۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
۷۵ درصد رشد اقتصادی پارسال از محل بهره‌وری بود
رئیس سازمان ملی بهره‌وری:

۷۵ درصد رشد اقتصادی پارسال از محل بهره‌وری بود

پیشوایی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: رشد اقتصادی در سال گذشته به چهار درصد رسید که ۳.۱ درصد آن از محل بهره‌وری بود.

به گزارش بازار، میرسامان پیشوایی رئیس سازمان ملی بهره‌وری در مراسم افتتاحیه رویداد نوآوری بهره‌ور در حوزه انرژی، گفت: در برنامه هفتم، رشد اقتصادی هشت درصد را مورد هدف قرار دادیم؛ یعنی در پنج سال آینده مهم‌ترین هدف کشور، افزایش بهره‌وری است. ‌

وی افزود: در دهه ۹۰ عملکرد ضعیفی در حوزه بهره‌وری داشتیم؛ به طوری که رشد بهره‌وری از سال ۹۰ تا ۹۹ در سراشیبی قرار داشت، اما در سه سال گذشته، بهبود یافته است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: رشد اقتصادی در سال گذشته به چهار درصد رسید که ۳.۱ درصد آن از محل بهره‌وری و مابقی از محل نیروی کار و موجودی سرمایه بود؛ یعنی ۷۵ درصد رشد اقتصادی از محل بهره‌وری رخ داده است.

پیشوایی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ شاخص کل بهره‌وری، بالاترین مقدار را در ۱۰ سال اخیر داشت. متوسط رشد بهره‌وری در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برابر ۳.۶ درصد بوده؛ در حالی که این شاخص در ۵۰ سال گذشته ۰.۲ درصد و در دولت دوازدهم، منفی ۰.۶ درصد بود.

وی ادامه داد: در دهه ۹۰ که ما رشد منفی بهره‌وری داشتیم، کشوری در شرق آسیا نزدیک به ۱۹ درصد رشد اقتصادی از محل بهره‌وری داشته است. اگر رشد سه درصدی بهره‌وری را در دو تا سه سال آینده داشته باشیم، می‌توانیم اثر آن را در سفره مردم ببینیم.

این مقام مسئول با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد دلاری دنیا برای ارتقای بهره‌وری در حوزه انرژی، در طول سال ۲۰۲۲ گفت: بودجه سال ۱۴۰۰ در کل، ۳۰ هزار میلیارد تومان برای ارتقای بهره‌وری انرژی مصوب شده بود؛ البته باید توجه داشت که ظرفیت لازم در این حوزه در داخل کشور وجود دارد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری همچنین گفت: در دنیا ۵۸ درصد از ۲۵۰ میلیارد دلار هزینه شده برای ارتقای بهره‌وری، جذب حوزه ساختمان و بخش قابل توجهی نیز جذب حوزه حمل‌ونقل شده بود.

پیشوایی با بیان اینکه هدف از ایجاد جریان نوآور استفاده از ظرفیت دانش بنیان برای افزایش بهره‌وری است، گفت: امید ما هم به شرکت‌های دانش بنیان است و دولت تنها کاری که می‌توان انجام دهد، این است که بستر لازم را فراهم کند.

کد خبر: ۲۳۱٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha