۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
صنایع گلستان خسته از راهروهای پر پیچ و خم بانک ها | عزمی برای پرداخت تسهیلات نیست
بازار گزارش می دهد؛

صنایع گلستان خسته از راهروهای پر پیچ و خم بانک ها | عزمی برای پرداخت تسهیلات نیست

گرگان- عدم پرداخت تسهیلات به صنایع در شرایطی که واحدهای تولیدی بیشتر از همیشه نیاز به افزایش نقدینگی دارند باعث نگرانی فعالان اقتصادی شده چراکه احتمال تعطیلی صنایع در چنین موقعیتی دوراز انتظار نیست.

الهام رئوفی فر؛ بازار: دولت سیزدهم تخصیص ارزدولتی به کالای اساسی را منجر به ایجاد رانت و فساد می دانست و معتقد بود که این یارانه به دست مصرف کننده اصلی نمی رسد بر این است در اقدامی که به جراحی اقتصادی معروف شد ارز دولتی از کالای اساسی را حذف کرد اما به تولیدکنندگان وعده داد برای جبران این افزایش یکباره قیمت در برخی کالاها به آنها تسهیلاتی ارائه دهد.

در کنار حذف ارز دولتی که در اردیبهشت ماه سال قبل انجام شد، نرخ دلار هم ظرف این دوسال افزایش چشمگیری داشت که این باعث کاهش ابل توجه میزان نقدینگی و سرمایه درگردش تولیدکنندگان و صنایع شد در چنین شرایطی تسهیلات معمولا به ادامه فعالیت اقتصادی کمک می کند اما بانک ها به جای پرداخت وام در این مدت سیاست انقباضی را در پیش گرفتند و از پرداخت وام تا جای ممکن سرباز زدند.

هرچند که در گذشته و مطابق آنچه معمول بوده تسهیلات بخش تولید بهره کمی داشت اما این روزها دیگر چنین سیاستی برای حمایت از تولید نه تنها اتخاذ نمی شود که در پرداخت وام ۱۸ یا ۲۳ درصد هم بانک ها خساست به خرج می دهند. این فرایند برای استانی مانند گلستان که اغلب صنایع آن کوچک و متوسط است، شرایط را بسیار دشوارتر کرده است تا جاییکه برخی صنایع از سه شیف کاری به یک شیفت و تعدادی هم اقدام به تعدیل نیرو کرده اند و با حداقل ظرفیت ممکن به کارشان ادامه می دهند.

مدیرعامل شرکت سروین مهر گلستان: حمایت بانک‌ها از صنایع کوچک مخصوصاً در ماه‌های گذشته به یک شوخی تبدیل شده است

به باور کارشناسان، نیاز بسیاری از صنایع به افزایش نقدینگی معمولا از طُرق مختلفی مثل تسهیلات بانکی، فروش دارایی و یا از محل سرمایه گذاری صنایع تامین شود که با توجه به شرایط نامناسب صنایع در سال‌های اخیر تنها تسهیلات بانکی راهگشاست که آن هم به واسطه بنگاه داری بانک ها امکان پذیر نیست زیرا ریسک باز پرداخت وام از سوی صنایع کوچک و متوسط را زیاد می‌دانند.

بانک ها از استراتژی‌ حمایتی دولت جدا شدند

مدیرعامل شرکت سروین مهرگلستان در این رابطه به خبرنگار بازار، می گوید: ما به بانک‌هایی نیاز داریم که خیلی سهل‌ و راحت‌تر به صنایع توجیه پذیر تسهیلات دهند اما به نظر می‌رسد که حوزه بانکی کاملاً از استراتژی‌های حمایتی دولت جدا شده است.

حامد مهرزادی با بیان این نکته که بانک‌ها به عنوان جزیره‌ای مستقل از دولت عمل می‌کنند، می افزاید: حمایت بانک‌ها از صنایع کوچک مخصوصاً در ماه‌های گذشته به یک شوخی تبدیل شده است به این خاطر که همواره شعار حمایت از تولید داده می‌شود اما در عمل برای پرداخت تسهیلات که نیاز نقدینگی صنایع هست، همکاری نمی‌شود.

صنایع گلستان خسته از راه‌روهای پر پیچ و خم بانک ها | عزمی برای پرداخت تسهیلات نیست

بزرگترین مشکل صنایع بانک ها هستند

موسس مجموعه دانش بنیان پارس بافت گلستان به خبرنگار بازار، می گوید: حدود ۱۰ سال در بخش تولید فعالیت دارم و تاکنون هیچ گونه وامی دریافت نکردم اما این روزها به واسطه شرایط نامناسب اقتصادی ناگزیر از بانک وام درخواست که با مانع تراشی و عدم همراهی آنها مواجه شدیم.

امین چراغی فر با بیان اینکه حدود ۵۰ میلیارد تومان تاکنون برای این واحد تولیدی هزینه کردیم، می افزاید: به دلیل مشکلات اقتصادی سال گذشته برای طرح توسعه صنعت ناگزیر به دریافت وام شدیم که متاسفانه به رغم پیگیری های انجام شده، تسهیلات پرداخت نشد.

او ادامه می دهد: به نظرم بزرگترین مشکل صنایع این روزها بانکها هستند چراکه به هیچ عنوان با واحدهای تولیدی همکاری ندارند.

وی می افزاید: در سال گذشته مصوب شد تا از محل تبصره ۱۸ تسهیلات برای توسعه این واحد تولیدی پرداخت شود که در صورت تحقق این تسهیلات و اجرای طرح توسعه، امروز دست کم ۱۰۰ نفر اشتغالزایی به صورت مستقیم داشتیم.

موسس مجموعه دانش بنیان پارس بافت گلستان: بنگاه داری بانک ها صنایع را آزار می دهد حتی با پیگیری از مراجعی مانند دادستانی، استانداری و نمایندگان مجلس هم به نتیجه ای نرسیدیم

این فعال اقتصادی معتقد است: این بنگاه داری بانک ها صنایع را آزار می دهد و با پیگیری از مراجعی مانند دادستانی، استانداری و نمایندگان مجلس هم به نتیجه ای نرسیدیم.

وی اضافه می کند: اینگونه به نظر می رسد که دولت نمی خواهد یا نمی تواند با بانک ها برخورد کند با اینحال امیدواریم با یک برخورد جدی تر این مشکلات رفع شود.

با وجود ناامیدی بخش خصوصی نسبت به همراهی بانک ها و حرف شنوی این بخش از دولت، برخی مسئولان باز هم وعده بهبود اوضاع و تمکین بانک ها از دستورالعمل های ابلاغی دولت به آنها را می دهند.

تخصیص تسهیلات بانکی راه عبور از بحران

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه از مخالفان حذف یکباره ارز دولتی در سال گذشته بودم، می افزاید: باید این فرایند به صورت تدریجی اتفاق می افتاد تا چنین فشار به صنایع وارد نشود.

رحمت اله نوروزی تخصیص تسهیلات بانکی به بخش تولید را راه حل عبور از این بحران اعلام می کند و می گوید: در حال حاضر بانک ها سیاست انقباضی در پرداخت تسهیلات پیش گرفتند اما با توجه به تورم ۴۶ درصدی در کشور، واحدهای تولیدی با سرمایه فعلی توان تامین مواد اولیه را ندارد.

وی تخصیص تبصره ۱۶ و ۱۸ در بودجه را برای حل این مشکل می داند و ادامه می دهد: هرچند که از محل این اعتبار سال گذشته تسهیلات پرداخت نشد اما امسال تخصیص وام به واحدهای تولیدی از این دو بخش در برنامه دولت قرار دارد.

به رغم وعده مسئولان در پرداخت تسهیلات اما کارشناسان معتقدند عدم پرداخت وام از سوی بانک ها بحران منابع مالی آنهاست.

بانک ها هم دچار بحران منابع مالی هستند

مدیرعامل شرکت اریکو در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه امروز بانک ها هم دچار بحران منابع مالی هستند، می گوید: این شرایط اصلاح نمی شود مگر اینکه کشور به وضعیت پایدار و ثبات اقتصادی برسد.

امیرحسین ساداتی ضمن اشاره به سیاست انقباضی بانک ها برای ارائه تسهیلات، می افزاید: انتظار داریم در شرایط بحرانی بانک ها کنار واحدهای تولیدی قرار بگیرند اما امروز خود بانک ها هم دچار بحران منابع مالی هستند به همین خاطر بانک مرکزی سیاست های انقباضی در پیش گرفته است.

او اضافه می کند: درشرایطی که واحدها قطعا به سرمایه در گردش نیاز دارند، بانک ها به واسطه عدم منابع مالی کافی، تمایلی به پرداخت تسهیلات ندارند چراکه پیش از این هم بسیاری از مصارفی که انجام دادند هنوز به بانک ها بازبرنگشته است.

این فعال اقتصادی معتقد است: در وضعیت فعلی کشور، بنگاه های اقتصادی وابسته به بانک هستند درحالیکه بانک ها هم منابع مالی برای عرضه ندارند و به نوعی ورشکست شدند.

به گفته ساداتی، چنین شرایطی نشان می دهد که اقتصاد کشور مشکل داشته و بهم ریخته است به همین خاطر تامین کنندگان بر اساس سیاست غلطی که در حوزه اقتصادی و بانکداری پیش گرفتند امروز نمی توانند نیاز واحدها را برطرف کنند.

با توجه به اینکه عدم پرداخت تسهیلات به صنایع، منجر به ورشکستگی بسیاری از واحدهای تولیدی می شود تخصیص وام به این بخش یک ضرورت به شمار می رود چراکه در پی تداوم این شرایط صنایع راهی به جز تعطیلی و اخراج نیرو دارند که حاصل چنین شرایطی چیزی به جز بیکاری، فقر و رکود اقتصادی می شود.

کد خبر: ۲۳۰٬۷۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha