۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
اعتراض مردم تربت حیدریه به روند کُند اجرای پروژه آبرسانی| از این وعده ها آبی گرم نمی شود
بازار گزارش می دهد؛

اعتراض مردم تربت حیدریه به روند کُند اجرای پروژه آبرسانی| از این وعده ها آبی گرم نمی شود

تربت حیدریه- قطعی آب شرب به مدت طولانی در طی شبانه روز و انتظار رنج آور برای آب نه تنها صدای مردم بلکه صدای نمایندگان آن ها در مجلس شورای اسلامی را نیز درآورده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کمبود آب و قطعی مکرر در شبکه توزیع آب که تابستان امسال خراسان رضوی را در مناطق مختلف با خود درگیر کرده است این روزها به یکی از مهم‌ترین چالش های پیش روی مردم و مسئولان تبدیل شده است.

کاهش بارندگی‌ها و خشک‌سالی مستمر در این استان موجب شده تا بخش عمده ای از نیاز های مردم از طریق حفر چاه های متعدد تامین شود و حالا این موضوع نه تنها موجب افت سطح آب در سفره های زیر زمینی و اثرات ناگواری مانند فرو نشست شده بلکه به نظر می رسد با عمق پیدا کردن چاه ها از ۲۰ متر به ۳۰۰ متر نیز دیگر امکان تامین آب میسر نیست.

بنا بر اظهارات مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تربت حیدریه با وجود اینکه عمق چاه های حفر شده و تامین کننده آب در حال حاضر به عمق ۳۰۰ متر رسیده است اما هر لحظه از میزان آبدهی این چاه ها کاسته می شود.

علیرضا عباسی در این رابطه می گوید: باوجود افزایش عمق چاه‌های تأمین کننده آب آشامیدنی در این شهرستان به ۳۰۰ متر اما دبی آن‌ها از ۳۰ به سه لیتر در ثانیه کاهش یافته که جای نگرانی جدی داشته و این موضوع بحران آفرین است.

به گزارش خبرنگار بازار ازآنجاکه کمبود آب شرب موضوعی معطوف به امسال نیست لذا طرح آب‌رسانی به شهر تربت‌حیدریه سال ۱۳۹۶ با هدف انتقال آب از جعفر آباد به تصویب رسید که به دلیل تعلل و کمبود بودجه حالا این تاخیر بحران ساز شده است.

کلاف سر درگم

شهرستان تربت حیدریه در حالی با کم آبی دست و پنجه نرم می کند که برخی از صنایع بزرگ و مهم مانند فولاد و نیروگاه تربت حیدریه راه‌اندازی و حتی چشم انداز توسعه‌ای خود را بر اساس تامین آب از چاه های این منطقه معطوف کرده اند!

احمدیان فعال زیست محیطی: ۱۰سال پیش فرماندار وقت جناب آقای فتحی در جلسه ای که برای مدیریت بحران آب در این شهرستان و با حضور مدیران ابفا برگزار شد وعده دادند که مشکل آب در این شهرستان تا سال ۹۲ برطرف خواهد شد!

در حالی که افزون بر ده ها چاه در شهرستان تربت حیدریه بنا بر اظهارات کارشناسان خشک شده و این شهرستان در حال حاضر با تنش آبی جدی مواجه است اما متاسفانه هنوز شبکه فاضلاب برای جمع آوری پساب و بازچرخانی آب مصرفی تکمیل نشده است.

اعتراض مردم تربت حیدریه از روند کُند اجرای پروژه آبرسانی| وعده ها برای مردم آب نمی شود

در حالی که می توان ۴۰۰ لیتر بر ثانیه پساب را پس از بازچرخانی به مدار مصارف صنعتی و کشاورزی برگرداند اما هنوز به دلیل تکمیل نشدن طرح های فاضلاب این ظرفیت از دسترس خارج است و لذا تسریع و تزریق اعتبار برای تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب شماره ۲ شهرک ولیعصر تربت حیدریه ضروری به نظر می رسد.

حسین احمدیان یکی از فعالان حوزه محیط زیست این شهرستان در گفت و گو با بازار پیرامون مشکلاتی که تربت حیدریه با کمبود آب دارد اظهار کرد: به یاد دارم که ۱۰ سال پیش فرماندار وقت جناب آقای فتحی در جلسه ای که برای مدیریت بحران آب در این شهرستان و با حضور مدیران ابفا برگزار شد وعده دادند که مشکل اب در این شهرستان تا سال ۹۲ برطرف خواهد شد!

وی افزود: فرماندار وقت در آن زمان از تشکیل کارگروه مدیریت تامین و توزیع آب شرب تربت حیدریه در استانداری خراسان خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ای که در دستور کار قرار گرفته حداکثر تا پایان سال ۹۲ مشکل آب شرب تربت حیدریه حل می شود.

این فعال زیست محیطی اذعان کرد: واقعیت این است که ما در طی سال های گذشته در حالی که باید سعی می کردیم منابع پایداری را تامین کرده و یا سرمایه خود را بر روی بازچرخانی آب می گذاشتیم اما فقط با همین وعده های بدون پشتوانه سعی کردیم از تابستان ها و پیک مصرف عبور کنیم ولی امروز مشاهده می کنید که دیگر آبی در چاه ها نمانده است.

احمدیان با بیان اینکه هنوز هم در خواب غفلت بوده و این روز ها با شعار جدید انتقال آب از خلیج فارس سعی داریم تا مردم را امیدوار نگاه داریم بیان کرد: اگر نگاهی به آمار و عملکرد خودمان بیندازیم می بینیم در حالی که ۱۷۴ میلیون متر مکعب تغذیه دشت تربت حیدریه بوده است اما برداشت ما ۲۱۷ میلیون متر مکعب یعنی ۴۳ میلیون متر مکعب در طی سال های گذشته اضافه برداشت داشتیم!

کارشناس زیست محیطی: طبق برآورد کارشناسان مجتمع فولاد تربت حیدریه در هر ثانیه نیازمند ۳۵۰ لیتر آب است و اگر چه مسئولان وعده داده اند که نیاز این مجتمع از پساب تامین می شود اما واقعیت اینست که ما در تکمیل طرح های فاضلاب و بازچرخانی اّب هم موفق نبودیم و بار این مجتمع به صورت مضاعف بر محیط پیرامونی این شهرستام تاثیر خواهدگذاشت.

این کارشناس آب اذعان می کند: در تربت حیدریه ۹۴ درصد آب یعنی بیش از ۲۰۰ میلیون متر معکب در بخش کشاورزی مصرف می شود و این در حالی است که از این مقدار آب فقط ۳۰ درصد به مصرف اصلی می رسد و ۷۰ درصد آن به هدر می رود!

وی یاد آور می شود: در طی دو دهه گذشته نه تنها نتوانستیم الگوی کشت و نحوه استفاده از آب را فرهنگ سازی و نهادینه کنیم بلکه با این حجم مصرف حتی بارهای سنگین تری مانند ایجاد صنایع فولاد را هم در این منطقه بارگزاری کردیم تا زودتر به خط مرگ در منابع آبی برسیم.

اعتراض مردم تربت حیدریه از روند کُند اجرای پروژه آبرسانی| وعده ها برای مردم آب نمی شود

این فعال زیست محیطی بیان کرد: طبق برآورد کارشناسان مجتمع فولاد تربت حیدریه در هر ثانیه نیازمند ۳۵۰ لیتر آب است و اگر چه مسئولان وعده داده اند که نیاز این مجتمع از پساب تامین می شود اما واقعیت اینست که ما در تکمیل طرح های فاضلاب و بازچرخانی اّب هم موفق نبودیم و بار این مجتمع به صورت مضاعف بر محیط پیرامونی این شهرستام تاثیر خواهدگذاشت.

این فعال زیست محیطی با بیان اینکه پروژه فاضلاب این شهرستان از سال ۱۳۹۰ در دستور کار قرار دارد اذعان کرد: این در حالی است که هنوز این پروژه به سرانجام نرسیده و با مشکل بودجه و اعتبار درگیر است لذا چطور انتظار دارید که مشکل آب حل شود و یا به بازگردانی آب و تصفیه پساب دل خوش بود؟

وی با بیان اینکه کمبود آب و ایجاد صنایعبزرگ و آب بر موجب می شود تا کساورزی این منطقهو به ویژه قطب زعفران کشور به مخاطره بیفتد ابراز می کند: در طی دوسال گذشته به دلیل کمبود آب بسیاری از کشاورزان از کشت زعفران خودداری کردند و لذا این موضوع در آینده بر روی نحوه زندگی؛ مهاجرت و معیشت این منطقه بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

اعتراض نمایندگان

کمبود و قطعی مکرر آب این روز ها صدای نمایندگان مردم را نیز در آورده است البته نه از بابت اینکه چرا آبدهی چاه ها کم شده است بلکه از این بابت که چرا پروژه انتقال آب به تربت حیدریه با فوت زمان روبرو شده است!

در همین حال نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس، با انتقاد از شرکت آبفای خراسان رضوی گفت: گلایه ما از وضعیت بی‌آبی تربت حیدریه بسیار شدید است و به‌رغم اعتبارات بسیار خوبی که در زمان خودش برای رفع تنش آبی گرفته‌ایم، روند اجرای پروژه بسیار کند است‌.

محسن زنگنه افزود: دو سال است که بیشترین اعتبارات آبفا در استان را تربت حیدریه به خود اختصاص داده است لذا از آبفای شهرستان و استان انتظار داریم که وقتی در بحث جذب اعتبارات به حوزه آبفا کمک کردیم؛ در اجرای پروژه طرح آب‌رسانی سرعت لازم را داشته باشند زیرا مردم در تربت حیدریه به‌شدت در مضیقه هستند.

اعتراض مردم تربت حیدریه از روند کُند اجرای پروژه آبرسانی| وعده ها برای مردم آب نمی شود

وی تاکید کرد: از مسئولان استان می‌خواهیم که زمان مشخصی را برای اتمام پروژه اعلام کنند. پروژه‌ای که ابتدا قرار بود آخر خرداد تمام شود بعد اعلام شد که آخر تیرماه!

زنگنه تصریح کرد: از تیپ مستقر ارتش جمهوری اسلامی در تربت حیدریه واقعا تشکر می‌کنم که سه حلقه آب چاه خودشان را برای جبران کمبودهای آب شرب شهرستان اختصاص داده‌اند و اگر این همراهی نمی‌بود با بحران جدی روبه‌رو بودیم. زنگنه خاطرنشان کرد: این نگرانی وجود دارد که در آستانه ماه محرم، چه وضعیتی را برای تامین آب شرب مردم تربت حیدریه، شاهد خواهیم بود.

مردم یک ماه دیگر منتظر باشند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان تربت حیدریه در خصوص اقدامات انجام پذیرفته برای حل مشکل مردم اظهار می کند: طرح آب‌رسانی به شهر تربت حیدریه، شامل تجهیز و برق‌رسانی چهار حلقه چاه و ۱۳ کیلومتر لوله‌گذاری است که اجرای این موارد، تنش آبی موجود را برطرف خواهد کرد.

علیرضا عباسی در حاشیه بازدید فرماندار و مسئولان قضایی تربت حیدریه از طرح انتقال آب منابع جعفرآباد به تربت حیدریه گفت: در این پروژه دو پیمانکار مشغول کار هستند که تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی را شاهد هستیم.

وی وجود اراضی کشاورزی، خطوط لوله گاز، لوله‌های آب کشاورزی ، مسیر ریل راه آهن و جاده دوبانده گناباد را به عنوان موانع اجرای خطوط انتقال این طرح نام برد و افزود: زمان اجرای طرح بزرگ آب‌رسانی به این شهر از ۱۲ ماه به ۴ ماه کاهش یافته است و لذا تا پایان مرداد اجرای این طرح به پایان می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: عباسی و اظهار کرد: به‌زودی و با بهره‌برداری از خط انتقال آب جعفرآباد، مشکل کمبود آب آشامیدنی شهرستان در زمان اوج مصرف به حداقل می‌رسد.

کد خبر: ۲۳۱٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • صدرا IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 0
      یعنی تربت حیدریه از تربت جام و تایباد هم وضع بدتری داره چرا چاهای آبی که پولدار ها در باغ های اطراف بدون مجوز زدند را نمی بندید واقعا که به جای پیدا کردن راه حل فقط صورت مسئله را پاک میکنید