۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
۳ بانک بورسی و فرابورسی در انتظار استفاده از سامانه توثیق سهام
مدیر توثیق سهام سپرده‌گذاری مرکزی مطرح کرد

۳ بانک بورسی و فرابورسی در انتظار استفاده از سامانه توثیق سهام

سمیه محمدی، مدیر توثیق سهام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از طی اقدامات و مراحل سه بانک صادرات، ملت و شهر برای استفاده از خدمات توثیق هوشمند ستاره خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، سمیه محمدی مدیر پروژه توثیق سهام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: فرایند توثیق در سامانه ستاره طی چندین مکاتبه از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و وزارت اقتصاد پیگیری و اقدامات لازم برای اتصال به خدمات مربوطه انجام شده است.

سپرده‌گذاری مرکزی موظف است اقدامات مربوطه را برای بانک‌ها در زمینه پیاده‌سازی خدمات توثیق انجام دهد و بانک‌ها پس از عملیاتی شدن اطلاع‌رسانی‌های لازم را در راستای آگاهی به مردم انجام دهند.

وی افزود: بانک‌های زیادی در یک‌ سال گذشته درخصوص پیاده‌سازی خدمات توثیق هوشمند ستاره با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مکاتبه کردند و همکاری‌ های لازم با آنها انجام شده است اما متأسفانه هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است. بانک صادرات به زودی این خدمت را دراختیار عموم قرار خواهد داد و بانک‌های ملت و شهر نیز اقدامات مهمی در این راستا انجام دادند.

محمدی ادامه داد: میزان سهام وثیقه شده در اختیار بانک‌ها است که براساس دارایی اوراق بهادار اقدام به توثیق می‌کنند و درصدی از دارایی توثیق شده را تسهیلات پرداخت می‌کنند. توثیق با اوراق بهادار یکی از روش‌های تأمین مالی برای سهامداران است که از این طریق ضمن نگهداری دارایی و بهره‌مندی از مزایای سهامداری، امکان تأمین مالی برای سایر نیازها را پیدا می‌کنند. با این حال این موضوع بستگی به استقبال بانک‌ها و سهامداران دارد.

بر اساس این گزارش، سامانه ستاره با همکاری‌های وزارت اقتصاد، سازمان بورس، شرکت سپرده‌گذاری و قوه قضائیه راه‌اندازی شد و این امکان را برای متقاضیان وام ایجاد کرد که علاوه بر وثیقه‌گذاری سهام در این سامانه از دیگر دارایی‌ها مانند سکه، سند ملک، خودرو، سیم کارت و بیمه عمر نیز به عنوان وثیقه استفاده کنند. متقاضیان برای استفاده از این سامانه محدودیت چندانی نخواهند داشت و تنها باید در سامانه سجام ثبت‌نام و مراحل احراز هویت را طی کرده باشند.

این سامانه در ابتدا فعالیت را با سه بانک ملی، مهر و رسالت آغاز کرد اما خدمات‌دهی به متقاضیان وام با دشواری‌هایی همراه بود که همین امر سبب شکایت برخی از دریافت‌کنندگان وام نسبت به عملکرد ضعیف بانک‌ها در ارائه تسهیلات شد.

در این راستا وزیر اقتصاد اعلام کرد، ۱۳ بانک برای استفاده از این سامانه هوشمند درخواست داده‌اند تا مردم بتوانند وثایق را بصورت برخط بدون معرفی ضامن جدید از همین وثیقه‌ها مانند بیمه‌نامه‌ها و یا سهام عدالت و سایر وثایق برای دریافت وام استفاده کنند. از این تعداد چهار بانک ملی، صادرات، قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت متصل و در حال ارائه خدمات به متقاضیان وام هستند.

کد خبر: ۲۳۲٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha