۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
کشاورزی سنتی در جنوب کرمان محدود می شود| عدم حمایت از کشت های تابستانه
رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با بازار:

کشاورزی سنتی در جنوب کرمان محدود می شود| عدم حمایت از کشت های تابستانه

جیرفت- رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با اشاره به محدودسازی کشت های سنتی در جنوب استان کرمان گفت: عمده کشت ها به سمت گلخانه ای سوق داده می شود.

بازار؛ گروه استان ها: جنوب استان کرمان یکی از قطب های کشاورزی کشور به شمار می رود و بیش از چهار میلیون تن محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی، پیاز، گوجه، بادمجان و محصولات جالیزی از این منطقه و به سایر نقاط کشور صادر می شود. اکثر محصولات کشاورزی خارج از فصل در جنوب کرمان تولید می‌ شود.

این در حالیست که کشت گسترده و بیش از حد نیاز یک محصول مانند سیب زمینی و پیاز چالشی است که هر ساله کشاورزان این منطقه را با مشکل جدی در زمان برداشت و فروش مواجه می کند. یکی از راهکارهای در نظر گرفته شده برای جلوگیری از بروز این مشکل طرح اصلاح الگوی کشت است.

احمد احمد پور رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص الگوی کشت اظهار کرد: بحث الگوی کشت یک دغدغه کلی در بخش کشاورزی از سال های قبل بوده است.

وی با اشاره به رونمایی از سند الگوی اصلاح کشت بخش کشاورزی در مهر ماه ۱۴۰۱ افزود: در تمامی استان های کشور استاندار رئیس کارگروه الگوی کشت و جهاد کشاورزی هم دبیر است. در شهرستان ها هم فرماندار رئیس کارگروه گفته شده و جهاد کشاورزی دبیر است.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: سال قبل الگوی کشتی بر اساس مطالعات انجام شده برای کل کشور مطرح شد و بر اساس سطوح ابلاغی برای هر منطقه اعلام شد. البته طبیعی است که این الگو بر اساس پیشنهادات مطرح شده در برخی مناطق تغییر یابد.

احمدپور عنوان کرد: الگوی کشت یک سند فراملی است و بخش های جهاد کشاورزی، قوه مقننه و سازمان مدیریت برنامه ریزی در آن تاثیر دارند به همین دلیل هم استاندار دبیر کارگروه مربوطه در هر استان است.

وی با اشاره به اینکه الگوی کشت سال قبل یکسری اعتباراتی نیاز داشت که تامین نشد، افزود: اما امسال بحث کمبود بودجه رفع شده و در برنامه ها بحث الگوی کشت وجود دارد.

پی گیری جدی الگوی کشت در جنوب کرمان

احمدپور با بیان اینکه الگوی کشت فعلا در خصوص محصولات زراعی بوده و بیشترین چالش ها هم در همین حوزه است، گفت: دو هفته پیش جلسه ای در وزارتخانه در این زمینه برگزار شد و برنامه ها برای سطوح مدنظر ابلاع شده و ما هم آن را به شهرستان های مربوطه ابلاغ می کنیم.

وی گفت: بر این اساس مشخص می شود که در هر شهرستان سطح تعهدی چه میزان است.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه امسال مساله رعایت الگوی کشت جدی تر از قبل دنبال می شود، افزود: بر این اساس نهاده و عمدتا کود بر مبنای الگوی کشت به هر منطقه داده می شود.

وی عنوان کرد: بحث الگوی کشت به دو شکل در حال انجام است؛ اولین بحث سازگاری با شرایط موجود است.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان: امسال در جنوب کرمان کشت های بهاره و تابستانه را توصیه و حمایت نمی کنیم؛ به همین دلیل عمده کشت محصولات زراعی به سمت فصل پاییز و زمستان آمده است که حداقل تعرق و حداکثر بهره وری از آب را دارد

احمدپور گفت: امسال در جنوب کرمان کشت های بهاره و تابستانه را توصیه و حمایت نمی کنیم؛ به همین دلیل عمده کشت محصولات زراعی به سمت فصل پاییز و زمستان آمده است که حداقل تعرق و حداکثر بهره وری از آب را دارد.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه موضوع دوم کشت محصولات جایگزین است، افزود: کشت محصولاتی می تواند جایگزین محصولات فعلی شود، در دستور کار قرار گرفته است.

محدودسازی کشت های سنتی در جنوب کرمان

احمدپور گفت: در حال محدودسازی بحث کشت های سنتی و آزاد در منطقه جنوب استان کرمان هستیم و عمده کشت ها به سمت گلخانه ای سوق داده می شود.

وی جنوب کرمان را از مناطق هدف کشور برای توسعه کشت های گلخانه ای دانست و افزود: به ازای هر هکتار کشت گلخانه ۱۰ هزار هکتار از کشت معمولی کاهش پیدا می کند.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان: اهرمی که فعلا در دست ماست بحث نهاده های کشاورزی و کود است که با این ابزار به تنهایی نمی توانیم این بحث را کنترل کنیم

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان بر اهمیت همکاری کشاورزان در این زمینه تاکید کرد و گفت: اهرمی که فعلا در دست ماست بحث نهاده های کشاورزی و کود است که با این ابزار به تنهایی نمی توانیم این بحث را کنترل کنیم.

احمدپور با اشاره به اینکه پیاز در سال گذشته وضعیت خوبی داشته است، عنوان کرد: کشاورزان با مشاهده این وضعیت به کشت پیاز روی آورده اند و طبق رصد اولیه آمار کشت این محصول چندین برابر شده است. بنابراین یکسری اهرم ها باید در اختیار جهاد کشاورزی باشد تا بتوانیم این مساله را مدیریت کنیم.

کد خبر: ۲۳۱٬۷۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha