۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
۶۰ پروژه برای چاپک سازی| حرکت بانک پارسیان به سمت استانداردهای بین المللی
گزارش بازار از مجمع عمومی بانک پارسیان

۶۰ پروژه برای چاپک سازی| حرکت بانک پارسیان به سمت استانداردهای بین المللی

مدیر عامل بانک پارسیان گفت: تلاش برای بهداشت اعتباری، آماده سازی برای حضور در بازارهای مالی جهان، چابک سازی و ورود به پروژه های نفتی از جمله برنامه های این بانک در سال ۱۴۰۲ است.

مهران ابراهیمیان، بازار: بانک پارسیان به زودی در پروژه میدان نفتی آزادگان در قالب کنسرسیومی بانکی ورود می کند که این پروژه در کنار به ثمر رسیدن حکم قضایی درباره یکی از ابر بدهکاران سیستم بانکی (ر- ص) سال مالی بهتری را برای ۱۴۰۲ رقم خواهد زد.

این اظهارات مهم کوروش پرویزیان بود که در مجمع عمومی سالانه بانک پارسیان برای تائید صورت های مالی این بانک در روز پنج شنبه برگزار شده بود.

مجامع عمومی عادی سالانه بانک پارسیان ساعت ۸ صبح روز پنج‌شنبه۲۹ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور حدود ۸۶ درصد سهامداران برگزار و به صورت آنلاین نیز از طریق سایت بانک پخش شد، صورت های مالی ۱۴۰۱ این بانک با رای اکثریت سهامداران به تصویب رسید.

همچنین عدم توزیع سود برای سال مالی ۱۴۰۱ به رغم شناسایی سود برای هر سهم ۲۲۰ ریال طبق نظر بانک مرکزی از دیگر موارد مطرح شده در این مجمع بود.

کورش پرویزیان مدیرعامل بانک، گزارش مبسوطی از عملکرد بانک در سال ۱۴۰۱ را برای حاضران به طور شفاف و کامل ارایه کرد و به سؤالات سهامداران نیز پاسخ داده‌ شد.
سپس مصطفی ضرغامی، رییس جلسه، مجوز بانک مرکزی ج. ا. ا مبنی بر برگزاری مجمع، ملاحظات، ضوابط و تکالیف بانک مرکزی ج. ا. ا در خصوص صورت های مالی بانک را برای سهامداران قرائت نمود.
در این مجمع، سهامداران پس از استماع گزارش هیات‌مدیره و حسابرس و بازرس قانونی و بحث و بررسی پیرامون موضوعات درخصوص عملکرد سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ با اکثریت آرا به تصویب صورت‌های مالی این بانک رای مثبت دادند.

طبق گفته پرویزیان ترکیب سهامداران بانک پارسیان به ترتیب حقوقی ۸۸ درصد و اشخاص حقیقی ۱۲ درصد می‌باشد که در این مجمع بیش از ۸۵ سهامداران حضور داشتند.

پرویزیان، بانک پارسیان در بازار سرمایه را موفق ارزیابی کرد و گفت ارزش سهام بانک پارسیان از۲۶ هزار و۸۹۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۳۲۴ هزار و ۲۴۹ میلیارد دتومان رسیده و ارزش هر سهم نیز در سال جاری ۲۰۷.۴ تومان است که در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۷۲ تومان بوده است

بانک پارسیان در بازار سرمایه موفق عمل کرد

کوروش پرویزیان در این مجمع طی گزارشی عملکرد بانک پارسیان در بازار سرمایه را موفق ارزیابی کرد و گفت: ارزش سهام بانک پارسیان از۲۶ هزار و۸۹۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۳۲۴ هزار و ۲۴۹ میلیارد تومان رسیده و ارزش هر سهم نیز در سال جاری ۲۰۷.۴ تومان است که در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۷۲ تومان بوده است.

وی همچنین در این مجمع درباره وضعیت شعب خاطرنشان کرد: تعداد شعب در سال ۱۴۰۱ تفاوتی با سال ۱۴۰۰ نداشت و تعداد آنها ۳۵۱ شعبه بود اما متوسط تسهیلات اعطایی هر شعبه از ۵۰۳۵میلیارد ریال به ۶۴۳۳ میلیارد ریال افزایش یافته و متوسط سپرده‌های جذب شده در هر شعبه از ۶۳۳۳ به به ۸۳۹۱ میلیارد ریال رسیده است.
پرویزیان همچنین رشد و توسعه فعالیت‌های بانکی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: رشد سپرده‌ها از ۲۳ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۳۳ درصد افزایش پیدا کرده و رشد مانده تسهیلات اعطایی به کل سپرده‌ها از ۲۳ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۲۸ درصد افزایش یافته است، همچنین نسبت مانده تسهیلات اعطایی به کل سپرده‌ها از ۸۰ درصد به ۷۷ درصد کاهش یافته است.
مدیرعامل بانک پارسیان افزود: این بانک حرکت به سمت رشد منابع ارزان قیمت داشته به نحوی که رشد سهم منابع ارزان قیمت به کل منابع در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰ درصد بوده است.

مدیرعامل بانک پارسیان ادامه داد: مانده تسهیلات اعطایی این بانک در سال۹۹ رقم ۱.۳۸۲.۶۳۴ میلیارد ریال، سال ۱۴۰۰ رقم ۱.۶۹۴.۸۲۶ میلیارد. ریال و در سال ۱۴۰۱ رقم ۲.۱۶۵.۲۹۲ میلیارد ریال ثبت شده است.
وی ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری سال ۹۹ رقم ۱۶۵.۵۸۷ میلیارد ریال، در سال ۱۴۰۰ رقم ۱۶۸.۲۷۴ و در سال ۱۴۰۱ نیز به ۲۱۶.۳۲۲ میلیارد ریال بود.
پرویزیان تصریح کرد: افزایش سرمایه گذاری در سال گذشته به دلیل مشارکت در توسعه میدان نفتی آزادگان به صورت مستقیم است که با مجوز بانک مرکزی و وزارت نفت بود.
وی اظهار داشت: سایر دارایی‌های بانک پارسیان نیز از ۱.۰۰۵.۹۱۳ سال ۹۹ به رقم ۱.۳۸۷.۲۶۷ میلیارد ریال رسید. در مجموع، جمع دارایی‌های این بانک از ۲.۳۱۳.۷۵۱ میلیارد ریال سال ۹۹ به ۲.۸۶۹.۰۱۳ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ و ۳.۷۵۹.۸۸۱ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت.

سود خالص این بانک نیز ۳ هزار ۲۱۹ میلیارد تومان اعلام شده که این عدد نیز در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴۲ میلیارد تومان بوده است

روند شارپی در رشد سودآوری در بانک پارسیان

وی همچنین جمع درآمدهای بانک پارسیان  در سال ۱۴۰۱ را ۳۵ هزار ۴۷۸ میلیارد تومان عنوان کرد که این عدد برای سال ۱۴۰۰ حدود ۲۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. همچنینی سود خالص این بانک نیز ۳ هزار ۲۱۹ میلیارد تومان اعلام شده که این عدد نیز در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴۲ میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل بانک پارسیان ادامه داد: مانده سپرده بانک پارسیان در سال ۹۹ رقم ۱.۵۲۳.۰۱۶ میلیارد ریال، در سال ۱۴۰۰ رقم ۱.۸۷۷.۶۰۰ میلیارد ریال و سال ۱۴۰۱ رقم ۲.۴۴۶.۱۰۳ میلیارد ریال بود. جمع بدهی نیز از ۲.۲۰۷.۹۴۸ میلیارد ریال سال ۹۹ به ۳.۶۳۹.۴۳۴ میلیارد ریال رسید. این رقم در سال ۱۴۰۰ رقم ۲.۷۶۹.۲۲۱ میلیارد ریال بود.
پرویزیان اظهار کرد: بانک پارسیان در سال ۱۴۰۱ رقم ۹ میلیارد دلار برای تامین مصارف وارداتی کشور اختصاص داد که رشد ۷۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشت. همچنین در سال گذشته واردات کالا از طریق فعالیت‌های ارزی در بانک ۴ میلیارد دلار بوده که حدود ۵۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد را ثبت کرد.

رابطه بانک پارسیان با دانش بنیان ها
مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به نقش برجسته این بانک در تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان گفت: در سال ۹۹ به ۱۸۰ مورد به ارزش ۷.۳۱۷ میلیارد ریال، در سال ۱۴۰۰ نیز به ۲۷۵ فقره به ارزش ۱۱.۵۶۹ میلیارد ریال تسهیلات به بخش دانش بنیان پرداخت شد و سال مالی اخیر ( ۱۴۰۱) هم میزان تسهیلات پرداختی به ۴۰۸ فقره و ارزش ۱۵.۲۴۸ میلیارد ریال افزایش یافت که هم از حیث تعداد و هم از حیث مبلغ افزایشی حدود ۱۰۰ درصدی را دارا می باشد.
پرویزیان با تاکید بر اینکه با قدرت با ابربدهکاران برخورد خواهم کرد، گفت: تمام معوقات کنونی بانک پارسیان مربوط به دهه اول بانک است و در حال حاضر ۱۶۵ پرونده وجود دارد که باید آنها را حل و فصل کنیم.

۶۰ پروژه برای چاپک سازی| حرکت بانک پارسیان به سمت استانداردهای بین المللی

دعاوی سنگین و سالی خوب برای پارسیان

پرویزیان در پاسخ به سئوالات سهامداران از پیگیری مطالبات معوق و تاکید بر بهداشت اعتباری در بانک خبر داد و گفت: دعاوی سنگین دادگاهی را به شخصه دنبال کردیم که به زودی با اجرای حکم از سوی قوه محترم قضائیه حجم قابل توجهی از مطالبات مشکوک الوصول بانک کاسته خواهد شد.

پرویزیان همچنین با اشاره به ماده ۷۴۹ که بلای بانک ها در برخوردد با بدهکاران بزرگ ذی نفوذ شده، گفت: قول مساعد ریاست محترم قوه قضائیه در این باره منجر به کاهش مطالبات معوق همه بانک ها به ویژه این بانک خواهد شد.

پرونده گروه عرش، پرونده مجتمع فولاد شاهین بناب و فولاد شهریار، پرونده شرکت ایران خودرو دیزل، پرونده گروه مناجاتی از جمله مواردی است که در سال مالی ۱۴۰۱ به ثمر رسید و همچنین پروند گروه صفا نیز در سال ۱۴۰۲ رو به اتمام و مراحل نهایی است

در این مجممع همچنین از حل وفصل برخی پرونده های کلان خبر داد و گفت: پرونده گروه عرش، پرونده مجتمع فولاد شاهین بناب و فولاد شهریار، پرونده شرکت ایران خودرو دیزل، پرونده گروه مناجاتی از جمله مواردی است که در سال مالی ۱۴۰۱ به ثمر رسید و همچنین پروند گروه صفا نیز در سال ۱۴۰۲ رو به اتمام و مراحل نهایی است.

گفتنی است پرونده رستمی صفا در سال ۹۵ با رقم ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای ۵ بانک بود که ۸۵ درصد آن متعلق به بانک پارسیان است.

پرویزیان در این مجمع تصریح کرد: بخشی از این رقم به صورت ارزی است و معادل آن لحاظ می‌شود، بنابراین در حال حاضر این رقم بسیار بیشتر است. در حال حاضر میتوانیم یک سوم دارایی‌های مشکوک الوصول بانک را برگردانیم؛ در واقع این امکان ایجاد شده که دارایی اصلی این گروه که یک سوم سهم طلب بانک از این گروه است، وصول شود. امیدواریم دو سوم باقی مانده نیز وصول شود که تاثیر بسیاری بر ترازنامه بانکو اصلاح نسبت کفایت سرمایه خواهد داشت.
مدیرعامل بانک پارسیان گفت: در سال ۹۸ با تحریم آمریکا علیه بانک، درآمدهای ارزی به شدت سقوط کرد که البته به مرور به اوضاع مسلط شدیم و در سال ۱۴۰۱ شاخص‌های خوبی از عملیات ارزی کل به دست آوردیم به نحوی که ۱۰ درصد عملیات کل ارزی کشور سهم بانک پارسیان است.

۶۰ پروژه برای چاپک سازی| حرکت بانک پارسیان به سمت استانداردهای بین المللی

۶۰ پروژه برای چابک سازی

مدیر عامل بانک پارسیان با بیان این که به دنبال چابکی در سیستم بانکی هستیم و از این رواجرای ۶۰ پروژه استراتژیک در دستور کار قرار داریم، خاطر نشان کرد: ارتقا استانداردهای بانکی، ریسک و تطبیق و مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم نیز در دستور کار این بانک قرار دارد که به محض برداشته شدن تحریم، ما آماده از سرگیری مراودات مالی با سیستم جهانی مالی باشیم. و برای آن منظور در تلاشیم که طی یک سال اخیر نسبت کفایت سرمایه خود را افزایش بدهیم و برای این منظور نیزسامانه های محاسباتی کفایت سرمایه، ریسک های عملیاتی و ریسک نقدینگی مطابق با الزامات بانک مرکزی را در دستور کار قرا رداده ایم.
گفتنی است؛ مجمع فوق العاده بانک پارسیان که به‌منظور استماع گزارش هیات مدیره و گزارش بازرس قانونی در خصوص افزایش سرمایه و اتخاذ تصمیم در خصوص افزایش سرمایه و اصلاح ماده مربوطه در اساسنامه برگزار شده بود، در خصوص دستور جلسه طبق ماده ۱۰۴ قانون تجارت به تنفس خورد و مقرر شد جلسه بعدی مجمع در ساعت ۹صبح روز پنج شنبه ۱۲ مرداد ماه در محل سالن خلیج فارس پژوهشگاه نیرو برگزار شود.

کد خبر: ۲۳۲٬۶۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha