۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۶
کشت فراسرزمینی مهمترین زمینه همکاری ایران و قاره آفریقا

کشت فراسرزمینی مهمترین زمینه همکاری ایران و قاره آفریقا

قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا، با اشاره به ظرفیت تولید و خاک حاصلخیز این قاره، ورود به کشت فراسرزمینی در قاره سیاه را برای تامین نیاز کشور به نهاده‌ها و مواد غذایی مهم دانست.

به گزارش بازار، در سفر رئیس جمهور به قاره آفریقا که اولین مقصد آن کنیا بود، رئیسان جمهور دو کشور پنج سند همکاری در بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله شیلات، دامپزشکی و کشت فراسرزمینی امضا، کردند.

کارشناسان با اشاره به ظرفیت‌های قاره آفریقا، همکاری ایران با این قاره را در بخش کشاورزی مهم می‌دانند به ویژه اینکه ۶۴ درصد واردات ایران نهاده‌های دامی و مواد غذایی است و نهاده‌های دامی، محصولات شیلاتی و کشاورزی بیشترین سهم از مراودات تجاری ایران با آفریقا را تشکیل می‌دهد.

سیدروح الله لطیفی قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا در ارتباط با فرصت‌های همکاری ایران وقاره آفریقا در بخش کشاورزی، در برنامه میز اقتصاد رسانه ملی گفت:

به دلیل این که از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و تاریخی نگاه مثبتی به جمهوری اسلامی ایران و کشورمان در قاره آفریقانسبت به بعضی از کشورهایی که سبقه استعماری دارند، وجود دارد، اگر زیرساخت‌ها فراهم باشد مطمئنا می‌توان جهش تجاری را با آفریقا داشته باشیم.

لطیفی افزود: ۶۴ درصد واردات به کشور نهاده‌ها و موادغذایی است و به دلیل ظرفیت تولید کشاورزی بالا و خاک حاصلخیز این قاره، با ورود به کشت فراسرزمینی و تجهیز ماشین آلات در این قاره می‌توان ظرفیت مناسبی را برای نیازهای کشورمان که ارزبری زیادی دارد و نیاز خود این قاره که به دلیل کشاورزی سنتی واردکننده است، ایجاد کرد.

آقاخان کارشناس کشاورزی نیز با اشاره به ظرفیت‌های آفریقا در بخش کشاورزی، گفت: اگر دولت و مجلس حمایت کنند انجمن کشت فراسرزمینی خواهد توانست احتیاجات کشور را به محصولات اساسی و تامین امنیت غذایی فراهم نماید.

سیدمحمد جواد مویدیان کارشناس مسایل اقتصادی کشاورزی نیز با اشاره به اینکه قاره آفریقا دارای خاک به شدت حاصلخیز و منابع مناسب آب است، گفت: در سند استراتژی امنیت غذایی آمده که این قاره تا سال ۲۰۲۵ نیازمند واردات ۱۱۰ میلیارد دلار غذاست در حالیکه ۶۵ درصد زمین‌های قابل کشت و مستعد در قاره آفریقا در حال حاضر رها شده و هیچ استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌شود.

مویدیان افزود: اگر که بحث همکاری‌های مشترک تولیدی در زمینه کشاورزی را به عنوان یک اصل بپذیریم و بتوانیم از منظر دولتی و حاکمیتی با دولت‌ها و حاکمیت آفریقا این موضوع را تثبیت کنیم موضوع کشت فراسرزمینی توسط نهادهای خصوصی و کشاورزان خصوصی یکی از آن مواردی است که قطعا می‌تواند استفاده بشود.

مودیان با اشاره به اینکه نه تنها از ظرفیت‌های خود آفریقا در سالیان گذشته استفاده نشده است افزود: از ظرفیت‌هایی که خودمان هم آن جا داشتیم استفاده نکردیم، در دولت‌های نهم و دهم کشتارگاه‌هایی در کنیا ایجاد کردیم برای این که برنامه ریزی بکنیم برای تامین گوشت کشورمان،، اما در این سال‌ها این کشتارگاه‌ها رها مانده بود.

مویدیان، یکی دیگر از زمینه‌های همکاری ایران و قاره آفریقا را پس از جنگ روسیه و اوکراین و نا امن شدن مسیر صادرات غلات به این قاره را، نقش آفرینی کشور به عنوان یک کریدوری که می‌تواندمسیر روسیه را به دریاهای آزاد باز کند و از این ظرفیت برای تبدیل شدن ایران به هاب منطقه‌ای غلات و کود استفاده کند، دانست.

مرتضی آزادی مشاور رئیس سازمان شیلات در امور بین الملل نیز گفت در رابطه با همکاری شیلات ایران با کشورهای آفریقایی در راستای برنامه توسعه کشت فراسرزمینی و فراساحلی خودمان در حوزه آفریقا ۶ کشور آفریقایی را به عنوان کشور هدف مشخص کردیم تا با همکاری با این کشورهای آفریقایی بتوانیم از ظرفیت‌های این کشورها در راستای توسعه آبزی پروری خودمان استفاده کنیم.

کد خبر: ۲۳۱٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha