۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
 امنیت غذایی پایدار با اجرای الگوی کشت میسر می شود
مدیرعامل شرکت هماهنگ دشت گلستان:

امنیت غذایی پایدار با اجرای الگوی کشت میسر می شود

گرگان- فرامرزی، مدیرعامل شرکت هماهنگ دشت گلستان گفت:الگوی کشت در بخش کشاورزی مبحث مهمی است زیرا ما را به امنیت غذایی پایدار می رساند.

نسترن فرامرزی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: در گذشته گلستان مهد کشت محصولاتی مثل پنبه بودکه از این طریق، اشتغال زایی قابل توجهی هم در منطقه ایجاد شده بود.

مدیرعامل شرکت هماهنگ دشت گلستان ادامه داد: رونق صنایع تبدیلی و کارخانجات هم باعث افزایش توسعه اقتصادی منطقه شده بود اما از زمانیکه محصولات دیگری جایگزین کشت پنبه در استان شد ضمن کاهش اشتغال و افزایش رکود، شاهد آسیب به منابع آبی و خاکی بودیم.

وی اضافه کرد: با وجود اشتغالزایی و درآمد بالای پنبه، کشاورزان در چند سال اخیر به واسطه نبود بازار فروش، بذر و قیمت مناسب حاضر به کشت این محصول در استان نیستند.

این کارشناس در حوزه کشاورزی با بیان اینکه سیاستمداران و مسئولان پیگیر توسعه کشت شالی و چغندر در گلستان هستند، افزود: میزان مصرف شالی در استان بسیار زیاد است و از طرفی چغندرقند هم به واسطه آفت ها و مصرف بالای آب، آسیب زیادی به منابع آبی و خاک وارد می کند.

مدیرعامل شرکت هماهنگ دشت گلستان به اجرای الگوی کشت در استان تاکید کرد و گفت: الگوی کشت در بخش کشاورزی مبحث مهمی است زیرا ما را به امنیت غذایی پایدار می رساند.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی از اهمیت ویژه ای در دنیا و کشور ما برخوردار است، افزود: غذای سالم، کافی و در دسترس از مولفه های امنیت غذایی است.

فرامرزی داشتن برنامه ریزی و الگوی کشت مناسب را در پایداری این امنیت غذایی موثر ارزیابی کرد و گفت: الگوی کشت با توجه به اقلیم منطقه، ساختار و شرایط آب و خاک باید اجرا شود تا شاهد افزایش عملکرد و بهره وری بالایی در حوزه کشاورزی باشیم.

او کشت برخی محصولات در استان را ناشی از عدم اجرای طرح الگوی کشت دانست و اضافه کرد: با زراعت برخی محصولات مانند چغندر که مناسب خاک و اقلیم این منطقه نیست ما یک الگوی کشت غلط را در استان اجرا کرده ایم.

وی به توسعه الگوی کشت در استان باهدف استفاده از شرکت خدمات مشاوره ای یا مراکز خدمات غیردولتی تاکید کرد و گفت: از این مراکز در بخش آموزش، ترویج و شناخت تکنولوژی نوین می توان کمک گرفت مشروط بر اینکه دولت هم مایل به حمایت و پشتبانی از بخش خصوصی باشد.

مدیرعامل شرکت هماهنگ دشت گلستان استفاده از تکنولوژی در کشاورزی را مهم ارزیابی کرد و افزود: استفاده از علوم و فنون نوین در این بخش مانند تولید بذر و آبیاری نوین، هزینه های اولیه را به میزان قابل توجهی کاهش داده و بهره وری را هم افزایش می دهد.

فرامرزی در خاتمه یادآور شد: در بحث تامین غذا اگر امروز چاره ای نیاندیشیم، ۱۰۰ درصد درآینده با مشکل مواجه خواهیم شد کمااینکه تاکنون هم کشور با مشکلاتی مواجه شده است.

کد خبر: ۲۲۹٬۷۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha