۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴
اهمیت توسعه مناسبات اقتصادی با آفریقا و آمریکای لاتین از بعد اقتصادی و سیاسی
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد

اهمیت توسعه مناسبات اقتصادی با آفریقا و آمریکای لاتین از بعد اقتصادی و سیاسی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن تاکید بر توسعه مناسبات همکاری با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین، گفت: این کشورها از لحاظ اقتصادی و سیاسی برای ایران حائز اهمیت است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، فداحسین مالکی با اشاره به سفرهای اخیر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین، گفت: آفریقا همیشه برای ایران فرصت بوده و ما در حوزه های تجاری، اقتصادی و سیاسی باید از این فرصت استفاده کنیم اما تاکنون به خوبی از این فرصت ها استفاده نشده است. بر اساس آمارهای ارائه شده بسیاری از کشورها در سرمایه گذاری و مشارکت در سرمایه گذاری در قاره آفریقا و آمریکای لاتین از ما پیشی گرفتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: سفر اخیر آقای رئیسی به کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین می‌تواند ترمیم کننده و جبران کننده فرصت هایی از دست رفته باشد، دو سفر اخیر وی به آفریقا و آمریکای لاتین از بُعد سیاسی هم حائز اهمیت است کما اینکه با توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی فرصت های جدید هم ایجاد می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: آفریقا و آمریکای لاتین دارای ظرفیت های بی نظیر و خاص اقتصادی هستند و در شرایط تحریم می تواند مقصدهای سرمایه گذاری خوبی برای ایران باشند. از بُعد سیاسی آمریکایی ها احساس می‌کنند که ایران به حیات خلوت آن ها ورود کرده و تمایلی ندارند که ایران به توسعه همکاری با این کشورها به خصوص آمریکای لاتین بپردازد اما کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین تمایل به همکاری با جمهوری اسلامی ایران دارند زیرا تجربه جدیدی در حال شکل گیری است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: توسعه همکاری و مناسبات بین دولت های این کشورها با جمهوری اسلامی ایران البته مشروط به این است که ما اسناد و تفاهم نامه های امضا شده را عملیاتی و اجرا کنیم، در سفر آقای رئیس جمهور به چهار کشور آفریقایی ۲۱ سند همکاری امضا شده اما این برای ما کافی نیست و دستگاه ها و وزارتخانه های ذی ربط باید نسبت به اجرای این اسناد اهتمام ویژه داشته باشند.

کد خبر: ۲۳۲٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha