۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
وجود ظرفیت نیمی از درآمد نفتی در گردشگری سلامت| ۳۰درصد ظرفیت تخت های بیمارستانی خالی است
دومین همایش بیمارستان ها و مراکز درمانی برگزار شد

وجود ظرفیت نیمی از درآمد نفتی در گردشگری سلامت| ۳۰درصد ظرفیت تخت های بیمارستانی خالی است

دومین همایش و نمایشگاه بین المللی بیمارستان ها و مراکز درمانی با هدف توسعه گردشگری سلامت و جذب توریست درمانی برگزار شد.

به گزارش بازار؛ دومین همایش و نمایشگاه بین المللی بیمارستان ها و مراکز درمانی با حضور سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمدعلی محسنی بندپی نایب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی، مهدی کریمی رییس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه سلامت کشورهای اسلامی، مجید زنگویی دبیر کل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی و جمعی از مسئولان، مدیران بیمارستان ها مراکز درمانی و اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه علم پزشکی بعد از انقلاب جهش ویژه ای یافته است گفت: در حال حاضر در اغلب موارد اعزام بیمار به خارج از کشور نیاز نیست و ظرفیت درمان تمام بیماران در داخل وجود دارد.

وی با اشاره به وجود هزار و ۱۰۰ بیمارستان در سراسر کشور افزود: از این تعداد ۷۰۰ بیمارستان دولتی و مابقی خصوصی هستند. همچنین از این تعداد ۲۵۰ بیمارستان توانسته اند مجوز آی پی دی بگیرند و بیمار خارجی جذب کنند. از این رو سال گذشته ۱.۲ میلیون نفر از خارج از کشور برای درمان به ایران مراجعه کردند که این تعداد شامل افراد مهاجر یا دانشجویان خارجی مقیم در ایران نبوده است. همچنین سال گذشته از درمان خارجی ها یک میلیارد دلار درآمد داشته ایم و برای آینده نیز ۶ میلیارد دلار ارزآوری از این مسیر را هدف ‌گذاری کرده ایم.

کریمی با تاکید بر اینکه هم اکنون ۱۵۰ هزار تخت بیمارستان در کشور داریم، ادامه داد: ۳۰ درصد ظرفیت های تخت بیمارستان ها خالی است و می توانیم آنها را برای جذب بیماران خارجی رزرو کنیم.

باید ۱۵ میلیون گردشگر جذب کنیم

محمدعلی محسنی بندپی، نایب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه یکی از شاخص های مهم توسعه ایجاد روابط با کشورهای دیگر است بیان داشت: گردشگری علاوه بر ایجاد ارتباط با کشورهای دیگر در زمینه اقتصادی هم برای کشورها اهمیت ویژه ‌ای دارد.

محسنی بندپی: تا پایان برنامه هفتم باید ۱۵ میلیون گردشگر از کشورهای مختلف را برای مقاصد مختلف جذب کنیم

محمدعلی محسنی بندپی با بیان اینکه ایران ظرفیت های بی نظیری در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی رتبه صفر تا ۱۰ دارد افزود: ایران به دلیل داشتن متخصصان درمانی بین المللی و داشتن کادر درمان و ارزان بودن خدمات درمانی باعث شده ایران در جذب گردشگری سلامت اولویت قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه در لایحه پیشنهادی دولت در برنامه هفتم فصل ۱۷ را به عنوان فصل مستقل میراث فرهنگی و گردشگری قرار داده ایم اظهار کرد: به همین دلیل از نظر کمی تا پایان برنامه هفتم باید ۱۵ میلیون گردشگر از کشورهای مختلف را برای مقاصد مختلف جذب کنیم.

بندپی افزود: در برنامه هفتم توسعه صادرات یک میلیارد دلار و صادرات یک میلیارد صادرات تجهیزات پزشکی و درآمد ۶ میلیارد دلاری برای گردشگری سلامت را به صورت سالانه متصور شده ایم.

ضرورت توجه به حوزه های خدمات درمان و گردشگری سلامت

مهدی کریمی رییس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه سلامت کشورهای اسلامی با اشاره به اینکه ایران در منطقه به دلیل وسعت و امکاناتی که دارد در غرب آسیا می تواند میزبان گردشگران سلامت باشد اظهار کرد: در حال حاضر دولت با تحریم ها دست و پنجه نرم می کند اما توقع می رود دولت در حوزه گردشگری سلامت بیشتر تمرکز کند؛ چرا که هم اکنون بسیاری از آنها به ترکیه وغیره می روند.

کریمی: این ظرفیت وجود دارد که ایران بتواند به اندازه نیمی از درآمد نفتی کشور را از طریق گردشگری سلامت به دست بیاورد

وی با اشاره به اینکه قوانین حمایتی گردشگری سلامت کشور مغفول مانده افزود: در حال حاضر این ظرفیت وجود دارد که ایران بتواند به اندازه نیمی از درآمد نفتی کشور را از طریق گردشگری سلامت به دست بیاورد. همچنین در مرکز توسعه سلامت کشورهای اسلامی زمینه همکاری با شرکت های دانش بنیان وجود دارد و با وزارت صنعت هم همکاری هایی شده که در توانمندی کادر سلامت ۱۰۰ میلیون تومان برای خرید کالا اعطا شود.

مجید زنگویی دبیر کل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی نیز با اشاره به اینکه از ۳۰ کشور دنیا در این مراسم شرکت کرده اند گفت: از وزارت بهداشت می‌ خواهیم که به دو حوزه خدمات درمان و گردشگری سلامت بیشتر توجه کنند که می تواند عایدی خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی برنامه های متنوعی در کشورهای منطقه و اروپا داشته ایم افزود: در شرایط کنونی باید به ظرفیت بیمارستان ها و مراکز درمانی در کشور تمرکز کنیم و اگر سرمایه گذاری در این بخش افزایش یابد در سال های آتی بازگشت سرمایه بیشتری خواهیم داشت.

کد خبر: ۲۳۲٬۰۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha