۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
علت سه کار کردن ماشین پراید چیست؟

علت سه کار کردن ماشین پراید چیست؟

سه کار کردن ماشین پراید از جمله مهمترین مشکلات رایجی است که باعث عملکرد غیراصولی موتور و قطعات آن می شود.

به گزارش بازار، احتمالا اصطلاح "سه کار کردن ماشین" به گوشتان خورده است که توسط مکانیک‌ های خودرو استفاده می‌شود. این اصطلاح به وضعیتی اشاره دارد که یکی از سیلندرهای موتور قادر به تولید نیروی لازم برای اشتعال سوخت نیست. در صورتی که با این مشکل در خودروی پراید مواجه شدید، بهتر است به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کرده تا مشکل مورد نظر برطرف شود. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا شما عزیزان را با مفهوم سه کار کردن ماشین پراید و دلایل آن بیشتر آشنا نماییم.

علت سه کار کردن ماشین پراید چیست؟

اصطلاح سه کار کردن ماشین پراید چیست

سه کار کردن ماشین پراید

سه کار کردن ماشین پراید می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. با انجام یک سری فرایند که طی آن باعث  انفجار سوخت در سیلندر خودرو می شود، نیروی محرکه جهت چرخش موتور و به حرکت افتادن آن تولید خواهد شد.

 اگر یکی از سیلندرهای موتور به دلیل مشکلاتی از جمله کاهش فشار، نوسانات شدید یا عدم اشتعال، نتواند به خوبی کار کند، عملکرد خودرو تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. در واقع یکی از ۴ سیلندرهای موتور خودرو از کار خواهد افتاد. به عبارتی، موتور ماشین سه کار می کند.

 از آنجا که یکی از سیلندرها به درستی کار نمی‌کند، موتور خودرو توانایی تولید نیرو و چرخش کامل جهت حرکت را از دست خواهد داد.

 این مشکلات ممکن است به دلایل مختلف از جمله خرابی قطعات موتور، عدم تعویض به موقع روغن موتور، استفاده از سوخت نامناسب و یا سایر مشکلات فنی دیگر به وجود آید. جهت جلوگیری از این مشکلات و حفظ عملکرد بهینه‌ی موتور، نگهداری منظم و تعمیرات به موقع از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

علت سه کار کردن ماشین پراید چیست؟

آشنایی با دلایل سه کار کردن ماشین پراید

سه کار کردن ماشین پراید چه دلایلی می تواند داشته باشد؟

سه کار کردن ماشین پراید به دلایل مختلفی رخ خواهد داد. یکی از مهمترین علائمی که می خواهید متوجه شوید که آیا موتور به اصطلاح سه کار می کند یا خیر، اگزوز خودرو را مورد بررسی قرار دهید. اگر دود خروجی از اگزوز با صدای نابهنجاری به گوش برسد، باید متوجه بروز این مشکل در ماشین پراید خود شوید. البته ناگفته نماند که این صدا با تغییر سرعت چرخش موتور، ناخوشایند تر هم خواهد شد. در خودروهای جدید، با استفاده از دستگاه ‌های عیب یابی، خطای عدم احتراق در یکی از سیلندرها به وضوح نمایش داده می‌شود. از جمله دیگر دلایل سه کار کردن خودرو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خرابی شمع یکی از سیلندرها

از جمله مهمترین علل سه کار کردن ماشین پراید، خرابی الکترود داخلی شمع و عدم رسیدن ولتاژ کافی به منظور ایجاد جرقه می باشد. ورود مایعات از جمله آب به محفظه احتراق می‌تواند از جرقه زدن شمع خودرو جلوگیری کند. دلایلی از جمله خرابی واشر منیفولد ترک برداشتن سرسیلندر و یا خرابی واشر سرسیلندر وجود داشته که باعث نفوذ آب به محفظه احتراق و عدم جرقه زدن شمع یکی از سیلندرهای خودرو می شوند.

همچنین یکی دیگر از دلایل خرابی شمع موتور، روغنی شدن سر شمع به دلیل سر ریز کردن بیش از حد روغن داخل موتور و در نتیجه سوختن سری الکترود است که همین امر باعث عدم ایجاد جرقه میشود.

علت سه کار کردن ماشین پراید چیست؟

سه کار کردن ماشین پراید و هر آنچه که باید در این رابطه بدانید

  • خرابی کوئل و وایر شمع خودرو

کوئل در سیستم احتراق خودرو، وظیفه انتقال جرقه از وایر به شمع را برعهده دارد. در خودروهای قدیمی و رده پایین، معمولا از یک کوئل به منظور انتقال جرقه از وایر به شمع استفاده می شد. اما امروزه به دلیل طراحی خودروهای رده بالا از کوئل های بیشتری برای این منظور استفاده می شود. در صورت خرابی یک کوئل، کوئل دیگر می تواند وظیفه آن را به خوبی جبران نماید. جهت بررسی ریپ زدن موتور یا سه کار کردن خودرو، حتما به مواردی از جمله کثیف بودن یا ترک برداشتن عایق کوئل توجه نمایید.

  • از کار افتادن رینگ و پیستون خودرو

رینگ و پیستون دو قطعه مهمی در سیستم احتراق خودرو هستند که وظیفه‌ی تولید نیروی لازم برای حرکت خودرو را برعهده دارند. خرابی یکی از این قطعات می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی از جمله سه کار کردن و حتی از کار افتادن موتور شود. در صورت خرابی این قطعات، فشار و نفوذ سوخت و هوا به داخل سیلندر کاهش یافته و باعث عدم کارایی موتور خودرو می شود. علاوه بر این، ممکن است با خرابی پیستون ها، دیواره‌ی سیلندر آسیب ببیند. در این شرایط، موتور ماشین دچار سه کار کردن یا حتی خاموش شدن ناگهانی خواهد شد.

علت سه کار کردن ماشین پراید چیست؟

مهمترین علائم ناشی از سه کار کردن ماشین پراید

  • از کار افتادن سوپاپ ها

سوپاپ  در سیستم احتراق خودرو وظیفه‌ی مهمی را بر عهده دارد. این قطعه به عنوان یک دریچه‌ی تنفسی، هوا و سوخت را به داخل سیلندر و سپس موتور خودرو منتقل می‌کنند. در صورت خرابی سوپاپ‌ها، ممکن است این دریچه‌ها باز نشوند و یا به‌طور کامل بسته نشوند. این مورد می تواند به تنهایی باعث بروز مشکلاتی در کارکرد موتور خودرو ‌شود. خرابی سوپاپ‌ها می‌تواند باعث کاهش کارایی موتور، افزایش مصرف سوخت و حتی خرابی دیگر قطعات موتور شود. بنابراین، بهتر است در صورت شناسایی هرگونه خرابی در این قطعات، به سرعت جهت تعمیر و یا تعویض آن‌ها اقدام نمود.

مهمترین علائم ناشی از سه کار کردن ماشین پراید

ریپ زدن یا سه کار کردن موتور به مشکلاتی اشاره دارد که ممکن است در قطعات مختلف خودرو ایجاد شود. برخی از نشانه‌هایی که ممکن است باعث ریپ زدن یا سه کار کردن ماشین پراید شوند، عبارتند از:  

  • بروز صدایی شبیه به تپ در موتور
  • احساس لرزش موتور در حین حرکت خودرو یا در حالت درجا
  • احساس نوسانات شدید در چرخش موتور به خصوص در حالت درجا
  • افزایش مصرف سوخت خودرو به خصوص در حالت ایست کامل
  • خروج دود سیاه از اگزوز
  • کاهش قدرت و عملکرد خودرو به هنگام حرکت در سرپایینی یا سربالایی

جهت بروز هرگونه مشکل در رابطه با موتور ماشین پراید، بهتر است که به منظور رفع زودهنگام آن به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه نمایید.

جهت رفع سه کار کردن ماشین پراید چه کاری باید انجام داد؟

سه کار کردن ماشین پراید یکی از مشکلات رایجی است که اکثر رانندگان با آن مواجه هستند. این مشکل به دلیل عدم احتراق در یکی از سیلندرها، نقص در سیستم تزریق سوخت، مشکل در سیستم انتقال قدرت و یا بسیاری از دلایل دیگر رخ می‌دهد. برای بررسی سلامتی سیستم احتراق خودرو، می‌توانید به روش‌های زیر اقدام کنید:

۱. بررسی و اندازه‌گیری میزان مقاومت سیم پیچ کوئل خراب با استفاده از اهم ‌متر

۲. کسب اطمینان در رابطه با اتصال درست بین طرفین وایر

۳. باز کردن شمع مربوط به سیلندرهای خراب و بررسی سلامت ظاهری آن

۴. بررسی روش های تست شمع خودرو

یک سری روش های فنی و تخصصی در این رابطه وجود داشته که هر فردی علم و آگاهی آن را ندارد. در اینجا ما تنها به تعدادی از روش های رایج عیب یابی سه کار کردن ماشین پراید اشاره نمودیم. شما می‌توانید با انجام این مراحل، عیب یابی خودروی خود را انجام دهید. ولی توجه داشته باشید که انجام عیب یابی اصولی خودرو، نیازمند تجربه و دانش فنی بوده و باید از ابزار و تجهیزات مناسب استفاده کرد. تغییر در نحوه‌ی عملکرد و توان موتور، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدیدی در خودرو شود. بنابراین، در صورتی که دارای تجربه‌ی کافی در این زمینه نیستید، بهتر است که به کارشناسان مجرب مراجعه کرده و تعمیر خودروی خود را به دست این گونه افراد بسپارید.

یدک پارت؛ معتبرترین فروشگاه قطعات یدکی خودرو در ایران

یدک پارت، یکی از بهترین فروشگاه‌های لوازم یدکی خودرو    در کشور می باشد. در فروشگاه اینترنتی یدک پارت، مشتریان عزیز می‌توانند به راحتی انواع قطعات مورد نیاز برای انواع خودروهای ایرانی  مانند خرید لنت ترمز را پیدا کنند. این فروشگاه با ارائه انواع قطعات یدکی اورجینال خودرو، امکان انتخاب بهترین گزینه را جهت خرید برای مشتریان فراهم می کنند. فروشگاه یدک پارت، یکی از بهترین گزینه ها برای رانندگانی است که به دنبال خرید قطعات با کیفیت و اصل برای خودروی خود هستند.

کد خبر: ۲۳۲٬۶۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha