۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
تبادلات برق ایران و روسیه اجرایی می‌شود
وزیر نیرو:

تبادلات برق ایران و روسیه اجرایی می‌شود

محرابیان، وزیر نیرو بهره‌برداری از نیروگاه‌های خودتامین را در کاهش قابل توجه اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق صنایع موثر دانست.

به گزارش بازار، علی‌اکبر محرابیان در خصوص آخرین وضعیت تبادل برق با روسیه، گفت: به زودی تبادلات برق خود را با روسیه از طریق آذربایجان شروع خواهیم کرد. اتصال به شبکه برق روسیه از طریق ارمنستان و گرجستان نیز در دستورکار است. اجرای این طرح از مسیر کشور آذربایجان ساده‌تر پیش‌بینی شده است، به این معنا که یک مرحله شبکه‌های برق را سنکرون کردیم ولی نیاز است که رله‌های حفاظتی را با یکدیگر تنظیم کنیم.

شبکه برق کشور را به تمام کشورهای منطقه متصل می‌کنیم
وی گفت: سیاست ما تبادل حداکثری است، بدین معنا که در برخی از ایام واردات و در برخی ایام برق را صادر می‌کنیم. البته تراز صادرات بسیار بیشتر از واردات است.

محرابیان اظهار کرد: از طرف دیگر در تلاش هستیم که شبکه برق کشور را به تمام کشورهای منطقه متصل کنیم، این موضوع باعث می‌شود که هم شبکه پایدارتر باشد و امکان تامین برق بیشتری در ایام مختلف سال وجود داشته باشد و هم در زمان‌هایی که نیاز به برق کمتری داریم بتوانیم نیروگاه‌ها را اقتصادی و از حداکثر ظرفیت آنها استفاده کنیم.

در زمستان ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت برق مازاد داریم
به گفته وزیر نیرو، امسال تا امروز(۲۴ تیرماه) پیک مصرف برق ۷۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات را ثبت کردیم که از این میزان بیش از ۳۰ هزار مگاوات تنها مربوط به دستگاه‌های سرمایشی بوده است. این موضوع بدین معناست که فاصله مصرف در تابستان و زمستان بیش از ۳۰ هزار مگاوات است.

محرابیان با بیان این‌که در زمستان می‌توانیم بخش قابل توجهی از برق را به راحتی به کشورهایی که در زمستان نیاز به برق دارند، صادر کنیم، گفت: به طور مثال اگر شبکه ما به شبکه روسیه متصل شود با توجه به این‌که پیک مصرف روسیه در زمستان و پیک مصرف ما در تابستان است، می‌توانیم در تابستان برق را وارد و در زمستان صادر کنیم.

وی با بیان این‌که این موضوع به معنای اقتصادی کردن صنعت نیروگاهی است و موجب می‌شود که شبکه برق پایداری داشته باشیم تصریح کرد: زمانی که شبکه برق پایدار است می‌توانیم تبادل انرژی داشته باشیم.

اقتصادی کردن تولید برق در کشور

به گفته وزیر نیرو، با برخی از کشورها تبادل برق با نرخ صفر داریم. عمده مصارف ما در پنجشنبه و جمعه در زمان‌های معمولی به غیر از تابستان کاهش پیدا می‌کند و این در حالی است که کشورهای اطراف مانند ترکیه مصارف‌شان در شنبه‌ها و یکشنبه‌ها کاهش می‌یابد و این بدین معناست که می‌توانیم در روزهای پنج‌شنبه و جمعه برق مازاد را صادر و در روزهای شنبه و یکشنبه و یا در طول هفته این برق را بدون مبادله وجه دریافت کنیم.

محرابیان با بیان این‌که برق را با قیمت صفر صادر و با قیمت صفر وارد می‌کنیم که معنای این مساله اقتصادی کردن تولید برق است، گفت: در حال حاضر با عراق، ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان تبادل برق داریم و توسعه این تبادلات نیز در دستور کار است، با پاکستان یک خط داشتیم آن را به دو خط افزایش داده‌ایم و اکنون نیز به دنبال توسعه آن بیشتر هستیم.

وی با بیان این‌که با تمام کشورها به دنبال توسعه و افزایش خطوط انتقال هستیم، تصریح کرد: خطوط موجود به صورت محدود برق را منتقل می‌کند هرچه تعداد این خطوط افزایش یابد و خطوط فشار قوی باشد امکان تبادلات بیشتری را فراهم می‌کند.

وزیر نیرو با بیان این‌که با ترکیه یک اتصال ضعیفی را در منطقه محدودی از این کشور داشتیم، اظهار کرد: خطی را به صورت بک تو بک اجرا کردیم که بتواند برق را به ترکیه بدهیم و از این کشور برق را دریافت کنیم. این سامانه حدود شش ماه است که به بهره‌برداری رسیده و تبادلاتمان را از این طریق انجام می‌دهیم.

وی با بیان این‌که یک ناترازی قابل توجه در صنعت برق داریم که حاصل عدم سرمایه‌گذاری به موقع روی نیروگاه‌های کشور بوده و حاصل آن خاموشی‌ در سال‌های مختلف بوده است که در بخش خانگی، تولیدی و صنعتی شاهد آن بوده‌ایم، اظهار کرد: در بخش صنعتی تقریبا کل دهه ۹۰ شاهد کاهش تامین برق و محدودیت برق برای صنایع بودیم، در بخش خانگی نیز در سال ۱۳۹۵ خاموشی‌ها آغاز و در سال ۱۴۰۰ به اوج خود رسید که شرایط ناگواری رقم خورد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ای که در دستورکار قرار گرفت دو بعد اصلی داشت، تصریح کرد: اول این‌که بتوانیم ظرفیت نیروگاهی را توسعه دهیم و در کنار آن با روش‌های مختلف مدیریت مصرف داشته باشیم.

۷۰۵۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شد
وزیر نیرو با اشاره به راهکارهای در نظر گرفته شده برای مدیریت مصرف اظهار کرد: مدیریت مصرف به ما کمک می‌کند که با ظرفیت کمتر بتوانیم انرژی بیشتری را تامین کنیم.

محرابیان در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه از شروع دولت سیزدهم تا پایان ۱۴۰۱در حوزه توسعه نیروگاهی ۷۰۵۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شد و عمده آن نیروگاه‌های حرارتی، تجدیدپذیر و بخشی هم ارتقای توان نیروگاه‌های موجود بوده است، تصریح کرد: در مدیریت مصرف برای بخش‌های مختلف برنامه ‌ریزی کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در بخش خانگی مهم‌ترین سازوکاری که لحاظ شد بحث پاداش صرفه‌جویی بود که در این طرح مردم با کاهش مصارف خودشان مشمول پاداش خوش‌مصرفی بودند، در سال ۱۴۰۱ علی‌رغم این‌که هیچ‌گونه خاموشی در بخش خانگی نداشتیم اما میزان مصرف کاهش پیدا کرد. این موضوع به این معناست که مشترکان خانگی همکاری خوبی با صنعت برق داشتند.

وزیر نیرو با بیان این‌که برای مشترکان صنعتی نیز برنامه‌ریزی کردیم که در شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک هیچ‌گونه محدودیتی نداشته باشیم، گفت: در سال ۱۴۰۱ تنها محدودیت ما برای شهرک‌های صنعتی این بود که تعطیلات جمعه آنها را به صورت گردشی کردیم که این کار در سال ۱۴۰۲ به صورت ملایم‌تری اجرا شد.

محرابیان افزود: در صنایع بزرگ نیز خواسته ما این بود که مصارف واحدهای بزرگ در زمان اوج مصرف خانگی کاهش پیدا کند ولی بتواند انرژی مورد نیاز خود را درساعت‌های غیراوج تامین کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه این امور باعث شد که علی‌رغم اینکه همچنان ناترازی داشتیم یک رضایت نسبی در بین مصرف کنندگان برق داشته باشیم، اضافه کرد: برای سال ۱۴۰۲ برنامه ‌ریزی‌های خودمان را گسترده‌تر کردیم.

به گفته وی، در پاداش صرفه‌جویی ارقام بزرگتری را در نظر گرفتیم همچنین پاداش به صورت عمومی لحاظ شد، یعنی هر فردی با هر میزان مصرفی اگر مصرف خود را کاهش دهد مشمول پاداش صرفه‌جویی می‌شود.

بیش از ۳۵ درصد از مشترکان مصارف خود را کاهش دادند
محرابیان با بیان اینکه این موضوع موجب شد که بیش از ۳۵ درصد از مشترکان در سال ۱۴۰۲ مصارف خود را کاهش دهند، اظهار کرد: یکبار در سال ۱۴۰۱ میزان مصارف خود را نسبت به سال قبل کاهش دادند و این بار میزان مصرف نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرد.

توزیع بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی
وزیر نیرو با بیان این‌که قبوضی که تا به امروز صادر شده بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی بین مشترکان توزیع شده است، تصریح کرد: در بخش صنعتی نیز اقدامی که صورت گرفت این بود که صنایع کوچک مانند سال گذشته معاف از هرگونه محدودیت بودند یعنی با هر میزان مصرف، تولید داشتند و در شهرک‌های صنعتی نیز فقط مدیریت مصرف به نصف روز یعنی بین ساعت ۱۱ ظهر تا ۱۱ شب اعمال شد.

وی ادامه داد: در طول ۶ و نیم روز نیز صنایع می‌تواند با حداکثر ظرفیت تولید داشته باشد. در بخش صنایع بزرگ همچون فولاد میزان محدودیت کاهش پیدا کرد به طوری که امسال ۱۶ درصد بیشتر به این صنایع انرژی دادیم.

برنامه مدیریت مصرف برق صنایع با بهره‌برداری نیروگاه‌های خودتامین صفر می‌شود
محرابیان با بیان این‌که در فولادی‌ها حدود ۲۵ درصد نسبت به سال قبل انرژی بیشتری دادیم اظهار کرد: بیشتر نیازها را سعی کردیم برطرف کنیم هرچند که با وضع مطلوب فاصله داریم و باید در سال‌های آتی با طرح‌های نیروگاه‌سازی که صنایع آغاز کردند، محدودیت‌ها را کاهش دهیم و به صفر نزدیک کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه اجرای این طرح به صورت ۱۰۰ درصد مثبت ارزیابی می‌شود، ادامه داد: سال‌های قبل تنها توصیه‌های اخلاقی گفته می‌شد اما امسال و سال گذشته این موضوع را به پاداش صرفه‌جویی متصل کردیم. اعداد و ارقام نیز نشان می‌دهد که مردم همکاری خوبی با صنعت برق داشتند و امیدواریم که این همکاری‌ها افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به نگاه وزارت نیرو برای تامین آب در هر شرایطی، اظهار کرد: باید از دو جنبه به این مساله نگاه شود، یک منظر برنامه‌ریزان و مدیران توسعه شهر، اقتصاد و صنعت است و منظر دیگر مربوط به مردم می‌شود.

وی اضافه کرد: از نظر مردم وزارت نیرو باید تامین آب کند، اگر فردی طبق قانون و مقررات وارد بخش صنعت و یا کشاورزی شود و یا منزلی را در اختیار داشته باشد، وزارت نیرو باید به آن خدمت برساند اما از منظر برنامه‌ریزان، اگر این انتظار وجود دارد که بدون قاعده و بدون توجه به منابع آب توسعه اتفاق بیفتد و انتظار داشته باشند که آب تامین شود باید بگوییم که نشدنی است.

آب قابل تولید و واردات نیست
محرابیان با بیان اینکه منابع آب کشور محدود است، گفت: اگر روزی در کشور یک ماده غذایی و یا یک ماده اساسی پیدا نشود می‌توان آن را تولید و یا وارد کرد، اما آب نه قابل تولید و نه واردات است. آب تجدید پذیری که عنصر حیاتی بوده، دائم در چرخه طبیعی در جریان است و در گذر زمان نیز منابع آن به دلیل شرایط اقلیمی و رشد جمعیت و رشد اقتصاد محدودتر می‌شود؛ بنابراین باید از آبی که داریم به دقت مراقبت شود و اگر توسعه‌ای اتفاق می‌افتد متناسب با منابع آبی کشور باشد.

ایران در صدر جدول جهانی ایجاد دسترسی به آب شرب شهری و روستایی
وی با اشاره به وضعیت تامین منابع آبی در کشور، اظهار کرد: ایران از نظر آبرسانی و دسترسی به آب به گواه بانک جهانی در صدر کشورهای جهانی قرار دارد. اقدامات عظیمی در حوزه آبرسانی و طرح‌های تامین آب انجام شده است و همچنان تلاش می‌کنیم طرح‌های آبرسانی کشور را هم در بخش شهری و هم در بخش روستایی با سرعت بالاتری پیش ببریم که برای هر دو آن نیز برنامه‌های را در دستورکار داریم.

وی اضافه کرد: وضعیت آبرسانی به شهرها و روستاها به طور مداوم رصد می‌شود؛ خیلی از این طرح‌ها نیازمند توسعه هستند، در برخی روستاها طرح‌های مختلفی در قالب طرح جهادآبرسانی در حال اجراست که مجموعه این اقدامات موجب می‌شود پایداری منابع آبی در تامین آب افزایش یابد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در نقاطی که در طول این دوسال عملیات آبرسانی انجام شد با کمترین مشکل مواجه بودیم، اظهار کرد: مهم‌ترین کار سرعت‌بخشی به کارهای نیمه تمام است تا شهرها و روستاها از آب پایدار برخوردار باشند.

استفاده چندجانبه از یک شبکه، عامل افت فشار آب
محرابیان با بیان این‌که با توجه به تشدید گرما میزان مصارف افزایش پیدا می‌کند، گفت: باتوجه به اینکه تعداد خطوط و شبکه محدود است در برخی از مناطق کشور مصارف خانگی و غیرخانگی از یک شبکه انجام می‌شود که از نظر قانونی کار صحیحی نیست.

وی با بیان اینکه طراحی شبکه براساس مصارف خانگی، شرب و بهداشتی تعریف شده و اگر مصرف دیگری از این شبکه صورت بگیرد طبیعتا شبکه ظرفیت ندارد و در طول مسیر شبکه افت فشار اتفاق می‌افتد، گفت: در برخی نقاط کشور با توجه به وضعیت بارش مسائلی داریم که تلاش می‌کنیم با اجرایی طرح‌های اضطراری منابع آبی را تقویت کنیم به همین دلیل در نقاط مختلف چنین پروژه‌هایی را در دستورکار داریم.

از حق‌آبه هیرمند کوتاه نمی‌آییم
وی با اشاره به وضعیت آبرسانی در منطقه سیستان گفت: مهم‌ترین مساله حق‌آبه هیرمند است که توسط کشور همسایه در طول این دو سال اقدام نشده، این مطالبه ما است و از این مطالبه قانونی عقب‌نشینی نمی‌کنیم، در عین حال طرح‌هایی را در این منطقه اجرایی می‌کنیم که در بخش شرب مردم با مشکل مواجه نشوند. امیدواریم طرح‌ها یکی پس از دیگری به بهره‌برداری برسد و بدون نگرانی آب شرب مشترکان تامین شود.

مدیریت آب از جو تا دریا
محرابیان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای استفاده از منابع آب جوی اظهار کرد: امروزه مدیریت آب از جو تا سفره‌های زیرزمینی و تا دریا یک مدیریت یکپارچه و مستمر است. در گذشته گفته می‌شود که از زمان بارش مدیریت آب صورت می‌گیرد اما امروز این ادبیات تغییر کرده است.

وی ادامه داد: کشورهای پیشرفته آب را از جو تا سفره‌های زیرزمینی مدیریت می‌کنند. در ایران نیز با استفاده از علوم و فناوری‌هایی که در کشورهای پیشرفته متداول است از ظرفیت‌های دانشمندان استفاده و تلاش می‌کنیم که این مدیریت به نحو احسن انجام شود.

وزیر نیرو با اشاره به نحوه مدیریت منابع آبی تصریح کرد: این مدیریت بخشی مربوط مدیریت منابع، پیش‌بینی‌ها، و بخشی مربوط به اقداماتی است که مطابق با قوانین و مقررات بین‌المللی شناخته شده در خصوص بارورسازی ابرها انجام می‌شود.

سامانه‌ای برای رصد منابع آبی
محرابیان با بیان این‌که در مدیریت منابع آب، سامانه‌ای را وزارت نیرو به بهره‌برداری رساند که با استفاده از آن می‌توان اطلاعات علوم جوی را متمرکز کرد و با استفاده از اطلاعات پویا و تلفیق آن ابزار مناسبی برای مدیریت منابع آبی در اختیار داشت، گفت: این اطلاعات برای بخش وزارت نیرو، اساتید دانشگاهی و دانشمندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر: ۲۳۲٬۲۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha