخصصی در راستای مقابله با سرمازدگی و یا گرمازدگی و بهره بردن از گونه های گیاهی مقاوم در مقابل تنش های دمایی نیز عملا مغفول مانده است.

ثبت دمای های بی سابقه در کرمان

مریم سلاجقه ، کارشناس کشاورزی اداره کل هواشناسی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به ثبت دماهای بی سابقه در این فصل از سال در کرمان گفت: برخی از این دماها طی ۲۶ سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی عنوان کرد: طی تابستان سال جاری شاهد ثبت رکوردهای جدید از افزایش دما هستیم همچنین دمای هوا نسبت به متوسط دراز مدت در استان افزایش یافته است.

سلاجقه با هشدار به کشاورزان به خصوص پسته داران در خصوص گرمازدگی محصول گفت: باید تدابیر ویژه برای جلوگیری از خسارتها اندیشیده شود تا کمترین خسارت به محصول سال جاری وارد شود.

وی آبیاری منظم را یکی از مهمترین اقدامات لازم برای مقابله به گرمازدگی محصولات دانست و افزود: پیش بینی می کنیم طی روزهای آینده موج گرمایی در کرمان ادامه داشته باشد.

فرماندار رفسنجان: با توجه به وجود هزاران هکتار باغ پسته و اشتغال بسیاری از مردم شهرستان در این زمینه باید از سرمایه های موجود محافظت کنیم

فرماندار رفسنجان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: با توجه به وجود هزاران هکتار باغ پسته و اشتغال بسیاری از مردم شهرستان در این زمینه باید از سرمایه های موجود محافظت کنیم.

حسین رضایی گفت: خشکسالی و بی آبی و تنش های دمایی بلای جان باغهای پسته شده است و به کشاورزان یاداوری میکنیم از روشهای مناسب برای جلوگیری از گرمازدگی باغهای پسته استفاده کنند.

توسعه کشت پسته در استانهای مختلف

وی در خصوص کشت پسته در رفسنجان گفت: ما تمام توان خود را برای حمایت از کشاورزان به کار گرفته ایم اما شیب توسعه ای کشت پسته در استانهای دیگر در حال افزایش است و در کشورهای دیگر نیز کشت پسته افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: ما باید کشاورزان به سمت استفاده از روشهای روز علم کشاورزی برای مقابله با تهدیدات دمایی ترغیب کنیم این در حالی است که همچنان از روشهای قدیمی برای مقابله با تنشهای دمایی استفاده می شود.

فرماندار رفسنجان افزود: باید اقدامات حمایتی از کشاورزان انجام شود تا هزینه تولید محصولات کاهش یابد و زمینه برای تولید محصولات رقابتی مهیا شود.

وی مزیت رفسنجان را در تولید پسته دانست و گفت: باید از این محصول حمایت لازم انجام شود.

فرماندار رفسنجان گفت: استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی توسعه پسته را در دستور کار ویژه خود قرار داده اند.

فرماندار رفسنجان: طی ۱۰ سال گذشته ۱۰ هزار هکتار باغ پسته را از دست داده ایم و بیشترین صدمه نیز به پسته فندقی و کله قوچی وارد شده است

فرماندار رفسنجان گفت: طی ۱۰ سال گذشته ۱۰ هزار هکتار باغ پسته را از دست داده ایم و بیشترین صدمه نیز به پسته فندقی و کله قوچی وارد شده است.

رضایی افزود: ۳۲ درصد باغهای پسته کشور در استان کرمان قرار دارد و به نظر می رسد با توجه به مزیتهای تولید و اقتصادی باید زمینه حفاظت و توسعه کشت را در استان به ویزه رفسنجان ایجاد کنیم.

وی توسعه کشاورزی علمی را بسیار مهم دانست و گفت: باید روشهای سنتی تولید پسته را کنار بگذاریم.

وی از پیش بینی برداشت ۲۰۰ هزار تن پسته در کشور خبر داد و گفت: در سال جاری نیمی از این میزان در استان کرمان برداشت می شود.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه، ولی عصر (عج) رفسنجان نیز در گفتگو با بازار بیان کرد: در دنیای امروز برای هر مشکلی راهکار علمی وجود دارد و باید با استفاده از راهکارهای علمی زمینه رفع مشکلات را مهیا کنیم.

کشاورزی سنتی بلای جان اقتصاد رفسنجان

روح‌الله صابری بیان کرد: کشاورزی سنتی بلای جان کشاورزی است و چالش عمده ما هم دور شدن کشاورزان از روشهای علمی کشاورزی است.

وی گفت: باید از فارغ التحصیلان کشاورزی در استان کرمان بهره لازم را ببریم و کشاورزان را نیز به سمت تولید محصولات بر مبنای روشهای علمی سوق دهیم.

وی دلیل عدم رشد کشاورزی در کشور را بهره نبردن از روشهای روز علم کشاورزی دانست و گفت: در این خصوص ما کمبود نیروی انسانی نداریم بلکه باید رویکردها و دیدگاهها تغییر کند و بدانیم که با توجه به چالشهای اقلیمی و خشکسالی باید مزیتهای علمی خود را تقویت کنیم.

در شرایطی که به نظر می رسد مسئولان جهاد کشاورزی برای توسعه باغهای پسته در کرمان به دلیل خشکسالی برنامه ویژه ای ندارند این کشاورزان هستند که باید با استفاده بهینه از منابع موجود زمینه افزلیش تولید را مهیا کنند.

کد خبر: ۲۳۳٬۰۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha