۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
تعرفه برق چهار برابر شده است| احتمال کاهش هشت درصدی تولید محصولات فولادی
عضو انجمن فولاد سازان در گفتگو با بازار:

تعرفه برق چهار برابر شده است| احتمال کاهش هشت درصدی تولید محصولات فولادی

دنیا نور عضو انجمن فولاد سازان با اشاره به قطعی و اعمال محدودیت در تامین برق صنایع گفت: با توجه به خاموشی ها پیش بینی می شود که کاهش ۷ الی ۸ درصدی را در زنجیره فولاد تجربه کنیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: هم زمان با افزایش مصرف برق به بالای ۷۱ هزار مگاوات قطعی های برق در صنایع هم شروع شده است. البته فعالین صنعتی مدعی اند که این قطعی ها بر اساس هماهنگی هایی است که با وزارت نیرو صورت گرفته و قطعی خارجی از برنامه ای تا حالا در صنعت صورت نگرفته است. احمد دنیا نور عضو انجمن فولاد سازان در اینباره به بازار می گوید: وزارت نیرو قبل از شروع پیک مصرف برنامه ای را برای خاموشی های به صنایع اعلام کرده است. به طوری در برخی از ساعت ها برق برخی از صنایع قطع می کند. در برخی از ساعت ها هم برق تحویلی به برخی از صنایع را کاهش می دهد. در این میان تعدادی از صنایع کوچک هم مستثنی از قطعی ها و محدودیت های اعمالی هستند.

او البته این نکته را هم گفت که تا حالا تمامی قطعی و محدودیت ها ها بر اساس برنامه اعلامی از سوی وزارت نیرو بوده و خاموشی خارج از برنامه در صنایع نداشتیم.

بررسی های انجام شده نشان می دهد که برنامه های اعمالی در خصوص مدیریت مصرف برق در صنعت فولاد، منجر به کاهش هزار مگاواتی در مصرف برق شده است

عضو انجمن فولاد سازان با اشاره به اینکه فولاد سازان سهمی حدود ۴ هزار و ۶۰۰ مگاواتی از مصرف برق کشور دارند، ادامه داد: بررسی های انجام شده نشان می دهد که برنامه های اعمالی در خصوص مدیریت مصرف برق، منجر به کاهش هزار مگاواتی در مصرف برق خواهد شد.

او همچنین درباره تاثیر قطعی های برق روی وضعیت تولید اظهار داشت: با توجه به قطعی ها و محدودیت های که در تامین برق وجود دارد احتمال می رود که مقدار تولید بین ۷ تا ۸ درصد کاهش پیدا کند. البته این کاهش تولید تا حالا تاثیری روی بازار نداشته است.

دنیانور همچنین از کمبود عرضه در محصولاتی همچون آهن اسفنجی خبر داد و افزود: کمبود این محصول روی تولید اسلب و شمش تاثیر گذاشته است. البته این تاثیر خیلی نتوانسته بازار را تحت تاثیر قرار دهد چرا که تقاضای آهن اسفنجی به دلیل محدودیت هایی که در تامین برق وجود دارد، کاهش یافته است.

افزایش ۸ الی ۱۲ درصد هزینه تولید فولاد

او در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از افزایش غیر منطقی خوراک برای صنایع، گفت: جدای از افزایش قیمت خوراک، صنایع با رشد شدید قیمت برق مواجه هستند. هر چند که توانیر مدعی است که قیمت برق برای صنایع دو برابر شده اما از آنجاییکه بعد از سقف مجاز تعیین شده قیمت ها به صورت تصاعدی بالا می رود، می توان ادعا کرد که قیمت برق حدود ۴ برابر شده است.

متوسط قیمت تمام شده تولید محصولات در زنجیره فولاد بین ۸ الی ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شده است

او در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره مصرف بالای برق در صنایع ایران، گفت: این ادعا درست نیست.

به گفته عضو انجمن فولادسازان هزینه انرژی در تولید در امسال حدود ۳۵ الی ۴۰ درصد افزایش یافته است، ادامه داد: البته متوسط قیمت تمام شده تولید محصولات در زنجیره فولاد بین ۸ الی ۱۲ درصد بیشتر شده است.

علی آبادی مخالف قیمت گذاری دستوری

او با بیان اینکه خواسته ما از وزارت صنعت این است که در برابر افزایش قیمت حامل های انرژی از صنعت حمایت کند، چرا که رشد قیمت ها در این بخش تا حد زیادی هزینه های صنایع را بالا برده است.

وزیر صمت جدید اعتقادی به قیمت های تکلیفی نداشته و معتقد است که قیمت ها بر اساس نظام عرضه و تقاضا تعیین شود

دنیا نور در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از قیمت گذاری دستوری، گفت: به نظر می رسد که وزیر صمت جدید اعتقادی به قیمت های تکلیفی نداشته و معتقد است که قیمت ها بر اساس نظام عرضه و تقاضا تعیین شود.

عضو انجمن فولادسازان با بیان اینکه تولید سالیانه فولاد کشور از ۳۸۰هزار تن در سال ۱۳۵۷ به حدود ۳۵ میلیون تن رسیده است، ادامه داد: با توجه به درآمد ارزی فولاد سازان می توان ادعا کرد که بخشی از هزینه های کسری بودجه و سایر هزینه ها از طریق این صنعت صورت می‌گیرد، بنابراین حتما لازم است اصلاحاتی در نرخ حامل های انرژی برای فعالین این صنعت صورت گیرد شود تا بتوان به طور واقعی و پایدار به اهداف این صنعت دست یافت.

کد خبر: ۲۳۰٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha