۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۰
از دلارزدایی تا ثبات اقتصادی در مسیر «شانگهای»| تسویه با پول‌های ملی درآمد ارزی را افزایش می‌دهد
کارشناس مسائل اقتصادی:

از دلارزدایی تا ثبات اقتصادی در مسیر «شانگهای»| تسویه با پول‌های ملی درآمد ارزی را افزایش می‌دهد

کارشناس اقتصادی معتقد است خنثی‌سازی تحریم، ایجاد ثبات اقتصادی و دلار زدایی از مزیت‌های عضویت ایران در شانگهای است.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، فرایند عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای از سال ۱۳۹۴ آغاز، سال ۱۴۰۰ همزمان با سفر آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به تاجیکستان پیگیری و در سال ۱۴۰۱ در نشست بیست‌ودوم این سازمان، پروسه عضویت رسمی ایران در شانگهای کلید خورد و تیر ماه سال جاری هم به تکامل رسید و تحقق یافت.

در همین باره، یحیی لطفی نیا؛ کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به مزایای عضویت ایران در شانگهای؛ گفت: سازمان همکاری‌های شانگهای شامل کشورهای شرق می‌شود وعضویت ایران در این سازمان به دور زدن تحریم و خنثی سازی آن کمک خوبی خواهد کرد. یکی از راه‌های خنثی سازی تحریم افزایش همکاری با کشورهای همسایه و دیگر کشورهاست تا اقتصاد ایران با اقتصاد سایر کشورهای دنیا در هم آمیخته شود.

وی ادامه داد: به عضویت درآمدن ایران در سازمان‌های جهانی مانند شانگهای اثری مثبت از جهت ثبات بازارها خواهد داشت به این صورت که هزینه تحریم برای کشورهای مختلف علیه ایران افزایش پیدا می‌کند، بنابراین تاثیرها تحریم‌ها بر کشور کمتر از گذشته خواهد شد.


کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه افزایش تعامل با کشورها به ویژه کشورهای شرق آسیا اقدامی مثبت است، چون در بحث رشد تجارت خارجی و سرمایه گذاری موثر خواهد بود، تصریح کرد: تعامل با کشورهای عضو شانگهای باید به صورت جدی دنبال شود تا برای اقتصاد آثاری بلند مدت و واقعی داشته باشد. صرفا حضور ایران در شانگهای اثر خاصی ندارد بلکه تعامل و پیمان‌های منعقد شده بین کشور ما و سایر کشورها دارای اهمیت است.

وی افزود: اگر توافقنامه‌های تجاری وجود داشته باشد که تجارت ایران با کشورهای عضو را تسهیل کند، صادرات ایران وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد. تسویه با ارزهای ملی بین اعضای شانگهای نیز منابع درآمدی را افزایش می‌دهد، اما نوع تسویه نیز مهم است. به هر میزان که روش‌های پرداخت با کشورهای عضو متنوع‌تر باشد به ثبات اقتصادی کشور کمک خواهد شد.

لطفی نیا با اشاره به این موضوع که مبادله با پول‌های ملی باعث فاصله گرفتن از ارزهای جهان روا می‌شود، گفت: اگر حجم تجارت با پول‌های ملی افزایش پیدا کند وابستگی به ارزهای جهان روا مانند دلار کاهش پیدا می‌کند در این امر باید رویکرد کلی سازمان را بررسی کرد که آیا قرار است پول مشترکی بین اعضا ایجاد شود؟ به هر میزان که همگرایی بین کشورها برای استفاده از ارزهای ملی برای مبادلات افزایش پیدا کند حرکت به سمت دلار زدایی نیز سرعت می‌گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: ضرورت مبادله با ارزهای ملی داشتن تقاضا تجاری کشور مقابل است. در مبادله با ارزهای ملی موضوع دیگر نظام پرداخت در سازمان همکاری شانگهای است، باید دید آیا در این سازمان با ارزهای جهان روا مبادلات صورت می‌گیرد یا استفاده از ارزی‌های ملی، تجارت بین کشورها را شکل می‌دهد.

کد خبر: ۲۲۹٬۷۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha