۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
سرمایه گذاری بانک پارسیان ۲۱ هزار میلیارد تومان شد
بازار از مجمع بانک پارسیان گزارش می دهد؛

سرمایه گذاری بانک پارسیان ۲۱ هزار میلیارد تومان شد

بانک پارسیان در سال ۱۴۰۱ پرونده قضایی ۸.۵ هزار میلیارد تومانی را به نفع خود رای گرفت و یک سوم دارایی ها به بانک برگرداند و از طرف دیگر سرمایه گذاری بانک را به ۲۱ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان رساند.

بازار؛ گروه بورس: مجمع عمومی بانک پارسیان با حضور حداکثر و ۸۶ درصدی سهامداران برگزار شد اما این بانک به واسطه زیان انباشته گزارش‌شده سودی تقسیم نکرد. در شرایط کنونی حقیقی ها ۸۸ درصد و حقوقی ها ۱۲ درصد سهام بانک را در اختیار دارند.
مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به اینکه بانک پارسیان در بازار پولی کشور همیشه جایگاه ممتازی در شبکه بانکی بوده است، گفت: در بانک پارسیان دو مسئله کلیدی دنبال شده یکی مطالبات معوق بوده که انرژی زیادی از بانک گرفته و موضوع دیگر مشکلات ناشی از تحریم ها بوده است.

مدیرعامل بانک پارسیان گفت: در مقطع کنونی با رای مثبت پرونده یک‌سوم دارایی‌های بانک بازگشت و هم اکنون این دارایی ها به نام بانک پارسیان ثبت شده و خوشبختانه تمام پرونده ها به نفع بانک رای گرفته شد یا حکم توقف گرفتیم

کوروش پرویزیان با بیان اینکه شاخص های کلیدی بانک همچون کفایت سرمایه، قدرت اعتبار دهی و خلق اعتبار تحت تاثیر سرمایه بانک است، اظهار کرد: سرمایه بانک بعد از تجدید ارزیابی دارایی ها در سال ۹۸ انجام شد سرمایه بانک به ۱۵۶۰ میلیارد تومان رسیده است.
او با اینکه خلع ید پرونده حقوقی با رای قوه قضاییه و دادگاه اراک صادر شده است، اظهار کرد: ارزش دارایی این پرونده در سال ۹۵ حدود ۸.۵ هزار میلیارد تومان بوده که متعلق به ۵ بانک است و ۸۵ درصد آن به تنهایی مربوط به بانک پارسیان است و از آنجایی که بخشی از این منابع ارزی هستند به ارزش روز بسیار متفاوت از مبلغ سال ۹۵ است.
مدیرعامل بانک پارسیان با بیان اینکه کیفرخواست بعد از ۹ سال به پایان رسیده و منتظر نتیجه نهایی هستیم، اظهار کرد: در مقطع کنونی یک‌سوم دارایی‌های بانک بازگشت و هم اکنون این دارایی ها به نام بانک پارسیان ثبت شده و خوشبختانه تمام پرونده ها به نفع بانک رای گرفته شد یا حکم توقف گرفتیم و همچنین در رای آخر امیدواریم دارایی بانک وصول شوند.
او با تاکید بر اینکه امیدوارم که رای بعد تا دو ماه آینده صادر شود و دو سوم باقی‌مانده نیز وصول شود گفت: بعد از صدور رای حسابرس می تواند اعلام کند چه تاثیری بسیاری بر ترازنامه بانک خواهد داشت.

وضعیت تسهیلات و سپرده گذاری بانک پارسیان
مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به اینکه تمام معوقات کنونی بانک پارسیان مربوط به دهه اول بانک است و در حال حاضر ۱۶۵ پرونده وجود دارد که باید آنها را حل و فصل کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط بانک بهتر از گذشته است و روند رو به بهبودی دارد.

متوسط تسهیلات اعطایی هر شعبه در در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶۴۳ میلیارد تومان بوده و متوسط سپرده‌های جذب‌شده هر شعبه نیز سال ۱۴۰۱ مبلغ ۸۳۹ میلیارد تومان شده که رشدی ۱۲ درصدی ثبت کرده است.

او با تاکید بر اینکه بعد از تحریم آمریکا علیه بانک، درآمدهای ارزی به شدت سقوط کرد گفت: در سال ۱۴۰۱ شاخص‌های خوبی از عملیات ارزی کل به دست آوردیم؛ به نحوی که ۱۰‌درصد عملیات کل ارزی کشور سهم بانک پارسیان است.
مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به اینکه تعداد شعب بانک پارسیان ۳۵۰ مورد حفظ شده است، اظهار کرد: متوسط تسهیلات اعطایی هر شعبه در سال ۹۹ مبلغ ۴۰۸ میلیارد تومان، سال ۱۴۰۰ مبلغ ۵۰۳ میلیارد تومان و سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶۴۳ میلیارد تومان بوده است و متوسط سپرده‌های جذب‌شده هر شعبه نیز در سال ۹۹ مبلغ ۵۱۴ میلیارد تومان، سال ۱۴۰۰ مبلغ ۶۳۳ میلیارد تومان و سال ۱۴۰۱ مبلغ ۸۳۹ میلیارد تومان به ثبت رسیده که رشدی ۱۲ درصدی ثبت کرده است.
مدیرعامل بانک پارسیان با بیان اینکه در سال های اخیر به سمت منابع ارزان قیمت و سپرده گذاری رفته ایم، گفت: اما معوقات سنگینی از سال های قبل داشته ایم و امیدواریم این فشار کاسته شود، در حال حاضر مانده تسهیلات اعطایی این بانک در سال ۱۴۰۰ رقم ۱۶۹‌هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ رقم ۲۱۶‌هزار میلیارد تومان ثبت شده است. همچنین میزان سرمایه‌گذاری این بانک از ۱۶هزار ۸۰۰ میلیارد تومان سال ۱۴۰۰ به ۲۱ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده و افزایش سرمایه‌گذاری در سال گذشته به دلیل مشارکت در توسعه میدان نفتی آزادگان به صورت مستقیم است که با مجوز بانک مرکزی و وزارت نفت صورت گرفت.

مانده سپرده بانک پارسیان از رقم ۱۸۷‌هزار میلیارد تومان سال ۱۴۰۰ به رقم ۲۴۴‌هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است. جمع بدهی نیز به ۲۷۷‌هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده بود

پرویزیان با بیان اینک جمع دارایی‌های این بانک از ۲۸۷‌هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۳۷۶‌هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است، گفت: مانده سپرده بانک پارسیان از رقم ۱۸۷‌هزار میلیارد تومان سال ۱۴۰۰ به رقم ۲۴۴‌هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است. جمع بدهی نیز به ۲۷۷‌هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده بود.
او افزود: بانک پارسیان در سال ۱۴۰۱ رقم ۹ میلیارد دلار برای تامین مصارف وارداتی کشور اختصاص داد که رشد ۷۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشت. همچنین در سال گذشته واردات کالا از طریق فعالیت‌های ارزی در بانک ۴ میلیارد دلار بوده که حدود ۵۸‌درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد را ثبت کرد.
مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به نقش این بانک در تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در سال ۱۴۰۰ نیز به ۲۷۵ فقره به ارزش ۱۱۵۷ میلیارد تومان تسهیلات به بخش دانش‌بنیان پرداخت شد و سال ۱۴۰۱ میزان تسهیلات پرداختی به ۴۰۸ فقره و ارزش ۱۵۲۵ میلیارد تومان افزایش یافت.
در این مجمع، بر هیات‌رئیسه با ترکیب مصطفی ضرغامی عضو هیات‌مدیره بانک به عنوان رئیس مجمع، صالحی و رحیمی، نمایندگان سهامداران عمده به عنوان ناظرین و مسعود بیرمی به عنوان دبیر جلسه و نماینده سازمان بورس در جایگاه حضور یافتند.

کد خبر: ۲۳۲٬۸۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha