۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
کارنامه درخشان قمی‌ها در فناوری اطلاعات| بسترسازی برای ورود به هوش مصنوعی
بازار بررسی کرد؛

کارنامه درخشان قمی‌ها در فناوری اطلاعات| بسترسازی برای ورود به هوش مصنوعی

قم- معاون استاندار قم با بیان اینکه قم جزو ۳ استان برتر در ضریب نفوذ اینترنت است، گفت: در قم گام‌های مطلوبی در زمینه فناوری اطلاعات برداشته شده و پلتفرم‌های ایتا و باسلام از افتخارات این شهر هستند.

هیفاء پردل، بازار: با رشد علم و ارتباطات در چند دهه اخیر، تکنولوژی مدرن اطلاعات بر موقعیت و عملکرد بسیاری از جوامع، سازمان‌ها و افراد اثرات قابل ملاحظه‌ای گذاشته و به موازات پیشرفت‌های شگرفی که در این زمینه به وجود آمده است، استفاده از رایانه و فناوری اطلاعات برخی از تغییرات را در سازمان‌ها ایجاد کرده است. این تغییرات در حوزه‌هایی مثل ساختار، اقتدار، قدرت، محتوای شغل، سلسله مراتب شغلی کارکنان، نظارت و شغل مدیران دیده می‌شود.

قم در زمینه ضریب نفوذ اینترنت جزو ۳ استان برتر کشور به شمار می‌رود این امر باعث شده است تا امروز این استان جایگاه بسیار مطلوبی در زمینه فناوری اطلاعات داشته باشد و پلتفرم‌هایی که امروز در عرصه ملی مانند «ایتا» و «با سلام» حرفی برای گفتن دارند از افتخارات این شهر به شمار می‌روند.

حال با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات که امروز جزء لاینفکی از زندگی امروز بشری هستند اگر نگاهی به تقویم کشور بیندازیم ۲۲ تیرماه زاد روز محمد خوارزمی که او را پدر انفورماتیک می‌نامند به نام روز فناوری اطلاعات نامیده شده است به همین دلیل فعالان و دست اندرکاران حوزه فناوری اطلاعات استان در تالار شهر آفتاب قم گرد هم آمدند تا وضعیت این حوزه را بررسی کنند. در این گردهمایی که با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم، اعضای نظام صنفی رایانه‌ای استان و مدیران فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی و مدیران بخش خصوصی حضور داشتند گزارشی از وضعیت و دورنمایی از جایگاه فناوری اطلاعات استان ارائه شد.


پلتفرم‌های صاحب نام ایتا و باسلام افتخار شهر قم

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم در حاشیه گردهمایی و نشست فعالان حوزه فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ضمن ارائه دورنمایی از وضعیت و جایگاه حوزه فناوری اطلاعات در استان قم، گفت: قم در حوزه فناوری اطلاعات جایگاه بسیار مطلوبی در کشور دارد و در این موضوعات مختلف در زمینه فناوری اطلاعات گام‌های خوبی برداشته است؛ جدای از وجود نیروی انسانی ماهر، تحصیل کرده و متخصص در این استان که بسیاری به دلیل مهارت‌های بالا در تهران و دیگر شهرها فعالیت دارند پلتفرم‌های ملی مهم به نام «ایتا» و «باسلام» از افتخارات شهر قم است.

قریشی، معاون استاندار قم: در زمره سه استان برتر کشور در ضریب نفوذ اینترنت به شمار می‌رویم

سید مهدی قریشی با بیان اینکه قم در زمینه ضریب نفوذ تلفن همراه و ثابت جایگاه خوبی در کشور دارد، افزود: ضریب تلفن همراه در قم بالای ۱۳۳ درصد و ۲ میلیون خط همراه اول در قم فعال است؛ اینترنت استان هم از نوع پهن باند پرسرعت است و بیشتر روستاهای قم در آن اینترنت پرسرعت فعال است و حدود بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر فیبر نوری شهری و غیرشهری در قم اجرا شده است.

به گفته وی؛ قم در ضریب نفوذ اینترنت در زمره سه استان برتر کشور به شمار می‌رود از سویی آیتم‌هایی مانند کسب وکارهای اینترنتی و شرکت‌های دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات از دیگر عواملی است که توانسته جایگاه قم در زمینه فناوری اطلاعات را ارتقا دهد.

کارنامه درخشان قمی‌ها در فناوری اطلاعات| بسترسازی برای ورود به هوش مصنوعی

تدوین سندی راهبردی برای بیان چشم اندازها و افق‌های فناوری قم

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تدوین سند راهبرد توسعه فناوری اطلاعات استان، عنوان کرد: سند راهبردی فناوری اطلاعات سندی است که برای فناوری اطلاعات استان تدوین شده و با گذشت این مدت نیازمند بروزرسانی دارد و برای این امر ما نیاز به همکاری دست اندرکاران و فعالان خوزه فناوری داریم. این سند در واقع سند راهبرد فناوری و به عبارتی افق‌ها و چشم اندازهای این حوزه را برای استان ترسیم می‌کند و در آن می‌توان برای نحوه بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و این که چه نوع رشته‌های دانشگاهی در حوزه فناوری اولویت استان هستند را بررسی کرد. این سند ۵ ساله تدوین شده است.

قریشی در ارتباط با وضعیت شهرک آی تی استان نیز گفت: ساخت این شهرک ۱۵ سال گذشته تصویب شد و با توجه به مشکلات زیرساختی از جمله سند زمین و مشکلات دیگر هم‌اکنون در دوره استاندار کنونی سند خصوصی آن در راه و شهرسازی وجود داشت حل و فصل شد.

رستمی معاون جهاد دانشگاهی قم ایجاد بسترها و زمینه سازی برای فعالیت علمی در حوزه هوش مصنوعی در قم ضرورت دارد

وی با اشاره به این که این شهرک جزء مصوبات سفر رئیس جمهور و دولت سیزدهم بود، بیان کرد: در جریان سفر دولت سیزدهم به قم مصوب شد زمین این شهرک به پارک علم و فناوری واگذار شود و در حال حاضر در مرحله ابلاغ و تصمیمات نهایی در ارتباط با متولی آن صورت می‌گیرد.

افق‌هایی برای ورود به حوزه هوش مصنوعی در قم

اما شاید این سؤال مطرح باشد که با وجود ظرفیت‌های خوبی که در حوزه نیروی انسانی و شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد آیا قدم‌هایی در حوزه هوش مصنوعی در استان برداشته شده است؟ معاون آموزشی جهاد دانشگاهی واحد قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: جهاد دانشگاهی با توجه به ماهیت آموزشی و پژوهشی خود سعی می‌کند بر اساس پیشرفت‌های روز حرکت کند و در حوزه هوش مصنوعی در زمینه ایجاد بستر و زیرساخت البته نه به معنای فنی، بلکه ایجاد زیرساخت‌های آموزشی، فرهنگ‌سازی و مطالعاتی فعالیت می‌کند.

محمد رستمی در زمینه لزوم ایجاد بسترها و زمینه سازی برای فعالیت علمی در حوزه هوش مصنوعی در قم بیان کرد: جهاد دانشگاهی سعی دارد در حوزه هوش مصنوعی که دنیا بر آن تمرکز دارد گام‌های مثبتی را بردارد و بستر و زمینه را در بعد فنی ایجاد نماید، این نهاد تلاش دارد با بسترهای آموزش، فرهنگ سازی و مطالعات این زمینه را آماده کند تا در این حوزه افق‌هایی برای هوش مصنوعی فراهم شود.

کارنامه درخشان قمی‌ها در فناوری اطلاعات| بسترسازی برای ورود به هوش مصنوعی

فعالیت ۵۰ شرکت دانش بنیان فناور در قم

رئیس پارک علم و فناوری استان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به جایگاه فناوری اطلاعات در پارک علم و فناوری استان قم گفت: بیش از ۵۰ شرکت دانش بنیان در این پارک در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت دارند که به سوی تقویت بار علمی پرسنل این پارک قدم‌هایی برداشته شده است.

خیرالله رهسپار فرد در پاسخ به این سؤال که برای حمایت و رفع موانع از فعالیت و پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان چه اقداماتی صورت گرفته عنوان کرد: برای حمایت از نیروی انسانی خلاق و شرکت‌های دانش بنیان حمایت‌هایی در قالب تسهیلات صورت گرفته است و در نظر داریم مشکلات زیرساختی شرکت‌ها را رفع و آنها را به سمت تولید هدایت کنیم.

هانی، رئیس سازمان نظام صنفی یارانه ای قم: روند ساخت و ساز شهرک فناوری اطلاعات تقریباً از ۱۵ گذشته آغاز شده است

اما با توجه به مهارت، تخصص و هم‌چنین وجود ظرفیت‌ها و بسترهایی که در زمینه فناوری اطلاعات و دانش بنیان در استان وجود دارد هنوز شهرک آی تی استان ساماندهی نشده و جزو آن دسته از پروژه‌های بلاتکلیف قم به شمار می‌رود. پروژه‌ای که حتی در جدول مصوبات استانی دولت سیزدهم قرار دارد اما به دلیل اختلاف دو نهاد دولتی رها شده است.

شهرک آی تی خانه امید فناوران قم در بلاتکلیفی

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای قم هم در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تنها سازمانی است که قانون مشخص و معینی در ۲۰ سال گذشته برای آن مصوب شده است و تنها سازمانی است که مجوزهای کسب و کار شرکت‌های حقوقی و مشاوره‌ای را صادر می‌کند علاوه بر آن حوزه فناوری اطلاعات از جمله مسائل راهبردی است که مسئولین باید نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشند؛ مقام معظم رهبری همواره بر اهمیت مباحث هوش مصنوعی و پرداختن به این مسائل راهبردی تأکید دارند.

سید حسن هانی در پاسخ به این سؤال که چرا هنوز با گذشت چندین سال وضعیت شهرک آی تی مشخص نیست، عنوان کرد: روند ساخت و ساز شهرک فناوری اطلاعات تقریباً از ۱۵ گذشته آغاز شده اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است؛ اختلاف بین دو نهاد دولتی باعث شده است این شهرک که خانه امید فناوران و سرمایه‌ای که می‌توانست به کسب و کار تبدیل شود را با گذشت ۱۵ سال بی‌تکلیف رها کرده است.

وی در ادامه به موانع و مشکلات فناوری در قم اشاره کرد و گفت: کاهش سهم هزینه‌های فناوری اطلاعات و تورم در زمینه خرید کامپیوتر برای خانواده‌ها باعث شده نیروی کار ما را کم کند؛ از سویی در حوزه فناوری اطلاعات بالاترین نرخ مهاجرت را شاهد هستیم؛ در استان قم با توجه به نزدیکی به پایتخت اولین مهاجرت ما به سمت تهران و در مرحله بعد به خارج از کشور است.

کد خبر: ۲۳۱٬۳۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha