۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
مجلس با تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف موافقت کرد

مجلس با تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف موافقت کرد

نمایندگان مردم در خانه ملت با تقاضای تحقیق و تفحص از «درامدها، نحوه هزینه کرد آن و موقوفات رها شده سازمان اوقاف و امور خیریه» موافقت کردند.

به گزارش بازار، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۷ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای تعدادی از نمایندگان محترم (مذکور در ذیل گزارش) برای تحقیق و تفحص از «درامدها، نحوه هزینه کردآن و موقوفات رها شده سازمان اوقاف و امور خیریه» با ۱۷۰ رأی موافق، ۱۸ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در جلسه با تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف موافقت کردند.

براساس گفته احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی گزارش نهایی کمیسیون فرهنگی درباره این موضوع به شرح ذیل است:

در اجرای ماده (۲۱۲) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ابتدائاً اطلاعات واصله از سازمان اوقاف و امور خیریه در مورخ ۱۴۰۱/۱/۱۵ و ۱۴۰۱/۳/۲۳در اختیار متقاضیان تحقیق و تفحص قرار گرفت و نظر به اظهار مورخ ۱۴۰۱/۲/۲۱ متقاضیان مبنی بر عدم کفایت اطلاعات ارائه شده کمیسیون، موضوع درجلسه رسمی مورخ ۱۴۰۱/۳/۲۲ ‌کمیسیون که با حضور ۱۵ نفر حاضرین از نمایندگان عضو کمیسیون، متقاضیان تحقیق و تفحص مطرح و پس از استماع نظرات طرفین، ضرورت انجام تحقیق و تفحص در محورهای ذیل به تصویب رسید.

محورهای تحقیق و تفحص:

- چرا موقوفات بسیار زیاد واقفین بدون برنامه رها شده استبرنامه سازمان در نذورات چند صد میلیارد تومانی مردم در بقاع متبرکه چیست.

۱- گزارشی از مصادیق، میزان و نحوه سرمایه گذاری اوقاف طی ۵ سال اخیر، از محل اعتبارات دولتی و موقوفات و بقاع متبرکه و سایر ۲- گزارش از مصادیق، میزان و نحوه هزینه کرد حق النظاره و حق التصدی که به شکل متمرکز در دست ریاست سازمان قرار می گیرد و طی ۵ سال گذشته ۳- گزارش مبسوط از رقبه ها و موقوفاتی که سالیان سال است به ثمن بخس در اختیار افراد ذی نفوذ و غیر مرتبط قرار گرفته است. ۴- گزارش مبسوط از میزان مبالغ موجود در حسابهای بانکی ادارات کل و سازمان که ماه ها است در بانک ها رسوب یافته است ۵- گزارش از نحوه و چگونگی هزینه کرد حفظ عین و علت افزایش آن و مصادیق هزینه کرد آن ۶- گزارش از نحوه و چگونگی نظارت بر عملکرد هزینه ای اعتبارات غیر دولتی اوقاف طی ۵ سال گذشته ۷- گزارش شیوه قیمت گذاری موقوفات جهت واگذاری به اشخاص اعم از مشارکت، اخذ پذیره یا اجاره و یا سایر ۸- گزارش از نحوه، مصادیق و میزان هزینه کرد نذورات مردم در بقاع متبرکه طی ۵ سال گذشته ۹- ارائه گزارش عملکرد در خصوص احیاء دهها میلیارد تومان موقوفات رها شده در کشور ۱۰- گزارش از نحوه، مصادیق و میزان هزینه کرد عایدات موقوفات کشور طی ۵ سال گذشته ۱۱- گزارش از مصادیق و میزان وصول عایدات موقوفات در اختیار دولت و در صورت عدم وصول علت عدم وصول آن چیست ۱۲- گزارش از اعمال مدیریت طی ۵ سال اخیر جهت کاهش نارضایتی مردم از عملکرد صف و ستاد سازمان اوقاف ۱۳- گزارش از موقوفات و املاک سایر مواردی که بصورت ترک تشریفات در کمیسیون املاک در سطح کشور و بویژه استان تهران که به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار شده همراه با نام اشخاص حقیقی و حقوقی و مستندات کارشناسی شده آن طی ۵ سال گذشته ۱۴- گزارش از میزان کمک های بلاعوض به سازمان ها، نهادهای فرهنگی مذهبی و علمی طی ۵ سال گذشه ۱۵- باغ موقوفه مدرسه علمیه سعدیه رامیان و موقوفات استان گلستان و نحوه هزینه کرد درآمدهای آن ۱۶- شفاف سازی موضوعات مالی ۱۷- عدم پاسخگویی مدیران اوقاف به دستگاه های مختلف

جلیل میرمحمدی نماینده متقاضیان تحقیق و تفحص با بیان اینکه تلاش کردیم طی ۲ سال و نیم گذشته کار به تحقیق و تفحص نرسد، گفت: با توجه به جلسات متعدد و مکرر با رئیس سازمان اوقاف و وزیر فعلی و سابق ارشاد نتیجه ای حاصل نشد و متاسفانه مسیر اوقاف به گونه ای پیش می رود که نارضایتی مردم در حال افزایش است.

وی ادامه داد: برخی افراد در سازمان اوقاف با سلب مالکیت از مردم، اموال مردم را تصرف می کنند و در این زمینه شفافیت و اطلاع رسانی مناسبی برای هزینه کرد عواید حاصل از موقوفات وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: شاید ده ها هزار میلیارد تومان وقف حدود ۳۰ الی ۴۰ سال رها شده است و بعضا اوقاف به صورت بی رویه موقوفات را اجاره و پذیره می دهد که نارضایتی مردم به ویژه مستاجرین اوقاف را به دنبال داشته است.

وی یکی از موارد غیرشفاف در سازمان اوقاف را عدم شفافیت میزان واگذاری موقوفات دانست و اظهار کرد: در این حوزه موقوفات به مجموعه و افرادی واگذار شده که جای سوال دارد و به برخی که اهلیت دارند، واگذار نشده که لازم است در این زمینه اطلاع رسانی شفاف صورت گیرد.

میرمحمدی یادآور شد: اوقاف هیچ برنامه ای برای موقوفات رها شده ندارد، زمین های مرغوبی که وجود دارد هیچ برنامه ای برای آن وجود ندارد و اراده ای برای تبدیل به احسن کردن آن در اوقاف نیست.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس اضافه کرد: امروز اوقاف در حوزه هایی سرمایه گذاری می کند که هیچ ارتباطی به وظیفه ذاتی او و اساسنامه آن ندارد. امروز آقای رجایی نماینده استان اصفهان عنوان می کند که اداره اوقاف اصفهان برای ساخت یک نیروگاه هزینه هنگفتی را با دریافت کمک از سایر نهادها سرمایه گذاری کرده که این پروژه پیشرفتی نداشته و نه اصل پول برگشته و نه این پروژه پیشرفتی داشته است.

وی ادامه داد: همچنین آقای کوهساری نماینده رامیان در خصوص موقوفه حوزه علمیه سعدی در رامیان که بزرگترین باغ موقوفه شمال کشور است را مثال می زند که چرا ورود به این حوزه با وجود متولی خاص انجام می شود. نباید اجازه دهیم این کار انجام شود.

میرمحمدی تصریح کرد: حتی چندین بار از وزیر و رئیس سازمان اوقاف دعوت به عمل آورده شد ولی رئیس سازمان اوقاف یک مرتبه به دلیل ناهماهنگی که انجام شد وارد مجلس هم نشد و این سازمان پاسخگوی نمایندگان مجلس نیست. پاسخگوی نمایندگانی که می خواهند حرف مردم را به سازمان اوقاف منتقل کنند.

این نماینده مردم تاکید کرد: به دلیل برخی مدیریت های غلط مردم از وقف دلزده شده و در خصوص موقوفاتی که به صورت ترک تشریفات واگذار شده نیز پاسخی وجود ندارد.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان این تحقیق و تفحص را امضا کرده اند، گفت: عدم پاسخگویی رئیس سازمان اوقاف یکی از دلایل نارضایتی مردم و نمایندگان آن ها از این سازمان بوده، برای نمونه اتفاقی که در حوزه انتخابیه آقای شمس الدین حسینی رخ داد و ۲ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند اتفاقی بود که ۲ ماه قبل توسط نماینده مربوطه تذکر داده شده بود لذا انتظار داریم با رأی مثبت نمایندگان به این طرح تحقیق و تفحص زمینه بازگشت اعتماد مردم به این امر خیر فراهم شود.

کد خبر: ۲۳۲٬۱۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha