۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
زمین در گرم‌ترین ماه تاریخ خود!

زمین در گرم‌ترین ماه تاریخ خود!

برآوردهای ناسا از داده‌های جمع‌آوری شده نشان می‌دهد حدنصاب‌ها شکسته شده و تیرماه امسال گرم‌ترین ماه تاریخ زمین است.

به گزارش بازار، «گاوین اشمیت» اقلیم‌شناس ارشد ناسا گفت: «تیر-مردادماه سال ۱۴۰۲ (جولای ۲۰۲۳) احتمالاً گرم‌ترین ماه تاریخ زمین برای صدها و یا شاید هزاران سال گذشته است.»

طبق اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط اتحادیه اروپا و دانشگاه‌های مختلف که در زمینه اقلیم‌شناسی و آب‌وهوا فعالیت دارند، پیش‌بینی می‌شود جولای ۲۰۲۳ که مصادف با تیرماه ۱۴۰۲ است، حدنصاب روزانه دما به‌صورت میانگین در کره زمین شکسته می‌شود و تیرماه به گرم‌ترین ماه در کل تاریخ کره زمین تبدیل می‌شود. داده‌های زمینی و داده‌های جمع‌آوری شده توسط ماهواره‌ها نیز این مسئله را تأیید می‌کنند.

اشمیت در یک نشست توجیهی که توسط ناسا برگزار شد، به خبرنگاران گفت: «اگر چه میزان افزایش دما در این بازه زمانی تفاوت اندکی با حدنصاب‌های پیشین دارد، اما روند افزایش گرما در سراسر کره زمین غیرقابل‌انکار است. احتمالاً در گزارش‌هایی که در ماه‌های آینده از مراجع مختلف منتشر می‌شود و به کمک داده‌های بیشتری که در این زمینه جمع‌آوری می‌شوند، می‌توانیم نرخ افزایش دما را تخمین بزنیم.»

وی افزود: «ما شاهد تغییرات بی‌سابقه در سراسر جهان هستیم. امواج گرما که در آمریکا، چین و اروپا مشاهده می‌کنیم، حدنصاب‌های زده شده در هر زمینه در سراسر جهان را به ترتیب از بین می‌برد و حدنصاب‌های جدیدی را به ثبت می‌رساند. علاوه بر این، این اثرات را نمی‌توان صرفاً به الگوهای آب‌وهوایی رایج در این فصول نسبت داد.»

آنچه اکنون سبب این حدنصاب شکنی‌ها شده، الگوی رایج آب‌وهوایی نیست، بلکه تغییرات کلی در دمای کره زمین است که در نواحی مختلف زمین با اقلیم‌های متفاوت مشاهده می‌شود. متأسفانه چندین ماه است که دمای سطح دریاها حتی خارج از مناطق استوایی نیز روبه‌افزایش است و میزان این افزایش به حدی است که سبب رکوردشکنی نیز شده است.

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند این روند ادامه پیدا کند و با افزایش میزان تجمع گازهای گلخانه‌ای در جو زمین، شاهد رکوردشکنی‌های دیگر با افزایش دما نیز باشیم. آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد، احتمال ثبت سال ۲۰۲۳ به‌عنوان گرم‌ترین سال تاریخ زمین را افزایش می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود به‌احتمال ۸۰ درصد سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال تاریخ زمین در صدها یا هزاران سال گذشته شود.

افزایش دما منجر به آب‌شدن یخ‌های قطبی، تهدید زیست‌بوم‌ها، آتش‌سوزی در جنگل‌ها و نابودی بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری در خشکی و دریا می‌شود. بسیاری از این‌گونه‌ها هم‌اکنون به علت افزایش دمای هوا رو به انقراض هستند و این بسیار تأسف‌بار است.

کد خبر: ۲۳۲٬۷۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha