۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱
کم و کیف طرح ایجاد شرکت ملی پالایش و پتروشیمی
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس تشریح کرد

کم و کیف طرح ایجاد شرکت ملی پالایش و پتروشیمی

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: براساس «طرح ایجاد شرکت ملی پالایش و پتروشیمی»، بخش «پالایش» از شرکت «پالایش و پخش» جدا خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، هادی بیگی نژاد با اشاره به دلایل پیگیری برای تصویب «طرح شرکت ملی پالایش و پتروشیمی»، گفت: ما در کشور واحدهای پتروشیمی بر مبنای خوراک مایع کم داریم البته منظور از خوراک مایع از پروپان، بوتان، پنتان، نفتا و... است، بنابراین مجبور هستیم مجموع پتروشیمی را با این خوراک‌های موجود جلو ببریم، اما این سوال مطرح است که خوراک‌های مذکور را چه واحدهای تولید می‌کنند؟ که باید گفت؛ پالایشگاه‌های نفتی و میعانات نفتی عمده تولیدکنندگان این خوراک‌ها هستند بنابراین اگر بتوانیم اتصال بین خروجی پالایشگاه‌های نفت و میعانات گازی را برقرار کنیم و این خوراک‌ها را به واحدهای پتروشیمی دهیم، آنگاه توانسته‌ایم حالتی از پتروپالایش را به وجود بیاوریم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد این پتروپالایش برای کشور از لحاظ ارزآوری و استفاده بهینه نیاز است، افزود: طبق پیشنهاد اینجانب که در کمیسیون انرژی نیز تصویب شده و در نوبت بررسی در صحن علنی قرار دارد به دنبال تصویب «طرح تشکیل شرکت ملی پالایش و پتروشیمی" هستیم، ضمن آنکه درصدد هستیم تشکیل این شرکت در برنامه هفتم توسعه نیز گنجاندن شود چراکه در کشور متولی تشکیل پتروپالایش نداریم و «شرکت پالایش و پخش» صرفا تولیدکننده یا سازنده پالایشگاه است و پتروپالایشگاه نمی‌سازد، درواقع فرآورده‌های نفتی تولید می‌کند که سوخت است، شرکت‌های پتروشیمی نیز متولی خوراک مایع نیستند به‌همین دلیل ما معتقدیم این دو باید با هم ترکیب شوند تا ساختار خوبی برای پتروپالایش داشته باشیم و متولی آن مشخص شود.

وی ادامه داد: به‌یقین تشکیل «شرکت ملی پالایش و پتروشیمی» محاسنی دارد چراکه برای نزدیک کردن خوراک مایع و خوراک گازی به هم و اینکه پالایشگاه و پتروشیمی بهترین خروجی را داشته باشند یک مغز برنامه‌ریز یکپارچه نیاز است که تشکیل شرکت فوق، این فضا را آماده خواهد کرد.

بیگی نژاد در ادامه توضیح داد: البته اکثر پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شده‌اند لذا از آنجا که حاکمیت وزارت نفت بر آن‌ها گرفته شده، نمی‌توان به وزارت نفت گفت؛ پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها را توسعه دهد چراکه زیرمجموعه این وزارتخانه نیستند بنابراین ما به یک نهاد با قدرت حاکمیت و تنظیم‌گری برای مدیریت آن‌ها نیاز داریم که در این زمینه نیز پیشنهاداتی داده‌ایم.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: براساس «طرح ایجاد شرکت ملی پالایش و پتروشیمی»، بخش «پالایش» از شرکت «پالایش و پخش» جدا خواهد شد و شرکت «پالایش و پتروشیمی» یک شرکت مجزا و «پخش» نیز یک شرکت مجزا دیگر خواهد شد، بنابراین تعداد شرکت‌ها در زیرمجموعه وزارت نفت نه کم و نه اضافه می‌شوند و صرفا مدل طراحی‌شان تغییر می‌کند.

کد خبر: ۲۲۹٬۹۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha