۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
ارقام تجاری مقاوم به سرما در مشگین شهر تولید می شود
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

ارقام تجاری مقاوم به سرما در مشگین شهر تولید می شود

اردبیل _ رنجبر، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس مرکز حفظ نباتات گفت: ارقام تجاری باغات مشگین شهر با تنوع خاص و نظارت مرکز تحقیقات تولید و تحویل باغداران می شود.

حسین رنجبر در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: عمده باغداران از ارقام فعلی که مقاوم به سرمای دیررس زمستان بوده اند رضایت کافی را نداشتند که قرار شد متناسب با ارقام بومی و ظرفیت مراکز تحقیقاتی رقم جدید محصولات سردرختی تهیه و در بین باغداران توزیع شود.

وی از توسعه کشت زیر سایبان در مناطق مختلف مشگین شهر خبر داد و تصریح کرد: سعی ما بر این است تا در مشگین شهر تولید و کاشت ارقامی را انجام دهیم که در برابر سرمای دیررس مقاوم بوده و امکان افزایش توان تولید در باغات نیز فراهم آید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس مرکز حفظ نباتات به بیماری «سفیدک دروغی» در مزارع سیب زمینی اردبیل اشاره کرد و گفت: تجربه چنین رخدادی را در سال ۷۸ و در نابودی ۶ هزار هکتار از مزارع سیب زمینی دشت اردبیل شاهد بودیم که امسال این پدیده تکرار شد و با توجه به وضعیت بارندگی ها و رطوبت نسبی بالا در تولید سیب زمینی با بیماری «سفیدک دروغی» روبه رو هستیم.

رنجبر افزود: در این زمینه قرار شد تا ستاد تعیین و جبران خسارت فراهم آید تا اردبیل که بعد از همدان به همراه گلستان بیشترین تولید سیب زمینی را دارد، کشاورزان از خسارت هنگفت رنج نبرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با راه اندازی قرارگاه تهدیدات زیستی با محوریت شمالغرب در اردبیل، می توانیم تجهیز امکانات سمپاشی را با خرید ناوگان سمپاشی انجام داده و شرایط بهتر مقابله با بیماری ها را فراهم کنیم.

رنجبر اضافه کرد: علاوه بر این بیماری، در مقابله با ملخ مراکشی نیز که در فصل بهار خسارت عمده ای به اراضی مغان وارد می کند، می توانیم راهکارهای پیشگیرانه را مد نظر قرار دهیم.

وی با تاکید بر مبارزه بیولوژیکی با آفات و بیماری ها بیان کرد: متأسفانه مبارزه شیمیایی اثرات تخریبی زیست محیطی و حتی سلامت تولید محصولات را به همراه دارد که عوارض آن بسیار دشوار و سخت است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس مرکز حفظ نباتات ادامه داد: امیدواریم با یک نگاه واقع بینانه توسعه مبارزه بیولوژیکی را در مزارع شمال استان اردبیل شاهد باشیم تا مخاطرات بخش کشاورزی به حداقل برسد.

کد خبر: ۲۳۱٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha