۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
دلایل فرار سرمایه گذاران از بازار سهام| حرکت بعدی بازار سهام چگونه خواهد بود ؟
بازار گزارش می دهد؛

دلایل فرار سرمایه گذاران از بازار سهام| حرکت بعدی بازار سهام چگونه خواهد بود ؟

خروج سرمایه روزانه حقیقی ها از بورس به حوالی هزار میلیارد تومان رسیده و کارشناسان معتقدند این مسأله در نتیجه ادامه دار شدن سیاست کنترلی دولت بر بازار و قیمت گذاری دستوری است.

بازار؛ گروه بورس: این روزها رفتار کلیت شاخص و سهام بزرگ بازار نشان‌دهنده اصلاح زمانی و کسب انرژی برای حرکت بعدی بازار است که به نظر می‌رسد نهایت در دو ماه آینده این حرکت جدید شروع شود. بررسی روند کوتاه مدت و روزانه بورس تابع نرخ دلار آزاد و از سویی دیگر اخبار روزانه‌ای که در خصوص تصمیمات مقامات اقتصادی است، قرار دارد و این موارد در میان مدت و همچنین بلندمدت تاثیری آنچنانی بر روند بازار نخواهد داشت.

با توجه به اینکه شاخص کل کف نسبتا معتبری را در محدوده میانی کانال ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد ساخته و از طرف دیگر فروش حقیقی ها به شدت کاهش یافته است احتمالا شاهد بازگشت روند صعودی بورس خواهیم بود

این هفته را می‌توانیم واکنشی به کانال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بدانیم و احتمالا بعد از نوسانات این روزها بار دیگر شاهد افزایش تقاضا خواهیم بود. در واقع یکی از دلایلی که می‌توان به افزایش تقاضا در بازار امیدوار بود، این است که شاخص، کف نسبتا معتبری را در محدوده میانی کانال ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد ساخته است و از طرف دیگر فروش حقیقی ها به شدت کاهش یافته است.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت معاملات بازار حکایت از این دارد که در محدوده کنونی حمایت خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه فروشنده زیادی برای سهام وجود ندارد و افرادی که بیشتر عرضه می کنند بازارگردان ها و نوسان گیرها هستند به نظر می رسد بازار کم کم شاهد افزایش تقاضا در بازار باشد.

احمد جانجان معتقد است که مسائلی همچون نرخ خوراک و قیمت ارز است، روی بورس تاثیر گذار هستند و با نهایی شدن نرخ خوراک و قیمت ارز، تکلیف سرمایه گذاران را هم روشن خواهد کرد

احمد جانجان با بیان اینکه بازار در شرایط کنونی درگیر مسائلی همچون نرخ خوراک و قیمت ارز است، تصریح کرد: مشخص شدن وضعیت نهایی نرخ خوراک و همچنین تثبیت قیمت ارز، تکلیف سرمایه گذاران را هم روشن خواهد کرد. به همین دلیل خیلی طول نخواهد کشید که روند صعودی بازار دوباره آغاز می شود.

او با تاکید بر اینکه تقریبا بازار در مسیر رکود قرار دارد، تصریح کرد: از این رو می توان پیش بینی کرد که اصلاح زمانی برای مدتی در همین سطح شاخص ادامه داشته باشد و در این مدت سهامداران هم نمادهای پرتفوی خود را جابه جا کنند.

ردپای دولت در ادامه اصلاح شاخص بورس

گذشته از بی اعتمادی به وجود آمده؛ در رابطه با نحوه انتشار اطلاعات تاثیرگذار و البته سرنوشت صنایعی که از تیررس تصمیمات همچون نرخ خوراک در امان نخواهند بود که مهم ترین محرک بازار است، از طرف دیگر یعنی نرخ ارز نیز در چند هفته اخیر تحت تاثیر فضای رسانه ای روندی نوسانی را دنبال کرد و به نظر می رسد هم زمان با کاهش تقاضای فصلی، سیاست گذار سعی در آرام کردن بازارها و نرخ ها داشته که در صورت عدم تحقق مجدد اخبار، در نیمه دوم سال که عموما بازار ارز با رشد تقاضای ساختاری نیز همراه هست، مجددا شاهد به حرکت درآمدن قیمت ها در بازار تعیین کننده ارز باشیم که تاثیر عمده ای بر وضعیت بازار سهام نیز خواهد داشت.

کامران ندری معتقد است که وضعیت کنونی بازار حکایت از این دارد که دولت تمایلی به رشد بازارها ندارد به همین دلیل از ابزارهای کنترلی خود استفاده می کند، اما مسأله اینجاست که تا جایی می توان مانع رشد ارز و... شد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر سیاست کلان دولت مهار تورم از طریق سرکوب قیمت هاست، گفت: با توجه به اینکه همیشه افزایش قیمت ارز یک سیگنال تورمی برای بازارهای کالایی و... است دولت تلاش می کند با سرکوب نرخ ارز مانع از افزایش قیمت قیمت کالاها شود، به همین دلیل بازار سهام هم تحت تاثیر این سیاست قرار دارد، زیرا از یک سو مستقیم با نرخ ارز واکنش نشان می دهد و هم به دلیل سیاست گذاری های دستوری در تعیین نرخ کالاها واکنش نشان می دهد و در مقطع کنونی در دو عامل از سوی دولت کنترل می شود.

کامران ندری با بیان اینکه سیاست های کنترلی تنها در کوتاه مدت می تواند موثر باشد، تصریح کرد: وضعیت کنونی بازار حکایت از این دارد که دولت تمایلی به رشد بازارها ندارد به همین دلیل از ابزارهای کنترلی خود استفاده می کند، اما مسأله اینجاست که تا جایی می توان مانع رشد ارز و... شد بعد از آن باید یک تغییرات ساختاری ایجاد کرد یا اینکه شاهد جهش دوباره قیمت ارز بود.

بازار سرمایه در وضعیت رکودی و اصلاح زمانی قرار دارد که این موضوع ناشی از سیاست های کنترلی دولت و همچنین بی اعتمادی سرمایه گذاران به بازار است

او با تاکید بر اینکه سیاست گذاری های دستوری در قیمت کالاها هم تبعات خاص خود را دارد، تصریح کرد: وقتی دولتی خیلی برای کنترل قیمت ها هم فشار بیاورد سرمایه گذاری تحت تاثیر قرار می گیرد و این مسأله به کاهش تولید و اشتغال در کشور ختم می شود و این موضوع هم می تواند چالش های جدی برای کشور به وجود بیاورد.

براساس این گزارش، بازار سرمایه در وضعیت رکودی و اصلاح زمانی قرار دارد که این موضوع ناشی از سیاست های کنترلی دولت و همچنین بی اعتمادی سرمایه گذاران به بازار است که معتقدند دولت همواره از بورس به عنوان ابزاری برای تامین مالی و کنترل انتظارات تورمی است به همین دلیل سرمایه گذار پاسوز این سیاست ها می شود و اگر این روند ادامه داشته باشد شاهد تغییرات جدی در بازار سرمایه هم خواهیم بود به این معنی که معاملات به شدت دچار رکود خواهد شد زیرا سهامداران حقیقی فروشنده نیستند و از طرف دیگر بازارهای کالایی هم با ادامه سرکوب قیمت ها ظرفیت بالایی برای جهش قیمت پیدا می کنند به همین دلیل احتمال جذب نقدینگی خواهند داشت و اگر این اتفاق بیفتد شاهد حرکت سینوسی در بازار خواهیم بود زیرا با افزایش تقاضا برای کالاها هم شرکت های تولیدی حاضر در بورس سود خواهند بود و این مسئله بار دیگر نقدینگی را به بازار سهام می کشاند.

کد خبر: ۲۳۰٬۷۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • NL ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      2 0
      متاسفانه باید فاتحه بورس رو خوند . علت ریزش بورس فقط و فقط بی اعتمادی سهام داران است .
    • به امید خدا IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      1 0
      سلام ، مهار تورم را از بورس شروع کردن و از همون بورس هم سال را تمام میکنند ، در بقیه اقلام شروع تورم دارم . شیر ۱۸ تا ۲۰ هزار تومانی با تخفیف شده ۲۴ هزار تومان ، ماست سطلی ۷۰ تومانی کم چرب شده ۹۸ تومان ، مرغ هم داره پر میزنه ، نانوایی ها هم که داستان دارد ووووووو در صورتی که همیشه گفتن اوضاع اقتصادی هر مملکت را از وضعیت بورس باید متوجه شد