۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
بازگشت کهن صنعت کهگیلویه و بویراحمد| کارخانه قند یاسوج گرد پیری می تکاند
گزارش بازار؛

بازگشت کهن صنعت کهگیلویه و بویراحمد| کارخانه قند یاسوج گرد پیری می تکاند

یاسوج- صدای بوق کارخانه قند یاسوج دوباره در شهر می پیچد و این کهن صنعت که سالها گرد و خاک رکود را بر خود دیده است در دومین سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد افتتاح خواهد شد.

بازار؛ صدیقه امیدی: کارخانه ای که پیچ و خمهای بسیاری را از ابتدای تاسیس تاکنون پشت سر گذاشته و در دستان شرکتهای بسیاری چرخیده و سالها رکود را با خود تجربه کرده است. این کارخانه قرار است مجدد آغاز به کار کند.

احیا و بازگشت به تولید کارخانه یکی از مصوبات سفر اول رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد پس از سالها بلاتکلیفی بود که به همت ستاد اجرایی فرمان امام این امر میسر شد.

زمانی که کارخانه از تولید باز ماند، ۳۰۰ کارگر این کارخانه بیکار شدند و کارخانه قند یاسوج که نیم قرن شهر را از منظر تپه ای مشرف بر رودخانه بشار به نظاره نشسته، بارها در دست مدیران مختلف چرخیده و سکون و سکوتهای فراوانی را در تاریخ خود تجربه کرده است.

رئیس جهمور، در سال ۹۹ در سمت رئیس دستگاه قضا به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد و در این سفر با بیان اینکه این کارخانه به هیچ عنوان مجاز به تعطیلی نبوده است، گفت: به حول و قوه الهی در مدت کوتاهی چرخ آن به حرکت در می‌آید.

ابراهیم رئیسی افزود: کارخانه قند یاسوج از دی ماه سال ۹۵، به دلیل برخی مشکلات به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد که در نتیجه آن کارخانه تعطیل و کارگران آن بیکار شدند.

بازگشت کهن صنعت کهگیلویه و بویراحمد| کارخانه قند یاسوج گرد پیری می تکاند

وی بیان داشت: این کارخانه، سالیان سال راکد مانده و کارگران آن از کار بیکار شده‌اند و تولید و اشتغال در این واحد قدیمی به صفر رسیده و با حل مشکلات قضایی، به زودی کارخانه قند یاسوج به چرخه تولید بر می گردد چرا که چرخ‌های تولید این کارخانه به ناحق از حرکت ایستاده و کارخانه قند با این همه امکانات مجاز به تعطیل شدن نیست.

در مهر ماه ۱۴۰۰ نیز که رئیسی در سمت رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد، بر راه اندازی کارخانه قند یاسوج تاکید شد و پس از آن، کارخانه قند یاسوج به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) واگذار شد تا چرخ تولید بار دیگر در این کارخانه به چرخش درآید و کارگران کارخانه روزنه امیدی برای امرار معاش داشته باشند.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: چرخ کارخانه قند یاسوج به عنوان صنعت مادر کهگیلویه و بویراحمد دوباره می چرخد و فاز تولید شکر آن با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود.

شایان نادری افزود: این کارخانه بهسازی شده و برخی دستگاههای آن که مستهلک شده بود خریداری شده و کارخانه تجهیز شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در کهگیلویه و بویراحمد: با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی رئیس جمهوری به کارخانه قند، بازسازی کارخانه آغاز شد

وی با بیان اینکه فاز یک آن که تولید شکر است وارد مدار تولیده شده و یا حضور رئیس جمهور افتتاح می شود، گفت: با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی رئیس جمهوری به این کارخانه، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) مسئول بازسازی کارخانه شد و فاز اول کارخانه تکمیل و آماده بهره برداری مجدد است.

بازگشت کهن صنعت کهگیلویه و بویراحمد| کارخانه قند یاسوج گرد پیری می تکاند

۵۱ درصد سهام کارخانه قند یاسوج متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ه) است

نادری افزود: قطعات فرسوده کارخانه فرسوده احیا و این کارخانه به چرخه تولید بازگشته و ۵۱ درصد سهام کارخانه قند یاسوج متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ه) است و سرمایه گذاری در این کارخانه راکد در راستای تلاش ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای حمایت از اشتغالزایی در کهگیلویه و بویراحمد است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در هفته جاری فاز یک کارخانه قند یاسوج راه اندازی می شود.

علی احمد زاده افزود: با توجه به ظرفیت مطلوبی که کارخانه داشت، هیچ گاه مطابق با ظرفیت و توان تولید خود، تولید نداشته و بارها تعطیل شده است.

وی اظهار داشت: راه اندازی مطلوب این کارخانه می توانست اشتغالزایی مطلوبی را طی چند دهه در استان ایجاد کند که امیدواریم با راه اندازی فاز یک، فاز دیگر کارخانه نیز راه اندازی و اشتغالزایی بیشتری ایجاد کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد: کارخانه قند یاسوج، قدیمی ترین کارخانه در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در سال ۱۳۴۶ تاسیس شد

استاندار تصریح کرد: کارخانه قند یاسوج، قدیمی ترین کارخانه در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در سال ۱۳۴۶ تاسیس و تحت نظارت سازمان مرکزی شرکت‌ها، وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفت.

رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: کارخانه قند یاسوج اولین کارخانه در استان کهگیلویه و بویراحمد بود که در سال ۴۶ افتتاح شد و کشاورزان استان چغندر مورد نیاز کارخانه را کشت می کردند و تولید برقرار بود.

بازگشت کهن صنعت کهگیلویه و بویراحمد| کارخانه قند یاسوج گرد پیری می تکاند

سالار حسین پور افزود: تولید در این کارخانه تا سال ۶۲ ادامه داشت و قند و شکر در این کارخانه تولید می شد.

بخش خصوصی در سال ۱۳۸۰، ۶۳ درصد از سهام کارخانه قند یاسوج را خریداری کرد

وی بیان داشت: بخش خصوصی در سال ۱۳۸۰، ۶۳ درصد از سهام کارخانه را از موسسه نمازی خرید و مابقی سهام به سایر اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله کارگران رسید و در سال ۸۳ مالک اعلام ورشکستگی کرد و به بهانه‌ ورشکستگی حقوق کارگران را پرداخت نکرد و در سال ۸۳ اولین تعطیلی رسمی در این کارخانه اتفاق افتاد.

حسین پور با بیان اینکه در سال ۹۵ کارخانه به مزایده رفت و با قیمت سال ۴۸ فروخته و دوباره تعطیل شد، گفت: در سفر مخبر در سال ۹۹ به استان کهگیلویه و بویراحمد، در زمان وقوع زلزله سی سخت، بازدید از کارخانه قند یاسوج انجام شد و اکیپ‌های مختلفی برای ارزیابی و راه اندازی از طرف ستاد اجرایی به استان اعزام و کارشناسان کارخانه را بررسی کردند تا کارخانه را احیا کنند و کارخانه قند یاسوج یکی از مصوبات سفر نخست رئیس جمهور و از جمله کارهای جهادی دولت محسوب می شود.

بخش تولید شکر کارخانه قند یاسوج فعال شده است

به گزارش خبرنگار بازار، بخش تولید شکر کارخانه قند یاسوج تکمیل شده و بخش چغندری نیز بر اساس گفته مسئولان تا شهریور ماه تکمیل می شود و تامین شکر خام برای این کارخانه در دستور کار است.

صنعتی که در سرمای رکود به سر می برد اکنون در گرمای تیرماه، کام کارگرانش با راه اندازی خط تولید شکر شیرین می شود، تا فصل تازه ای در عمر ۵۰ ساله این کارخانه رقم بخورد، فصلی نو در گرمای تیرماه.

کد خبر: ۲۳۱٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha