۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵
ورود دولت به موضوع افزایش اجاره‌بهای مسکن| مصوبات قانونی اثرگذار نداریم
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

ورود دولت به موضوع افزایش اجاره‌بهای مسکن| مصوبات قانونی اثرگذار نداریم

اصفهان - حجازی؛ رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان اصفهان گفت: دولت باید به موضوع افزایش بی رویه اجاره‌بهای مسکن ورود و با وضع قوانین اثرگذار از ادامه روند این آشفته بازار جلوگیری کند.

سیدمهدی حجازی در گفت و گو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه تورم فعلی بر ضعیت مسکن و افزایش اجاره‌بها نیز اثرگذار بوده است، اظهار کرد: دولت باید به قضیه مسکن و اجاره بها ورود جدی داشته باشد و با مصوبات قانونی جدی و موثر، در نظر گرفتن بسته‌های انگیزشی مانند معافیت از مالیات موجرین، تخفیف عوارض و مواردی مانند آن از آشفته باز قیمتهای بدون ضابطه اجاره بها جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه نمی توان همه تقصیرهای قیمتهای نجومی خانه‌های اجاره ای را بر گردن مشاوران املاک انداخت که تنها شبیه پاک کردن صوت مسئله است، افزود: ما هنوز قانونهای بازدارنده و قوی در حوزه قیمت مسکن و اجاره بها نداریم، باید همه چیز در این حوزه به شکل مصوبه قانونی درآید تا از طریق اعمال آن از بسیاری از مشکلات این عرصه جلوگیری می شود.

سامانه جدید راه و شهرسازی مشکل جدی در راستای ساماندهی بازار اجاره بها

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان اصفهان با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد مشاورین املاک خود مستاجر هستند و هر نوع اقدام آنها در بازار، در زندگی خود آنها تاثیرگذار خواهد بود، بیان کرد: باید سوال کنیم که سالیانه تا چه میزان از در آمد حاصل از املاک متعلق به قراردادهای املاک هست که همه تقصیرها را در این رسته بررسی می کنیم؟.

وی با اشاره به اینکه سامانه جدید راه و شهرسازی خود مشکل جدی دیگری در راستای ساماندهی این قیمتها است، گفت: در این سامانه هیچ ضمانتی برای جلوگیری از ثبت یک مبلغ نامتعارف طی قرارداد میان طرفین وجود ندارد و این در حالی است که به راحتی گاه به خاطر قراردادی که در یک بنگاه بسته شده است، مغازه فرد متخلف پلمب می شود.

عرضه و تقاضا در عرصه مسکن هم خوانی ندارد

حجازی با تاکید بر اینکه عرضه و تقاضا در بحث مسکن هم خوانی ندارد به نوعی که تقاضا بسیاز زیاد و عرضه کم است، بیان کرد: از سویی زیرساختهای لازم برای اجرای برخی قوانین هنوز در کشور ایجاد نشده است، در نتیجه آن قانون هیچ سودی ندارد و فقط مشکل آفرین است، به طور مثال قانون تنظیم قرارداد توسط املاک را داریم، فقط چالش آفرین بوده است چراکه اگر این قرارداد توسط بنگاه املاک انجام نشود، هیچ نهاد جایگزین دیگری نیز متولی نگارش آن نشده است.

وی با بیان اینکه قانون ممنوغیت پیش فروش ساختمان نیز به چالش بزرگی در حوزه صنعت ساختمان مبدل شده است، تاکید کرد: از مسئولان دولتی می خواهیم ابتدا زیرساختهای اجرای قوانین را فرهم و سپس مصوبه قانونی در این ارتباط تهیه کنند.

کد خبر: ۲۳۰٬۶۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha