۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
اجرای طرح تکثیر شتر در چارچوب تامین امنیت غذایی

اجرای طرح تکثیر شتر در چارچوب تامین امنیت غذایی

مدیر گروه جنین‌شناسی پژوهشگاه ابن‌سینای جهاد دانشگاهی از طراحی و اجرای طرح به‌نژادی و تکثیر شتر به‌ عنوان دامی مقاوم و سازگار با اقلیم ایران در چارچوب تأمین امنیت غذایی کشور خبر داد.

به گزارش بازار، ابوالفضل شیرازی به مناسبت چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی درباره این طرح گفت: نکته حائز اهمیت در تحقق امنیت غذایی پایدار در هر کشور، توجه هوشمندانه به آمایش سرزمینی، ظرفیت‌ها و محدودیت‌های اقلیمی آن کشور در تأمین غذا است.

اجرای طرح به‌نژادی و تکثیر شتر در چارچوب تامین امنیت غذاییوی افزود: با توجه به گسترش خشکسالی در بیش از ۱۸ استان و احتساب بیابانی بودن ۵۵ درصد از مساحت کل کشور، اجرای برنامه‌های به‌نژادی و تکثیر دام‌های مقاوم و سازگار به اقلیم‌های خشک کم‌آب، راهبردی هوشمندانه و آینده‌نگر محسوب می‌شود این رویکرد مبنای طراحی، تدوین و اجرای طرح جامع به‌نژادی و تکثیر شتر به‌عنوان یک دام بومی پربازده و سازگار با اقلیم خشک و بیابانی ایران بوده است.

شیرازی ادامه داد: ویژگی‌های منحصر به فرد این دام از جمله کاهش هزینه خوراک دام در قیاس با سایر دام‌های سنگین، ضریب تبدیل غذایی بهتر، مصرف کمتر ماده خشک، تحمل کم‌آبی و دمایی، مقاوم به بیماری‌ها و ...، از دیگر مزایای پرورش شتر است.

مدیر گروه پژوهشی جنین‌شناسی پژوهشگاه ابن‌سینا درباره ضرورت اجرای این طرح تصریح کرد: افزون بر ضرورت تأمین امنیت غذایی کشور، پرورش این دام با کاهش هزینه‌های خوراک دام با تخصیص حدود ۸۰ درصد هزینه پرورش دام، وابستگی به واردات نهاده‌های خوراک دام را کاهش داده و تأثیر به سزایی در رونق اقتصادی و مصرف سرانه پروتئین حیوانی در مناطق کم برخوردار خواهد داشت.

وی تصریح کرد: محصولات غذایی شتر (گوشت و لبنیات) در طب سنتی به‌عنوان «غذا – دارو» از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و انجام این طرح در محرومیت‌زدایی در مناطق شتردار و کم برخوردار و مقابله با تبعات ناشی از خشکسالی حائز اهمیت است.

شیرازی درباره مراحل اجرایی این طرح ملی بیان کرد: مرحله نخست اجرایی این طرح ایجاد مرکز ملی تولید محصولات ژنی (اسپرم و جنین منجمد) از شترهای با خصوصیات برتر تولیدی بوده که مستلزم ثبت رکورد، گزینش، صدور شناسنامه ملی شتر، انجام تحقیقات و تثبیت فناوری‌های نوین تولید مثلی استومراحل بعدی این طرح شامل ایجاد گله‌های مادر تولیدکننده بچه شترهای ممتاز، ایجاد گله‌های اختصاصی تولید گوشت و شیر و در نهایت توسعه کسب‌وکار صنایع تبدیلی، تجاری‌سازی و صادرات محصولات شتر است.

کد خبر: ۲۳۲٬۵۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha