۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷
خاموشی ها زمانی تمام می شود که وزارت نیرو دست از دخالت در صنعت برق بردارد
عضو هییت‌مدیره سندیکای تولیدکننده برق:

خاموشی ها زمانی تمام می شود که وزارت نیرو دست از دخالت در صنعت برق بردارد

تقی‌زاده عضو هییت‌مدیره سندیکای تولیدکننده برق با بیان اینکه سالانه باید ۵ درصد به ظرفیت نیروگاه های کشور افزوده شود، گفت:خاموشی ها زمانی تمام می شود که وزارت نیرو دست از دخالت در صنعت برق بردارد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: حسنعلی تقی‌زاده عضو هییت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه ایجاد نهاد رگولاتوری برای تنظیم بازار برق بسیار مؤثر خواهد بود، اظهار داشت: اکنون نهاد رگولاتور کننده در بخش برق وجود ندارد که خود این امر برخی مشکلات کنونی صنعت برق را به همراه دارد.

وزارت نیرو هم تولیدکننده برق و هم تعیین‌کننده قیمت است و نقش رگولاتور را نیز بازی می‌کند

وی خاطرنشان کرد: اکنون وزارت نیرو که هم تولیدکننده برق و هم تعیین‌کننده قیمت است و نقش رگولاتور را نیز بازی می‌کند.

او با بیان اینکه در دولت قبل ۴ سال روی لایحه رگلاتوری برق کار شد اما در این دولت شاهد پس گرفتن لایحه از سوی وزارت نیرو بودیم. این اتفاق مثل یک فاجعه بود که دود آن در چشم مردم، صنایع و حتی خود دولت خواهد رفت.

این تولید برق با اشاره به قطعی های برق در کشور، گفت: هر زمان که وزارت نیرو دست از دخالت و تصدی گری در صنعت برق بردارد و به وظیفه ذاتی خود برسد، مشکل سرمایه گذاری و خاموشی ها در صنعت برق هم برطرف خواهد شد.

تقی‌زاده با بیان اینکه سال ۱۳۹۷ درباره بروز مشکلات برای تأمین برق به مسئولان هشدار داده شد، گفت: آن زمان هیچ برنامه‌ای برای رفع مشکلات صنعت برق تدوین نشد.

برای داشتن برق مطمئن و پایدار نیاز است که سالانه ۵ درصد ظرفیت نیروگاه‌های منصوبه کشور افزایش یابد

عضو هیئت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق بیان کرد: برای داشتن برق مطمئن و پایدار نیاز است که سالانه ۵ درصد ظرفیت نیروگاه‌های منصوبه کشور افزایش یابد.

وی افزود: افزایش جمعیت کشور نیازهای برقی را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر افزایش مصرف برق در بخش صنایع نیز ضرورت توسعه نیروگاه‌ها را دوچندان کرده است.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: فرسوده‌شدن نیروگاه‌ها و خطوط انتقال و پست‌های توزیع که ظرفیت تولید برق را کاهش می‌دهد، از عواملی هستند که نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت برق دارند.

اهداف برنامه ششم محقق نشد

عضو هییت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق گفت: برنامه ششم توسعه بر ایجاد ظرفیت ۲۵ هزار مگاواتی نیروگاهی تأکید داشت که مجموع ظرفیتی که در همه این سال‌ها ایجاد شد ۱۵ هزار مگاوات بود.

وی یکی از دلایل توسعه‌نیافتن ظرفیت نیروگاهی را نبود انگیزه در میان بخش خصوصی صنعت برق دانست و ادامه داد: مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد انگیزه بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری برای توسعه نیروگاه کاهش می‌دهد.

تقی‌زاده با بیان اینکه اقتصاد صنعت برق، اقتصاد ناکارآمدی است، اظهار کرد: باید برای کارآمد شدن اقتصاد صنعت برق بخش دولتی و خصوصی همکاری داشته و با همراهی هم نسبت به برطرف‌کردن مشکلات اقدام کنند.

قیمت سوخت نیروگاه ها را آزاد کنید

این تولیدکننده برق فعال‌شدن مکانیزم عرضه و تقاضا را از عوامل مهم در کارآمدی اقتصاد برق برشمرد و خاطرنشان کرد: باید عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت باشد نه آنکه قیمت برق دستوری تعیین شود.

وی بر آزادسازی قیمت سوخت نیروگاه تأکید کرد و گفت: قیمت سوخت نیز باید بر اساس عرضه و تقاضا باشد تا بتواند انگیزه لازم برای فعالیت بخش خصوصی ایجاد کند.

تقی‌زاده به راه‌اندازی تابلوی برق سبز در بورس انرژی اشاره کرد و ادامه داد: این تابلو توانسته تا اندازه‌ای برخی مشکلات را برطرف کند و قیمت‌های مناسبی ارائه دهد.

عضو هییت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق بیان داشت: همچنین قیمت عرضه برق از سوی تولیدکنندگان نیز باید بر اساس عرضه و تقاضا باشد تا برای همه فعالان مقرون‌به‌صرفه باشد.

کد خبر: ۲۳۰٬۹۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha