۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
تصویب استانداردسازی عناوین کسب و کار

تصویب استانداردسازی عناوین کسب و کار

استانداردسازی عناوین کسب و کار با طبقه‌بندی آیسک و اصلاح برخی از مجوزها به تصویب هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار رسید.

به گزارش بازار، هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار در هفتاد و پنجمین نشست خود استانداردسازی عناوین کسب و کار با طبقه‌بندی آیسک، اصلاح برخی از مجوزها و اصلاح شرایط صدور برخی دیگر از مجوزها و پاکسازی تعدادی دیگر از مجوزها از شرایط غیرضرور را مصوب کرد.

استانداردسازی عناوین کسب و کار با طبقه‌بندی آیسک به منظور «راهبری و مدیریت درگاه ملی مجوزها»، و «ایجاد وحدت رویه در استفاده از شناسه یکنام»، «عناوین واحد و استاندارد در قالب ساختار آیسیک» با مشارکت مرکز آمار ایران طبقه بندی و شناسه گذاری شده و مبنای سامانه‌ها درگاه‌های تخصصی و ارتباط بین دستگاه‌های ذی نفع از جمله وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و پزشکی، جهاد کشاورزی، سازمان‌های امور مالیاتی کشور، حفاظت محیط زیست، ثبت اسناد و املاک کشور، هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی و بانک مرکزی خواهد بود.

همچنین شناسه‌های یکتای تولید شده توسط مراجع مختلف در قالب QR CODE (بارکد دوبعدی حاوی اطلاعات) به منظور شناسایی و الصاق در واحدهای صنفی و غیرصنفی یکپارچه و تجمیع می‌شود و صرفا شناسه یکتای مجوزهای صادرشده از درگاه ملی مجوزهای کشور (که حاوی اطلاعات سایر مراجع نیز هست) معتبر خواهد بود.

دبیرخانه هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار موظف شد شرایط و مدارک مجوزهای کسب و کار را بازبینی و موارد ناهنجار باقی مانده را برای حذف با اصلاح، در جلسات بعدی هیئت ارائه کند.

بر این اساس برای تسهیل شروط مربوط به ارزیابی نیروی انسانی در مجوزهای کسب و کار، الزامات مربوط به نیروی انسانی برای راه اندازی کسب و کار از قبیل تعداد نیروی انسانی لازم و تحصیلات نیروی انسانی حذف می‌شوند.

در مجوزهایی که یکی از شروط آن‌ها داشتن «سابقه کار» است، سابقه بیمه، الزامی نبوده و مراجع صادر کننده مجوزها مکلفند هرنوع سابقه کار حتی بدون سابقه بیمه را بپذیرند. البته به استثنای آن دسته از شروطی که مبنای قانونی با مصوبه هیئت وزیران دارند.

در مجوزهایی که یکی از شروط آن‌ها قبولی در آزمون است، ملاک قبولی در آزمون کسب حداقل ۷۰ درصد تراز حائزان یک درصد برتر آزمون مربوطه خواهد بود؛ مگر اینکه معیار متفاوتی در قانون با مصوبه هیئت وزیران آمده باشد.

همچنین با تصویب هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار، شرایط «مجوز فعالیت دفتر مشاوره شغلی و کاریابی غیردولتی خارجی» و «مجوز فعالیت مؤسسه مشاوره شغلی و کاریابی غیردولتی داخلی» با توجه به ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون مجازات اشتغال به حرفه کاریابی و مشاوره شغلی بدون داشتن پروانه کار اصلاح شد.

بنا به پیشنهاد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و همچنین ادغام ۳ عنوان مجوز «فعالیت کارگاهی»، «کارگاهی چندرشته‌ای متمرکز» و «چندرشته‌ای غیرمتمرکز»، به یک عنوان محور

«کارگاه صنایع دستی» موافقت از سوی هیئت مقررات زدایی به تصویب رسید.
بر این اساس دارنده مجوز «کارگاه صنایع دستی» می‌تواند، در فعالیت‌های مشخص شده در درگاه ملی مجوزهای کشور و تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در کارگاه، صنایع دستی تولید کند.

کد خبر: ۲۳۱٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha