۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
غلت دلار برای ورود به کانال ۴۷ هزار| توسعه روابط دیپلماسی ایران با دنیا، ارز را ارزان کرد!
«بازار» گزارش می دهد

غلت دلار برای ورود به کانال ۴۷ هزار| توسعه روابط دیپلماسی ایران با دنیا، ارز را ارزان کرد!

ارز در حالی مدتی است مسیر سراشیبی را می پیماید که به گفته کارشناسان؛ کاهش تدریجی نرخ این کالا متاثر از خروج دلالان از این بازار به دلیل ثبات قیمتی همچنین توسعه روابط دیپلماتیک ایران با دنیا است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار ارز پس از ماهها ماندن نرخ دلار در محدوده ۵۰ هزار تومان، هم اکنون شرایط آرامی را سپری می کند، به طوری که نه هیجان و تنشی در این بازار به چشم می خورد و نه اینکه قیمتها چون گذشته با جهش، بالا و پایین می شوند. دلالان سود جو و سفته بازان ارزی نیز در این مدت بازار ارز را رها کرده اند زیرا به دلیل تثبیت قیمتها جایی برای موج سواری و کسب سود ندارند.

از طرفی اعمال سیاست های ارزی بانک مرکزی در تامین نیاز متقاضیان به این کالا در بازارهای رسمی، موضوع دیگری است که موجب شده تا صف تقاضا برای ارز در بازارهای رسمی و غیررسمی کاهش یابد.

با آنکه نرخ ارز در بازار مبادلات معمولا برخی روزها دچار تغییر می شود اما بازار آزاد چون گذشته خیلی رهرو قیمت نرخ ارز صرافی های معتبر نیست و به دلیل تامین ارز متقاضیان در بازارهای رسمی چون سامانه نیما و معاملات بازار مبادله ارزی، دیگر توان و انگیزه ای برای افزایش قیمت ندارد

خروج دلالان و سفته بازان سودجو از بازار ارز در پی ثبات قیمتی این کالا

کاهش قیمتی که دلار حدود ۶۰ هزار تومان اواخر سال گذشته هم اکنون به کانال ۴۷ هزار تومان نزدیک شده و التهاب از این بازار با ثبات قیمت ها رخت بربسته است. البته افزایش غیر واقعی نرخ ارز و جهش قیمت آن تا مرز ۶۰ هزار تومان به دلیل انتشار برخی اخبار ناشی از تشدید تحریم ها و بحث به دراز کشیدن مذاکرات برجام بود که بازار را ملتهب می کرد ولی اکنون تمرکز بر توسعه روابط دیپلماسی کشور با دنیا باعث شده است تا مسیر کسب درآمدهای ارزی کشور تقویت و از طرفی سفته بازان ارزی نیز در شرایطی که نیاز متقاضیان به ارز در بازارهای رسمی به خوبی برآورده می شود و خریداری نیز برای تهیه این کالا در بازار وجود ندارد، دیگر نتوانند با شانتاژ قیمت ها به نفع خود از آب گل آلود ماهی بگیرند.

طبق گزارش های موجود با آنکه نرخ ارز در بازار مبادلات معمولا در برخی روزها دچار تغییر می شود اما بازار آزاد چون گذشته خیلی رهرو قیمت نرخ ارز صرافی های معتبر در بازار نیست و به دلیل تامین ارز متقاضیان در بازارهای رسمی چون سامانه نیما و معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، دیگر توان و انگیزه ای برای افزایش قیمت ندارد، به همین دلیل است که حتی با ثبات قیمت ارز در بازارهای رسمی و حتی افزایش آن در برخی روزها اما نرخ ارز در بازار آزاد کاهشی هم می شود.

ایجاد پیمانهای اقتصادی چون فعالیت سازمان همکاری شانگهای برای رهایی خیلی از کشورهای منطقه از سلطه دلار و پایان استثمار آمریکا و کشورهای مدعی در اقتصاد، باعث شده تا اغلب کشورها برای حفظ منافع خود با ایجاد چنین سازمانهایی زمینه خروج آمریکا از اقتصاد کشورشان را فراهم کنند

تلاش برای پایان سلطه گری دلار و افت ارزش آن در بازارهای جهانی

کیامرث جهانگیر، استاددانشگاه تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره تاثیر توسعه روابط دیپلماسی کشور بر اقتصاد کشور بخصوص نرخ ارز در بازار، گفت: بازار ارز معمولا با اخبار مثبت و منفی دچار نوسان قیمت می شود. حال از آنجایی که دولت تمام توان خود را روی ساماندهی بازار ارز در داخل با تامین نیاز متقاضیان واقعی به ارز در بازارهای رسمی گذاشته است و از طرفی نیر تلاش می کند تا با ارتباط با دنیا سطح روابط بین الملل خود را ارتقاء و اقدامات لازم را با انعقاد قراردادهای تجاری و بازرگانی برای اتصال به بازارهای جهانی رونق بخشد، بنابراین این مسئله، چشم اندازی مثبت و افق روشنی را برای رشد و شکوفایی اقتصاد کشور ترسیم می کند.

وی به ایجاد پیمانهای اقتصادی چون فعالیت سازمان همکاری شانگهای برای رهایی خیلی از کشورهای منطقه از سلطه دلار و پایان استثمار آمریکا و کشورهای مدعی غربی در اقتصاد آنها اشاره کرد و گفت: معمولا خیلی از کشورها برای حفظ منافع خود در قبال قدرتهای غرب و آمریکا با ایجاد چنین سازمانهایی در صدد خروج آمریکا و کشورهای مدعی غربی از اقتصاد کشورشان هستند، آنگونه که اکنون کشورهای منطقه حتی کشورهایی در آفریقا و آمریکای لاتین برای برقرار ارتباطات تجاری، بازرگانی و اقتصادی با ایران وارد عمل شده اند. این رویکرد نشان از آن دارد که کشورهای آسیایی و آفریقایی اکنون قدرتمند شده اند و دیگر چون گذشته به روابط ضالمانه و سلطه گرایانه تن نمی دهند.

با افت سلطه دلار در اقتصاد جهانی معمولا تقاضا برای این کالا در خیلی از کشورها بتدریج کاهش و چنین موضوعی منجر به کاهش قیمت آن نیز در بازارها می شود، این در حالی است که تقویت روابط دیپلماسی و انجام توافقات تجاری و داد و ستدهای تهاتری و ... بی تردید کمک می کند تا اقتصاد کشور بر ریل رشد بنشیند

کاهش تدریجی نرخ ارز با توسعه روابط دیپلماسی ایران با دنیا

این کارشناس اقتصاد بین الملل با بیان اینکه با افت سلطه دلار در اقتصاد جهانی معمولا تقاضا برای این کالا در خیلی از کشورها بتدریج کاهش و چنین موضوعی منجر به کاهش قیمت آن نیز در بازارها می شود، افزود: توسعه روابط دیپلماسی ایران با دنیا و انجام توافقات تجاری و داد و ستدهای تهاتری و ... با برخی کشورها بی تردید کمک می کند تا اقتصاد کشور بر ریل رشد بنشیند و از این طریق استفاده از ارز در انجام معاملات بین المللی به تدریج محدود و محدوتر شود. از طرفی این موضوع باعث خواهد شد سطح تامین تقاضای ارزی نیز در داخل برای تخصیص منابع به واردات برخی کالاها کاهش یابد.

جهانگیر در ادامه افزود: از آنجایی که روابط تجاری و سیاسی کشورها با آمریکا و بعضا کشورهای غربی همیشه به صورتی ناعادلانه و به نفع آنها تمام می شود، این موضوع باعث کناره گیری خیلی از کشورها از استثمار اقتصادی شده است.

موضوعی که هم اکنون خیلی از کشورها خواهان ارتباط با ایران هستند و روابط دیپلماسی سیاسی و اقتصادی ایران نیز با دنیا آنگونه که این روزها شاهدیم، بستر همکاریهای تجاری را با نوع ارتباط عادلانه در این کشورها فراهم کرده است. این مسئله علاوه بر توسعه و تقویت فعالیتهای دیپلماتیک بی تردید اثر تحریم ها را کم رنگ می کند زیرا ایران دارای ظرفیت ها و قابلیت های فراوان اقتصادی است، به همین دلیل خیلی از کشورها مشتاق ارتباط با ایران هستند.

دلار آزاد ۵۰ هزار تومانی چند روز گذشته، هم اکنون با ۲ پله سقوط به کانال ۴۸ هزار تومان برگشته است، افت قیمت ها در بازار آزاد ارز موجب شده تا بهای طلا و سکه نیز در بازار کاهشی شوند، آنطور که قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۲۷ میلیون و ۴۵۰هزار تومان شده است

بازگشت دلار به کانال ۴۸ هزار تومان؛ کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه

بنا به این گزارش، بازار چند روزی است تحت تاثیر تقویت و توسعه روابط دیپلماسی و ارتباط ایران با دنیا قرار گرفته است، به طوری که قیمت ها در این بازار روز به روز با افت تدریجی همراه است. دلار آزاد ۵۰ هزار تومانی چند روز گذشته، هم اکنون با ۲ پله سقوط به کانال ۴۸ هزار تومان برگشته است. افت قیمتی که این روزها قیمتها در بازار مبادله ارزی ثابت است. با این وجود قیمت هر اسکناس دلار امروز دوشنبه با ثبات نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۱ هزار و ۲۵۷ تومان و ۵ ریال و قیمت حواله دلار ۳۷ هزار و ۵۰۶ تومان اعلام شد. در تابلوی معاملاتی مرکز مبادلات ارزی نیز، نرخ اسکناس یورو با کاهش نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۶ هزار و ۲۹۴ تومان و ۷ ریال، و نرخ حواله یورو ۴۲ هزار و ۸۶ تومان اعلام شده است. همچنین در مرکز مبادله ارز و طلا، نرخ اسکناس درهم نیز ۱۱ هزار و ۲۳۴ تومان و نرخ حواله درهم نیز ۱۰ هزار و ۲۱۲ تومان اعلام شده است.

افت قیمت ها در بازار آزاد ارز موجب شده است تا بهای طلا و سکه نیز در بازار کاهشی شوند، طوری که امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۳۲۴هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۲۷ میلیون و ۴۵۰هزار تومان شده است. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۱۰ میلیون و ۷۱ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۹۵۷ دلار است.

کد خبر: ۲۳۱٬۹۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      2 1
      کمتر از سه ماه دیگه،بموجب زمانبندی برجام تحریمهای مالی نفتی و موشکی سازمان ملل برای همیشه برطرف میشه،تو این شرایط احمقانه ترین تحلیل ربط دادن نزول قیمت دلار به مذاکره اس
    • ص _ ن IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      0 0
      درود بر پول ملی ایران اسلامی / مرگ بر سلطه دلار آمریکا .