۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
لزوم نصب پنل های خورشیدی در باغ های کرمان| کشاورزان نگران محصول هستند
گزارش بازار؛

لزوم نصب پنل های خورشیدی در باغ های کرمان| کشاورزان نگران محصول هستند

کرمان- کرمان یک سوم باغ های کشور را در خود جای داده اما سهمیه بندی برق در باغ ها و مزارع، کشاورزان را در اوج گرمای تابستان نگران خشکیدگی محصول کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: این روزها افزایش دمای هوا در استان کرمان به یکی از مشکلات جدی کشاورزان تبدیل شده است، جدای از تلاش و تکاپوی شبانه روزی کشاورزان برای جلوگیری از گرمازدگی محصولات کشاورزی تامین آب برای آبیاری باغ ها و مزارع نیز به مشکل جدی تبدیل شده است.

مزارع اکثرا در جنوب کرمان زیر کشت هستند و در شمال و شرق استان آنقدر خشکسالی تشدید شده است که کمتر می توان خبری از مزارع دید اما در همین مناطق تا چشم کار می کند باغ های استراتژیک کرمان از دید اقتصاد کشاورزی قرار دارد.

دقیقا در همین ایام از سال هزاران هزار هکتار زمین زیر کشت پسته و خرما هستند و این دو محصول بخش اعظمی از اشتغال و اقتصاد و چرخه مالی کرمانی ها را به خود اختصاص داده است

دقیقا در همین ایام از سال هزاران هزار هکتار زمین زیر کشت پسته و خرما هستند و این دو محصول بخش اعظمی از اشتغال و اقتصاد و چرخه مالی کرمانی ها را به خود اختصاص داده است.

در رفسنجان، سیرجان، کرمان، راور، انار، شهربابک، زرند، ارزوئیه هزاران هکتار باغ پسته وجود دارد و کشاورزان در سال جاری در انتظار برداشت محصول مطلوب تر نسبت به سال های گذشته که دائما متحمل ضرر شدند، هستند.

در شرق و جنوب کرمان نیز نخلستان های گسترده قرار دارد و کشاورزان در انتظار محصول اقتصاد تک محصولی خود هستند.

کرمان در زمینه تولید و سطح زیر کشت پسته رتبه اول ایران را دارد و در زمینه تولید خرما رتبه دوم و سطح زیر کشت رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

این آمار یعنی بخش قابل توجهی از مردم این استان که سال ها متحمل خسارت به دلیل تغییرات اقلیمی و خشکسالی شده اند در سال جاری امید دارند تا بتوانند معیشت خود را تامین و ضررهای اخیر را کمی مرهم بگذارند.

سهمیه بندی برق در بخش کشاورزی

با گرم تر شدن هوا و افزایش استفاده از انرژی برق در مناطق مختلف استان کرمان، سهمیه بندی استفاده از برق که پیش از این گریبان صنعت گران را گرفته بود حالا کشاورزان را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

کشاورزان در حالیکه برای فرار از گرمازدگی محصولات کشاورزی باید آبیاری را در دستور کار قرار دهند در هر روز از سهمیه بندی شاهد خاموش شدن برق موتور پمپ ها هستند و به دلیل سهمیه بندی سوخت گازوئیل امکان تهیه گازوئیل را متناسب با نیاز ندارند.

چالش بی آبی در مزارع به دلیل قطعی برق

حالا زمین های کشاورزی تشنه می مانند و مهمترین پایه اقتصادی استان کرمان با چالش جدید مواجه است، پیش از این خشکسالی، تغییرات اقلیمی و گرانی نهاده ها و دلال بازی در بازار محصولات در کنار حمل و نقل مشکل کشاورزان بود حالا قطعی پی در پی برق در پی سهمیه بندی نیز به آن افزوده است و همه امیدوارند طی روزهای آینده و در مرداد ماه از شدت گرما کاسته شود.

اما طبق اعلام سازمان هواشناسی استان کرمان گویا موج گرمای هوا در مرداد ماه نیز ادامه خواهد یافت و امکان پوکی پسته و ریزش خوشه های خرما بیش از هر سال دیگر و یک ماه مانده به برداشت محصول وجود دارد.

با توجه به ادامه روند فعلی و همچنین تکرار آن در سال های آینده و عدم امکان تامین گازوئیل برای پمپ های برق چاه های کشاورزی چاره ای نیست جز اینکه کشاورزان به سمت نصب پنل های خورشیدی بروند

اما به نظر می رسد با توجه به ادامه روند فعلی و همچنین تکرار آن در سال های آینده و عدم امکان تامین گازوئیل برای پمپ های برق چاه های کشاورزی چاره ای نیست جز اینکه کشاورزان به سمت نصب پنل های خورشیدی بروند.

هر چند هزینه خریداری این پنل ها و عدم حمایت از کشاورزان از سوی جهاد کشاورزی برای نصب پنل ها خود مشکل جدیدی ست که چاره ای برآن اندیشیده نشده است اما به نظر می رسد حداقل در کوتاه مدت چاره ای جز نصب پنل های خورشیدی در مزارع وجود ندارد.

تغییرات اقلیمی گسترده در استان کرمان موانعی تازه در مسیر تولید ایجاد کرده است که کشاورزان باید برای رهایی از آن ها گام های عملی بردارند.

استاندار کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه کشاورزی یکی از مهمترین زمینه های تولید و اشتغال در کرمان محسوب می شود، گفت: ظرفیت ها و پتانسیل های بسیاری در این زمینه در کرمان وجود دارد که باید از آن ها حراست و نگهداری کرد.

سهمیه بندی اجتناب ناپذیر است

محمد مهدی فداکار ادامه داد: عملا در سال جاری برای جلوگیری از قطع برق مجبور به سهمیه بندی استفاده از برق در بخش صنعت و کشاورزی شدیم که سعی شد کمترین آسیب به تولید وارد شود.

وی عنوان کرد: در بخش کشاورزی تمام تلاشمان را کردیم که کمترین مشکل ایجاد شود و با تمهیدات انجام شده حتی سهمیه بندی ها هم کمتر شد.

فداکار افزود: به نظر می رسد با توجه به حجم بالای چاه های کشاورزی و گستردگی کشاورزی در کرمان باید به فکر چاره مناسب برای تامین برق باشیم و بهترین راهکار در این مسیر نیز استفاده از انرژی پایدار مانند پنل های خورشیدی است.

وی گفت: حتی امکان خریداری برق اضافه کشاورزان نیز وجود دارد و در صورت ترویج استفاده از پنل های خورشیدی در کرمان بخش قابل توجهی از مشکل رفع می شود.

استاندار کرمان ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی در استان کرمان عملا امکان استفاده از انرژی خورشیدی در ۹۵ درصد از ایام سال در کرمان وجود دارد و یک سیستم پایدار برای تامین برق ایجاد می کند.

وی با اشاره به ایجاد شهرک های انرژی خورشیدی در کرمان به خصوص در اطراف ماهان گفت: در این زمینه سرمایه گذاری گسترده ای صورت گرفته است حتی در بخش صنعت نیز در این زمینه ما یک بستر و پتانسیل جدی داریم.

کشاورزان حمایت شوند

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: یکی از مشکلات جدی کشاورزان در ماه های اخیر تامین انرژی برق و سهمیه بندی برق است.

سید مهدی طبیب زاده در ادامه افزود: استفاده از پنل ها ضمن صرفه جویی در مصرف انرژی، هزینه های تامین انرژی و ریسک قطعی برق و صدمه و خسارات به محصولات را کاهش می دهد و در واقع سیستم مدیریت تامین انرژی دست کشاورز قرار می گیرد.

وی افزود: بازگشت سرمایه با توجه به صرفه جویی در مصرف انرژی ظرف چند سال انجام شده و ریسک تولید نیز کاسته می شود در این شرایط که شاهد سهمیه بندی برق هستیم توصیه می شود کشاورزان در این زمینه سرمایه گذاری داشته باشند.

تغییرات اقلیمی این روزها تاثیر مستقیم بر روند عادی زندگی مردم در استان کرمان داشته است، کمبود آب، سهیمه بندی برق در بخش صنعت و کشاورزی و خسارات به محصولات کشاورزی بخشی از مشکلات تغییرات اقلیمی است.

تنها در بخش شهداد روز گذشته شاهد ثبت دمای ۴۳ درجه به عنوان گرمترین دمای ساعات در کشور بودیم این دما در برخی از ساعات در همین شهر به ۵۰ درجه می رسد و عملا امکان زندگی را برای مردم با چالش مواجه کرده است.

کد خبر: ۲۳۲٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha