۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
هدف گذاری ۶ میلیارد یورویی دولت برای توسعه گردشگری سلامت| مجلس به دنبال حمایت از بخش خصوصی 
نایب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی مطرح کرد

هدف گذاری ۶ میلیارد یورویی دولت برای توسعه گردشگری سلامت| مجلس به دنبال حمایت از بخش خصوصی 

محسنی بندپی نایب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی به بازار گفت: دولت در برنامه هفتم توسعه ۶ میلیارد یورو ارزآوری از محل جذب گردشگران حوزه سلامت متصور شده است که باید زیرساخت های آن فراهم شود.

بازار؛ گروه صنعت: گردشگری سلامت، این صنعت پر بازده در سراسر کشور های توسعه یافته و در حال توسعه از جایگاه مهمی برخوردار است. صنعتی که سال گذشته بعد از فروکش کرده بیماری منحوس کرونا توانست برای با ورود ۱.۲ میلیون نفر از کشورهای خارجی به ایران، دستاوردهای ارزی خوبی را به ارمغان بیاورد. دستاوردی که به گفته متولیان با ورود هر گردشگری متقاضی دریافت خدمات پزشکی بین ۵ هزار تا ۱۰ هزار دلار برای کشور درآمد ارزی به ارمغان می آورد.

گفتنی است بیشتر این گردشگران متقاضی دریافت خدمات درمانی در حوزه های درمان ناباروری، مشکلات زنان و زایمان، چشم پزشکی، ارتوپدی، زیبایی و جراحی های اطفال، جراحی قلب و انجام جراحی پیوند عضو بوده اند. البته در حوزه پیوند عضو، عضو اعضای ایرانی به خارجی ها یا برعکس پیوند زده نمی شود بلکه هر دو فرد دهنده عضو و گیرنده باید خارجی باشند.

ظرفیت های مغفول مانده صنعت گردشگری

همین رقم بالای ورود گردشگران خارجی به کشور برای دریافت خدمات پزشکی پیشرفته نشان دهنده ظرفیت های بالقوه ایران در حوزه درمان است؛ ظرفیت هایی که در کنار زیرساخت هایی که در کشور موجود است می تواند در آینده ای نه چندان دور درآمدهای ارزی کشور را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

گفتنی است که در حال حاضر هزار و ۱۰۰ بیمارستان در کشور فعال هستند که از این تعداد ۷۰۰ بیمارستان دولتی و مابقی خصوصی هستند. همچنین از همین تعداد ۲۵۰ بیمارستان مجوز پذیرش بیماران را از سراسر دنیا دارند.

اقتصاد نفتی به عنوان آفتی به جان اقتصاد این مملکت طی ۴۳ سال گذشته افتاده است

علاوه بر این در حال حاضر در سراسر کشور ۵۵ هزار تخت بیمارستانی داریم که از این تعداد ۱۵ هزار تخت به بروزترین تجهیزات در سال های اخیر مجهز شده اند. از این رو کسب درآمد سالانه ۵ تا ۱۰ میلیارد دلاری از راه گردشگری سلامت هدف گذاری شده که به گفته متولیان دستیابی به آن غیر ممکن نیست.

در این رابطه محمدعلی محسنی بندپی نایب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید برای رشد اقتصادی کشور تمرکزمان را نسبت به اقتصاد نفتی کمرنگ کنیم و به سراغ گردشگری برویم به بازار گفت: اقتصاد نفتی به عنوان آفتی به جان اقتصاد این مملکت طی ۴۳ سال گذشته افتاده است.

وی افزود: توجه تک بعدی به اقتصاد نفتی طی سال های گذشته باعث شده که در عمل از مابقی ظرفیت های اقتصادی کشور بی بهره باشیم. این درحالی است که ایران جزو پنج کشور گردشگر پذیر دنیا از نظر مناظر دیدنی به شمار می آید. همچنین جزو ۱۰ کشور اول دنیا از نظر میراث فرهنگی است؛ یعنی خود به خود به واسطه دست نخورده باقی ماندن ظرفیت های خدادادی، در عمل در رتبه پنجم و دهم از نظر شاخص های خوب گردشگری قرار داریم.

ضرورت توجه بیشتر به بخش خصوصی در گردشگری سلامت

محسنی بند پی با اشاره به ظرفیت های بالقوه حوزه سلامت در صنعت گردشگری بیان داشت: وقتی به گردشگری سلامت توجه می کنیم می بینیم که در حقیقت از این منظر نیز نیروهای تخصصی و فوق تخصصی بسیار ارزشمندی داریم. همچنین مراکز درمانی بسیار خوبی چه در بخش خصوصی و دولتی برای جذب گردشگران سلامت از سراسر دنیا در اختیار داریم.

وی افزود: علاوه بر این راه های دسترسی بسیار خوبی برای کشورهای همسایه در اختیار داریم. همچنین کیفیت خدمات بسیار مناسب است و قیمتی که ارائه می شود نیز بسیار مقرون به صرفه است. الان کالای سلامتی که در کشور ایران ارائه می شود شاید یکی از ارزنده ترین کالاهایی باشد که علی رغم خدمات کیفی که در آن ارائه می شود هزینه کمی دارد و همین موضوع حائز اهمیت است.

در این ۴۳ سال گذشته، اقتصاد کشور بر دوش بخش دولتی بوده و از بخش خصوصی غفلت کرده ایم

نایب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوشبختانه امسال مجلس پای کار آمده است. سال گذشته وقتی خدمت دوستان رسیدم غربت آن ها را حس کردم و بنده و فراکسیون گردشگری مجلس، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و همگی پای کار آمده ایم تا به این دوستان بگوییم با تمام توانمندی هایمان چه در عرصه قانون گذاری و چه در عرصه نظارت، در خدمت شان در بخش خصوصی هستیم تا بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا بتوانند پیش بروند.

وی با اشاره به استقبال نمایندگانی از کشورهای خارجی در دومین نمایشگاه بین المللی بیمارستان و درمانگاه های کشور گفت: امسال از ۳۴ کشور دنیا برای حضور در این رویداد آمدند. مهمتر از همه دو وزیر بهداشت و گردشگری هم به واسطه تلاش مجلس پای کار آمده اند.

محسنی بند پی افزود: بخش خصوصی باید بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی که اقتصاد کشور به سه بخش دولتی، خصوصی و خیریه ها تقسیم می شود فعال تر شود. این در حالی است که در این ۴۳ سال گذشته، اقتصاد کشور بر دوش بخش دولتی بوده و از بخش خصوصی غفلت کرده ایم.

برنامه هفتم توسعه برای رونق گردشگری سلامت

نایب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس با اشاره به اینکه گردشگری سلامت در این چند ماه سال جاری توانسته خیلی خوب خودش را نشان دهد گفت: بر این اساس دولت نیز در برنامه قانون هفتم، خود را موظف کرده دو میلیارد یورو از محل صادرات دارو و تجهیزات پزشکی کسب کند. همچنین کسب درآمد ارزی ۷۰۰ میلیون دلاری نیز از طریق جذب دانشجویان خارجی در برنامه قرار گرفته است.

دولت در برنامه هفتم توسعه درآمد ۶ میلیارد یوروی سالانه را از محل گردشگری سلامت متصور شده است

محسنی بند پی افزود: آن چیزی که در برنامه هفتم توسعه غیر قابل باور است متصور شدن درآمد ۶ میلیارد یوروی سالانه از محل گردشگری سلامت است؛ یعنی دولت با توانمندی هایی که در خود دیده چنین پیشنهادی را ارائه داده است. البته ۶ میلیارد یورو درآمد ارزی از محل گردشگری سلامت زمانی تحقق پیدا می کند که ما همین امسال حداقل یک میلیارد یورو درآمد داشته باشیم که نداریم.
وی با اشاره به اینکه برای دست یابی به ۶ میلیارد یورو درآمد ارزی نیازمند برنامه ریزی هستیم ادامه داد: در این مسیر یا باید منتظر معجزه ای باشیم که اتفاق بیفتد که سال هاست فصل معجزه گران بسته شده و خودمان باید تلاش کنیم که این تغییر را ایجاد کنیم. این تغییر نیز ایجاد نمی شود مگر اینکه بخش خصوصی در کنار بخش دولتی بیاید و مهمتر از همه باور دولتمردان ما در وزارت گردشگری و بهداشت تغییر کند.

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: مجلس برای ریل گذاری در این مسیر آماده است. ما در قانون برنامه هفتم یک فصل ۱۷ قسمتی مجزا برای میراث فرهنگی و گردشگری گذاشته ایم. این ما هستیم که می دانیم چه کاری می توانیم انجام دهیم که در قانون گذاری و در اجرا موانع را برداریم. بنابراین ظرفیت ۶ میلیارد یورویی در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار می گیرد و بعد وارد صحن می شود.

وی افزود: امیدواریم دولت بتواند در کمیسیون تلفیق از برنامه هفتم توسعه خوب دفاع و مجلس را قانع کند که این ظرفیت وجود دارد و می تواند سالانه ۶ میلیارد یورو درآمد ارزی از طریق گردشگری سلامت کسب کند. به طور حتم اگر بیاید در صحن، نمایندگان مردم در مجلس در آنجا دفاع خواهند کرد. باید دست به دست هم بدهیم تا این ظرفیت که در کشور وجود دارد و این تحولی که ایجاد شده را رقم بزنیم.

کد خبر: ۲۳۲٬۳۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha