۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷
حل برخی از مشکلات اقتصادی از عهده دولت خارج است| تداوم ثبات قیمتی در بازار ارز
رئیس اتاق ایران و ترکمنستان:

حل برخی از مشکلات اقتصادی از عهده دولت خارج است| تداوم ثبات قیمتی در بازار ارز

محمدنژاد، رئیس اتاق ایران و ترکمنستان گفت: تجارت ایران همچنان درگیر تحریم‌های ظالمانه و موانع مبادلات ارزی با بانک‌های خارجی است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مجید محمدنژاد، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان درباره مدیریت بازار ارز و اجرای سیاست های تثبیت از سوی بانک مرکزی گفت: خوشبختانه طی ماههای اخیر شاهد ثبات نسبی و مطلوب در بازار ارز بودیم که علاوه بر تاثیر سیاست های تثبیت بانک مرکزی، موارد دیگری هم در این آرامش دخیل بود. قطعا بحث مذاکرات و احیای برجام و زمزمه های آزادسازی پول های بلوکه شده نیز در آرامش فضای بازار بی تاثیر نبود.

وی با تاکید بر اینکه برطرف کردن برخی مشکلات در حوزه واردات و صادرات از دست دولت خارج است، گفت: سالهاست که درگیر فشار تحریم های ظالمانه آمریکا و غرب هستیم که همین تحریم‌های خارجی، موانع زیادی را در روند دادوستد ارزی و پولی با بانک‌های خارجی و همچنین تجارت جهانی برای ما ایجاد کرده است. البته اتفاقات خوب اخیر و سیاست های تثبیت بانک مرکزی تا حدی توانسته بازار ارز را با ثبات و پایدار نگه دارد که امیدواریم این روند همچنان تداوم داشته باشد.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به اینکه دسترسی به منابع ارزی بین‌المللی محدود است، گفت: هرچه بیشتر بتوان با اقدامات مختلف بین‌المللی، پول های بلوکه شده را آزاد و تجارت با کشورهای منطقه و دنیا را تسهیل کنیم، شاهد رشد و توسعه اقتصادی بیشتری نیز خواهیم بود.

محمدنژاد درباره راه‌اندازی شبکه بین بانکی و همچنین لزوم مبادلات ارزی بر پایه پول ملی کشورهای منطقه و هم پیمان گفت: مهم‌ترین مشکلات ما در تجارت بین المللی، فشار تحریم‌ها و محدودیت در مراودات مالی است که برای رفع این مشکلات باید به راه‌های جدید مراودات ارزی و بانکی توجه ویژه ای شود. بحث راه اندازی یک شبکه پیام‌رسان بین بانکی به عنوان جایگزین سوئیفت هم چندی پیش در اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا در تهران هم مطرح شد که مطمئنا در صورت راه اندازی شدن این شبکه، می توان بسیاری از مشکلات در مبادلات ارزی را برطرف ساخت.


این فعال اقتصادی ادامه داد: وقتی دو کشور تصمیم می‌گیرند با انجام توافقات و معاهدات مختلف سیاسی و اقتصادی به یکدیگر نزدیک شوند، اثرات بسیار خوبی برای فعالان و بازرگانان بخش خصوصی نیز دارد که این روند در نهایت باعث رونق کسب‌وکار و اقتصاد دو کشور و حتی منطقه خواهد شد. با توجه به ظرفیت‌های بالای ایران در ایجاد مبادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای منطقه می توان به دسترسی ایران به آب‌های آزاد نیز اشاره کرد که مورد مهمی در تسهیل تجارت است. قطعا می توان با تجهیز زیرساخت های کافی در حوزه حمل‌ونقل در این حوزه نیز بسیار فعال و موثر عمل کرد.

کد خبر: ۲۳۲٬۸۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha