۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴
افزایش میزان ترانزیت کالا به ۳۰ میلیون در سال نیازمند اراده دولت در اجرای برنامه هفتم است
عضو کمیسیون عمران مجلس:

افزایش میزان ترانزیت کالا به ۳۰ میلیون در سال نیازمند اراده دولت در اجرای برنامه هفتم است

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به چشم انداز دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه جهت افزایش میزان ترانزیت کالا به ۳۰ میلیون تن در سال گفت: این رقم با وجود ظرفیت استراتژیک کشورمان قابل دسترس بوده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، صدیف بدری، در رابطه با پیش بینی دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه جهت افزایش میزان ترانزیت تا ۳۰ میلیون تن در سال، گفت: با وضعیت اعتبارات کنونی پیش بینی دولت برای افزایش میزان ترانزیت کالا دور از دسترس است چرا که دولت‌ها برای این مهم در برنامه ششم توسعه عملکرد مناسبی نداشتند.

نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس تاکید کرد: در قانون برنامه ششم توسعه حکمی آورده بودیم که بر اساس آن یک درصد از فروش نفت به زیرساخت ریلی اختصاص داده شود اما در طول ۶ سال اجرای برنامه، حتی یک ریال این حکم هم توسط دولتها تخصیص داده نشد و البته مجلس هم عملکرد خوبی برای ترغیب دولت ها در این جهت نداشت.

وی عنوان کرد: با این گونه تفکری که دولت ها در اجرای برنامه ها ۵ ساله دارند، تحقق اهداف دولت در خصوص افزایش میزان ترانزیت در برنامه هفتم بعید به نظر می‌رسد. اما نمی‌توان به این گونه حکم ها نیز بی توجه باشیم چرا که در این صورت همین اقدامات دست و پا شکسته دولت‌ها نیز انجام نمی‌شود. تحقق اهداف برنامه هفتم نیازمند عزم جدی رئیس جمهور و هیات دولت است.

بدری تاکید کرد: اگر ۵ سال برای توسعه ارتباطات ریلی، آزاد راهی و بزرگراهی اقدامات اساسی انجام دهیم، در طول سال‌های آینده ارزش افزوده و درآمد خوبی برای دولت‌ها خوایجاد می‌شود. هم اکنون کشورهای همسایه برنامه منظمی برای توسعه ترانزیت خود داشته و در حال تصاحب سهم ترانزیتی ایران در منطقه هستند.

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: پیش از جنگ روسیه و اوکراین، کشورهای شمالی برنامه‌ای برای دور زدن مسیر ترانزیتی ایران داشتند که با وقوع جنگ مذکور، این برنامه ابتر ماند. از این رو برنامه دولت برای افزایش میزان ترانزیت باید در لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس تقویت شده تا میزان ترانزیت به ۵۰ میلیون تن در سال هم برسد. این رقم با وجود ظرفیت و موقعیت استراتژیک کشورمان کاملا قابل دسترس است اما تحقق آن قطعا نیازمند اراده دولت و تخصیص اعتبار جهت تکمیل زیرساختهای اساسی کشور است.

کد خبر: ۲۳۲٬۰۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha