۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
گرما زندگی مردم را مختل کرد| دمای ۵۴  درجه ای در شهداد و خانه نشینی کشاورزان
گزارش بازار؛

گرما زندگی مردم را مختل کرد| دمای ۵۴ درجه ای در شهداد و خانه نشینی کشاورزان

کرمان- ثبت دمای ۵۴ درجه ای در شهداد زندگی مردم این شهر حاشیه کویر را با چالش های جدی مواجه کرده و افزایش دمای هوا مغازه داران و کشاورزان را خانه نشین کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: افزایش دمای هوا این روزها در اکثر مناطق استان کرمان موجب بروز مشکلاتی برای مردم شده است، افزایش استفاده از آب برای وسایل سرمایشی و در نهایت کمبود آب شرب در اکثر شهرهای کرمان این روزها مشکل ساز شده است.

اوج گرما در شهداد به گفته مردم محلی از ۵۴ درجه نیز فرا تر رفته و حتی گرم ترین دمای کشور در بامداد طی سال جاری با ۳۷ درجه نیز در شهداد ثبت شده است.

گرمای بیش از حد شرایط را به گونه ای کرده است که امکان خروج مردم عادی در طول روز از خانه ها کم شده است و حتی کشاورزان نیز در این شهر که شغل اصلی مردم کشاورزی است توان حضور در مزارع برای آبیاری و امور کشاورزی را ندارند.

تشدید بی آبی در شهداد در اوج موج گرمایی

هر چند که به دلیل افزایش دمای هوا و البته کمبود منابع آبی در این شهر مردم برای تامین آب شرب و کشاورزی با مشکلات زیادی مواجه هستند اما شدت گرما به حدی است که مردم ترجیح می دهند در طول روز در معابر حضور نیابند و به همین دلیل معیشت مردم و کاسب کاران با مشکل جدی مواجه شده است.

شدت گرما به حدی است که کسبه ترجیح می دهند از غروب آفتاب درب مغازه ها را باز کنند و در واقع زندگی در این شهر شبانه شده است زیرا گرمای هوا اجازه خروج شهروندان را از خانه ها نمی دهد.

کسبه و کشاورزان خانه نشین شده اند

در چنین شرایطی بسیاری از کسبه نگران تامین معاش خود در این شرایط اقتصادی هستند.

به گفته مردم این شهر هر چند فشار آب در شهر و روستاهای اطراف به شدت افت کرده است و با کمبود آب مواجه هستند اما در زمان وصل بودن آب نیز دمای آب به قدری بالاست که نمی توان از آن برای شرب استفاده کرد.

مزارع و باغ های و به خصوص نخلستان های و باغ های مرکبات این شهر نیز مدت هاست سیراب نشده اند و کمبود آب به شدت خودنمایی می کند

مزارع و باغ های و به خصوص نخلستان های و باغ های مرکبات این شهر نیز مدت هاست سیراب نشده اند و کمبود آب به شدت خودنمایی می کند.

شهر کویری شهداد که در جنوبی ترین حاشیه جنوبی کویر لوت قرار گرفته است این روزها با تغییرات جدی اقلیمی مواجه شده و روند زندگی مردم تحت تاثیر قرار گرفته است.

مدیرکل هواشناسی کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: در سال جاری شاهد افزایش دما در استان هستیم به طوری که رکوردهای جدید دمایی در استان کرمان ثبت شده و حداقل دما در شهر کرمان نیز نسبت به ۳۰ سال گذشته افزایش یافته است.

محسن عراقی زاده بیان کرد: تعداد روزهای با دمای بالا نیز در استان کرمان نسبت به دراز مدت افزایش محسوس یافته است و در شهداد بیشترین میزان دما را ثبت کرده ایم و پیش بینی می شود وضعیت افزایشی دما ادامه دارد.

استقرار جبهه هوای کم فشار حرارتی در جنوب شرق

وی عنوان کرد: ۱۲ ایستگاه سینوپتیک، ۳۹ ایستگاه خودکار و چهار ایستگاه اقلیم‌ شناسی سنتی در سطح استان تغییرات آب و هوایی را اندازه می‌ گیرند.

وی گفت: استقرار جبهه هوای کم فشار حرارتی در جنوب شرق کشور از مهمترین دلایل افزایش بی سابقه دما در استان کرمان است.

عراقی زاده ادامه داد: از سوی دیگر کاهش بارندگی در طول سال آبی گذشته و کاهش رطوبت نیز از دلایل دیگر افزایش بی سابقه دما در استان محسوب می شود.

وی با اشاره به افزایش قابل توجه دما در برخی از شهرهای کرمان از مردم خواست با توجه به خطر گرمازدگی سعی کنند در ساعات گرم در خانه بمانند و انجام کارهای روزمره را به ساعاتی اختصاص دهند که دما در کمترین میزان خود قرار دارد.

باغ ها و نخلستان ها در حال خشک شدن هستند

محمد حسنی یکی از شهروندان شهدادی نیز به خبرنگار بازار گفت: شدت دما به حدی است که آسفالت کف خیابان ها نرم می شود و اگر یک تخم مرغ را روی کف خیابان بگذارید در عرض چند دقیقه می پزد.

وی عنوان کرد: آب برای آبیاری نخلستان ها کاهش یافته است اما حتی اگر آبی هم باید در دمای شهداد که از ۵۰ درجه هم بیشتر می شود اگر چند دقیقه بیرون از خانه باشیم دچار گرمازدگی می شویم چه برسد به اینکه در نخلستان و زیر تابش مستقیم نور خورشید اقدام به آبیاری کنیم.

وی ادامه داد: اکثر مردم نگران آسیب و خسارات جدی به باغ ها و مزارع هستند و طی روزهای اخیر بسیار از درختان دچار خشکیدگی شده اند.

وی گفت: در چنین شرایطی میزان خشکیدگی خوشه های خرما هم افزایش یافته و خسارت ها در حال افزایش است. ما مردم شهداد جز کشاورزی ممر دیگری برای کسب درآمد نداریم و اگر این وضعیت ادامه یابد با مشکل مواجه می شویم.

شهروند شهدادی: از مسئولان می خواهیم با توجه به گرمازدگی گسترده مزارع و باغ ها برای حمایت از کشاورزان اعتبار ویژه اختصاص دهند

وی ادامه داد: از مسئولان می خواهیم با توجه به گرمازدگی گسترده مزارع و باغ ها برای حمایت از کشاورزان اعتبار ویژه اختصاص دهند.

بخشدار شهداد نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: گرمای بی سابقه هوا در روزهای اخیر در شهداد مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

رضا اعتماد به موج گرمایی و پایداری این وضعیت در شهداد اشاره کرد و گفت: این وضعیت مشکل ساز شده و نگران گرمازدگی مردم هستیم به همین دلیل به مردم توصیه می کنیم نکات لازم را برای جلوگیری از گرمازدگی انجام دهند.

وی عنوان کرد: گرما خساراتی نیز به باغ ها، نخلستان ها و مزارع وارد کرده است که در این زمینه نیاز به حمایت دستگاه ها مرتبط به خصوص در حوزه کشاورزی داریم.

وی به گردشگران توصیه کرد که در این شرایط دمایی به هیچ عنوان وارد کویر نشوند.

بخشدار شهداد در خصوص مشکل آب شرب نیز گفت: تمام تلاش خود را برای تامین آب پایدار برای مردم به کار گرفته ایم اما همکاری مردم و صرفه جویی در مصرف آب در شرایط کنونی نیز ضروری است.

اعتماد به وضعیت خاص این بخش اشاره کرد و از دستگاه های مختلف و مردم خواست برای گذر از شرایط بحرانی همکاری لازم را انجام دهند.

شهداد یکی از شهرهای گردشگری استان کرمان است که این روزها به دلیل شدت گرما ورود گردشگر به این بخش و روستاهای گردشگری اطراف آن متوقف شده است. از سوی دیگر کشاورزی شغل اصلی مردم این منطقه محسوب می شود که به دلیل گرما امکان حضور کشاورزان در باغ ها و مزارع وجود ندارد و در صورت حضور کشاورزان در طول شب در مزارع نیز آبی برای آبیاری باغ ها وجود ندارد.

کد خبر: ۲۳۲٬۸۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha