۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
اعمال شناور افزایش بهای بلیت قطار از اول تیر
نارضایتی شرکت های حمل و نقل ریلی از شورای عالی ترابری

اعمال شناور افزایش بهای بلیت قطار از اول تیر

در حالی‌که شرکت های حمل و نقل ریلی پیشنهاد افزایش بیش از ۴۰ درصدی بهای بلیت قطار را به شورای عالی ترابری ارائه کرده بودند این شورا با این پیشنهاد مخالفت کرده و آن را به طور متوسط به ۲۰ درصد کاهش و اجرای آن‌ را به شرط شناور بودن قیمت‌ها از اول تیرماه قانونی دانست.

بازار؛ گروه راه و مسکن: کاهش سفرها در سه ماه گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا باعث شده تا شرکتهای حمل و نقل ریلی به تکاپو افتاده و پیشنهاد افزایش قیمت بلیت قطار را برای جبران خسارتهای مالی به شورای عالی ترابری ارائه کنند. اگر چه قرار است دولت در بسته حمایتی از این شرکتها حمایت کند اما به هر سوی به نظر می رسد شرکتهای حمل و نقل ریلی بهترین و سریعترین گزینه برای جبران خسارتهای مالی خود را به دلیل کاهش چشمگیر سفرها را در بالا بردن قیمت بلیت جستجو کنند. هر چند شورای عالی ترابری مخالفتی با این رشد نرخ بلیت نداشت به همین دلیل میزان پیشنهاد رشد بهای بلیت را به خود شرکتهای حمل و نقل ریلی سپرد. اما به نظر می رسد پیشنهاد این شرکتها برای رشد بهای بلیت به اندازه ای بوده که حتی اگر تصویب این پیشنهاد به نصف هم کاهش یافت تا حدودی بتواند نظر مساعد این شرکتهای حمل و نقل را برآورده کند. 

شرکتهای حمل و نقل ریلی ماه گذشته پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی بهای بلیط را به شورای عالی ترابری ارائه می کنند اما این شورا با افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت آنهم به صورت شناور موافقت کرد

شرکتهای حمل و نقل ریلی ماه گذشته پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی بهای بلیط را به شورای عالی ترابری ارائه می کنند اما این شورا با افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت آنهم به صورت شناور موافقت کرد.

گفته می شود که شرکت‌های حمل و نقل ریلی به دلیل ‌رعایت فاصله گذاری اجتماعی که در یک کوپه چهار نفره قرار است دو مسافر در خود جای دهند با کاهش درآمد مواجه خواهند شد بنابراین به شدت به دنبال این هستند تا مابه التفاوت این اقدام را با رشد قیمت بلیت به نوعی جبران کنند.

اما میرحسن موسوی معاون مسافری راه‌آهن با بیان اینکه افزایش متوسط ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطار، مصوبه شورای عالی ترابری است و از اول تیر ۹۹ اعمال خواهد شد می گوید: قیمت بلیت قطارهای حومه‌ای از سال ۹۳ افزایش نیافته است پس بنابراین اگر قرار بود بر اساس هزینه‌هایی که به شرکت‌های حمل و نقل ریلی تحمیل شده نرخ جدید بلیت‌ها تعیین شود ضرورت داشت قیمت بلیت قطارهای مسافری تا دو برابر افزایش می‌یافت.

وی با بیان اینکه پس از رایزنی با شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری، توافق شد شرکتها پیشنهاد افزایش قیمت بلیت را ‌حداکثر به ۴۰ درصد افزایش، تقلیل دهند گفت: شرکت های حمل و نقل ریلی در این باره با ما همکاری کردند و پیشنهاد افزایش قیمت بلیت را به افزایش ۴۰ درصدی کاهش دادند و همین رقم به شورای عالی ترابری ارسال شد در آنجا با در نظر گرفتن همه موارد، برای قطارهای بین شهری با افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطارهای مسافری موافقت شد.

معاون مسافری راه‌آهن اظهار داشت: این مصوبه شورای عالی ترابری درباره افزایش قیمت بلیت‌ قطار از اول تیرماه اجرا می شود، احتمالاً در پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای تاریخ اول تیرماه که رسماً اعلام خواهد شد و از اواخر هفته جاری خواهد بود، این افزایش قیمت‌ها اعمال خواهد شد.

مصوبه شورای عالی ترابری افزایش قیمت بلیت قطار، به صورت متوسط ۲۰ درصد است بنابراین شرکتها این اختیار را دارند که با توجه به هزینه، درآمد، تقاضا و عرضه‌ در برخی مسیرها به عنوان مثال ۱۵ درصد و در برخی مسیرها ۲۵ افزایش قیمت دهند.

معاون مسافری راه‌آهن در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت بلیت قطار مربوط به شیوع ویروس کرونا هم بوده است؟ گفت: با شیوع کرونا و تاکید دولت مبنی بر حذف سفرهای غیرضروری، شرکت‌های ریلی در اسفند ماه ۹۸ و فروردین ۹۹ که پیک سفرهای ریلی بود، ۹۵ درصد مسافران خود را از دست دادند و به این ترتیب ۹۵ درصد درآمد خود را از دست دادند.

موسوی افزود: این کاهش سفرها از سوی دولت در حال پیگیری است و این مصوبه شورای عالی ترابری درباره‌ افزایش قیمت اخیر بلیت ‌قطار هیچ ارتباطی به موضوع کرونا ندارد.

کد خبر: ۲۲٬۹۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha