۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
پتانسیل بالای صنعت کشت بافت در بهبود صادرات غیرنفتی
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت رعنا مطرح کرد

پتانسیل بالای صنعت کشت بافت در بهبود صادرات غیرنفتی

اهواز- مدیرعامل شرکت «کشت و صنعت رعنا» گفت: حوزه کشت بافت گیاهی پتانسیل آن را دارد که با قانون‌ گذاری درست و به موقع به‌ یکی از مهم‌ترین حوزه‌های صادرات غیرنفتی تبدیل شود.

به گزارش بازار، حسن ورشوچی در حاشیه دومین سمپوزیوم ملی کشت بافت گیاهی در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به سابقه و اهمیت این صنعت در ایران، درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه آن اظهار کرد: وجود میلیون‌ها گونه گیاهی اعم از درختان میوه، بوته‌ های میوه‌ای ،گیاهان داروئی‌، زینتی، اشجار جنگلی و... درکشور، امکان سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را در این حوزه به‌وجود آورده که البته این سرمایه‌گذاری‌ها باید منوط به دارا بودن تکنولوژی معتبر و دارای توجیه اقتصادی کارآمد باشند.

مدیرعامل شرکت «کشت و صنعت رعنا» افزود: فرصت دیگر پیش‌روی این صنعت را می‌توان بازارهای رو به رشد به ویژه در مناطق آمریکای جنوبی، آفریقا، خاور دور و خاورمیانه دانست که همین بازارها در صورت همراهی نهادهای ذی‌ربط و تعیین قیمت مناسب می‌توانند به بستری مهم برای صادرات و ارزآوری کشور تبدیل شوند. حوزه کشت بافت گیاهی پتانسیل آن را دارد که با قانون‌ گذاری درست و به موقع به‌ یکی از مهم‌ترین حوزه‌های صادرات غیرنفتی تبدیل شود.

ورشوچی مهمترین مشکلات این صنعت را بیمه نهال‌، کم کاری در مسئله آموزش بهره‌برداران، انحصار دولتی فعالیت در امر تحقیقات، فرایندهای طولانی، فرسایشی و چالش‌برانگیز در تأمین و اخذ مجوزها و عدم نظارت بر تکنولوژی معتبر و تعیین استانداردهای مناسب بر شمرد و از وزارت کشاورزی خواست تا با رسیدگی و توجه بیشتر به این حوزه زمینه‌ساز رشد کشور در این بخش از کشاورزی شود.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش به باغ‌دارها باید حتما برنامه‌ریزی شود چرا که در صورت ناآگاهی باغدار نسبت به آب و خاک و مدیریت باغ، بهترین نهال هم محکوم به فنا و از بین رفتن خواهد بود.

ورشوچی تصریح کرد: از طرف دیگر در حمایت از بخش خصوصی تنها اعطای اعتبارات و بالا بردن کمیت واحدها کافی نیست؛ اینکه بگوییم پنج یا ۱۰ هزار واحد کشت‌بافت داریم افتخار نیست، مهم میزان کارآمدی آن‌هاست. باید کارامدی واحدهای علاقه‌مند سنجیده شود و تکنولوژی مناسب و استاندارد مورد لحاظ قرار گیرد تا از بین رفتن سرمایه‌های مالی و معنوی شخصی و بیت‌المال جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت رعنا به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: با اینکه ایران جزو کشورهای صاحب‌نام در حوزه کشت بافت و با سابقه طولانی‌ست، اما وجود تحریم‌ها نه تنها که ورود شرکت‌های ایرانی را به بازارهای جهانی با مشکل روبرو کرده است که از سوی دیگر کار به جایی رسیده که ما برای دستیابی به ساده‌ترین نیازهای خود و به ‌ویژه تأمین مواد اولیه با مشکل روبرو هستیم.

وی اضافه کرد: همراهی و همکاری مسئولان برای مرتفع شدن چالش‌های این بخش و سرعت‌ بخشیدن و پیگیری آن‌ها در امر رشد و توسعه این حوزه ضرورت قطعی دارد. البته ناگفته نماند تشریفات طولانی، پیچیده و زائد در مراحل صدور مجوزهای واردات مواد اولیه و صادرات محصول یکی دیگر از موانع کندی رشد این رشته تولیدی کشاورزی است.

ورشوچی با اشاره به یکی از مهمترین معضلات این صنعت یعنی قاچاق نهال‌ گفت: نهال قاچاق شاید در ابتدا قیمت کمتری برای باغدار داشته باشد اما متاسفانه به دلیل آنکه هیچ‌گونه نظارتی روی ورود آن‌ها صورت نمی‌گیرد، در بسیاری مواقع آلوده و بی‌هویت هستند و باعث می‌شوند تا باغات آلوده شوند که این امر موجب تحمیل هزینه‌های گزافی بر باغدار می‌شود.

مدیرعامل شرکت «کشت و صنعت رعنا» با بیان این که این مجموعه توانسته تاکنون بیش از چهار میلیون نهال خرما با بالاترین کیفیت توزیع کند، گفت: همچنین نهال گردوی رعنا موفق به اخذ بلو لیبل (برچسب آبی) شده که بالاترین درجه سلامت یک محصول کشت بافت است. همین امر به راحتی مشخص می‌کند که محصولات تحت نظارت تا چه حدی از سلامت برخوردار هستند و باغدار چگونه می‌تواند سلامت باغ و محصولات خود را تضمین کند.

کشت و صنعت رعنا بیش از ۳۰ سال است که در صنعت کشت بافت گیاهی فعالیت ‌می‌کند و جزو ۱۰ شرکت بزرگ و برتر دنیا در این حوزه است. این شرکت موفق به تکثیر و توزیع بیش از چهار میلیون نهال خرما با استفاده از پیشرفته‌ترین روش‌های تکثیر از طریق کشت بافت شده و طی سال‌ها فعالیت خود گونه‌های مختلف خرما مانند برحی، مجول، خلاص، پیارم، زاهدی، کبکاب و... و همچنین نهال گردو رقم چندلر را توزیع کرده است. شرکت کشت و صنعت رعنا در حال حاضر علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، محصولاتش را به کشورهای حاشیه خلیج فارس، هند، تایلند، مکزیک، اندونزی و... صادر می‌کند.

کد خبر: ۲۳۲٬۸۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha