۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
جدل مسئولان و کارشناسان برای کشت چغندر قند | الگوی کشت اصلاح شدنی است؟
بازار از گلستان گزارش می‌دهد؛

جدل مسئولان و کارشناسان برای کشت چغندر قند | الگوی کشت اصلاح شدنی است؟

گرگان- باوجود هشدار کارشناسان به پرآب بری و آفت های حاصل از کشت چغندرقند در گلستان، کارشناسان مصرف آب این محصول را به اندازه گندم ذکر می‌ کنند، بنابراین کشت آن در پائیز بلامانع خواهد بود.

الهام رئوفی فر؛ بازار: اگرچه کشت چغندرقند در طرح الگوی کشت استان گنجانده شده اما به باور کارشناسان، این محصول گذشته از آفت هایی که به خاک انتقال می دهد آب زیادی هم مصرف می کند که این برای استانی که از خشکسالی و کاهش آب های زیرزمینی بخش هایی از آن دچار فرونشست شده، هم خوانی ندارد.

درباره کشت چغندرقند در استان موافقان و مخالفانی وجود دارد برخی معتقدند کشت پائیزه چغندرقند به واسطه استفاده از نزولات آسمانی بلامانع است اما عده ای بر این باورند که با توجه به کاهش قابل توجه میزان بارندگی در سال های اخیر، کشاورزان برای تامین این محصول از چاه آب استفاده می کنند که این آسیب به منابع آبی استان است.

چغندرقند مناسب استان نیست

دبیر خانه کشاورز گلستان در این رابطه به خبرنگار بازار می گوید: زمانی که چغندرقند به عنوان کشت جایگزین وارد گلستان شد شرایط اقلیمی مناسب و بارش نزولات آسمانی فراوان بود، اما در سال های اخیر اینگونه نیست.

دبیر خانه کشاورز گلستان: با توجه به شرایط اقلیمی حاکم بر استان، کشت چغندرقند مناسب نیست و نمی توان از آن به عنوان کشت کم آب بر یاد کرد

علی قلی ایمانی درباره کشت پائیزه این محصول در استان، می افزاید: با توجه به شرایط اقلیمی حاکم بر استان، کشت چغندرقند مناسب نیست و نمی توان از آن به عنوان کشت کم آب بر یاد کرد.

وی بیان این نکته که باید به تغییرات اقلیمی و بحران کم آبی در استان توجه کرد، ادامه می دهد: کشت چغندرقند در حال حاضر به آب زیادی نیاز دارد ضمن اینکه با توجه به جذب بخش زیادی از موادغذایی این محصول از خاک، چغندرقند برای این منطقه مناسب نیست.

آسیب به منابع آبی

یک کارشناس حوزه کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: چغندر قند یکی از محصولاتی است که به امید کشت پاییزه به استان وارد شد اقدامی که ضربه ای نهایی به منابع آبی استان وارد کرد.

حسام جعفری، می افزاید: اکنون کشاورز صرفا به کشت این محصول در پاییز قانع نمی شود و مسئولان هم توانایی اعمال محدودیت کشت این محصول را ندارند.

وی ادامه می دهد: همین شرایط برای شالی هم رقم خورده است؛ در استانی که نباید بیش از ۱۶ هزار هکتار برنج کشت شود اکنون با سطح زیر کشت بیش از ۱۰۰ هزار هکتاری مواجه هستیم.

آب بری زیاد محصول

یک کارشناس خاک در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: چغندرقند هیچ جایگاهی در گلستان ندارد چرا که کشت این محصول به آب فراوانی نیاز دارد و با توجه به کم آبی ها در گلستان کشت این گونه توصیه نمی شود.

اعظم حجازی می افزاید: از سوی دیگر ترویج کشت پاییزه چغندر را برای نیاز آبی کمتر پیشنهاد می دهند درحالیکه پاییز فصل کشت گونه های گندم، جو و کلزا است و با کاشت چغندرقند در واقع از سطح کشت سایر محصولات کم می شود.

وی معتقد است: در گلستان به میزان نیاز محصول، برای کشت پائیزه وجود دارد و با توسعه زراعت چغندرقند در استان، سطح زیرکشت محصولات دیگر کاهش می یابد.

این کارشناس خاک اضافه می کند: چغندرقند آفت را توسعه می دهد و باعث اپیدمی آفت به سایر مزارع گندم و سویا می شود بنابراین به نوعی مخرب خاک است.

با وجود دلایلی که تمامی کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی درباره آسیب حاصل از کشت چغندرقند در استان آورده اند اما مسئولان جهاد کشاورزی استان معتقدند، میزان مصرف آب چغندرقند زیاد نیست و آفت زایی آن هم مشابه سایر محصولات است.

کشت پائیزه بلامانع است

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان ضمن رد پرآب بر بودن محصول چغندرقند به خبرنگار بازار، می گوید: مصرف آب چغندرقند با نیاز آبی گندم مطابقت دارد.

محمد برزعلی می افزاید: برای تامین اقتصاد کشاورزان باید تنوع کشت محصولات کشاورزی را در استان افزایش داد که کشت چغندر قند یکی از اینها به شمار می رود.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت چغندرقند بهاره در استان صفراست، اضافه می کند: درکشت پائیزه چغندرقند برای آبیاری از بارش های طبیعی فصل پائیز و زمستان استفاده می شود اما اگر میزان آبیاری کافی نباشد یک دوره آبیاری تکمیلی در بهار برای این کشت انجام می شود.

درحالیکه رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان مدعی است که کشت بهاره چغندرقند در استان صفر است شرکت آب منطقه ای از کشت بهاره این محصول در استان خبر می دهد

برزعلی با بیان این نکته که درحال حاضر پنج هزار هکتار چغندرقند پائیزه در استان کشت می شود، ادامه می دهد: کشت این محصول با مطالعات و اطلاعات دقیق در حال انجام است و سطح زیرکشت این محصول متناسب با شرایط استان در نظر گرفته شده است.

درحالیکه رئیس سازمان جهاد کشاورزی مدعی است که کشت بهاره چغندرقند در استان صفر است شرکت آب منطقه ای از کشت بهاره این محصول در استان خبر می دهد.

ضرورت اصلاح الگوی کشت

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بر اساس بازدید کارشناسان این دستگاه چغندرقند در فصل بهار هم کشت می شود، می گوید: دستگاه مربوطه نباید نهاده را در اختیار کشاورزان قرار دهد و باید نظارت بیشتری در این زمینه داشته باشد.

ایرج حیدریان از کاهش قابل توجه بارندگی استان در سه سال اخیر خبر می دهد و می افزاید: این کاهش بارش ها نشانه تغییر اقلیم است.

وی معتقد است: در سه سال گذشته بارندگی های استان 21 درصد کاهش یافته و حتی در هشت ماهه سال گذشته فقط دو ماه مرطوب در استان تجربه کردیم و ماه های دیگر با کم بارشی شدید مواجه بوده است.

میدرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان به اصلاح الگوی کشت در استان تاکید می کند و می گوید: برای کشت محصولی مانند چغندرقند در استان هم باید اصلاحاتی صورت بگیرد.

احتمال فرونشست زمین

همچنین سید محسن حسینی مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه ای گلستان هم در گذشته نسبت به صدمات کشت این محصول به منابع آبی استان هشدار داده بود.

وی بر این باور بود که اگر روند کشت شالی و چغندر قند به همین منوال در استان ادامه پیدا کند به زودی با پدیده نشست زمین در استان رو به رو خواهیم شد. زیرا هر چند گفته می شود که کشت پائیزه چغندر قند نیاز به آبیاری ندارد اما کشت چغندر قند در استان همراه با آّبیاری انجام می شود و مصرف آب آن از شالی کمتر نیست.

با توجه به اظهار نظر کارشناسان حوزه آب و خاک ومسئولان شرکت آب منطقه ای به نظر می رسد که جهاد کشاورزی استان و راس آن وزارتخانه باید نسبت به توسعه کشت چغندر در گلستان با توجه به هشدار کارشناسان تجدید نظر کند تا در آینده ای نزدیک سرنوشت چغندرقند مانند شالی در استان نشود که به رغم ممنوعیت آن، هنوز کشاورزان آن را در استان کشت می کنند.

کد خبر: ۲۲۹٬۷۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha