۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
سرنوشت واردات خودروهای کارکرده خارجی در دست دولت| کیفیت خودروهای دست دوم قابل ارزیابی است؟
بازار گزارش می دهد

سرنوشت واردات خودروهای کارکرده خارجی در دست دولت| کیفیت خودروهای دست دوم قابل ارزیابی است؟

جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بازار گفت: در صورت عدم توجه وزارت صمت به توصیه های مجلس، طرح واردات خودروهای دست دوم مانند برنامه واردات قبلی با شکست مواجه می شود.

بازار؛ گروه خودرو: واردات خودرو کارکرده در مجمع تشخیص مصلحت به تایید هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام رسید. براساس اخبار منتشر شده، اعضای هیئت عالی نظارت، وارد بحث و تبادل نظر شدند. آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره برخی استدلال های اعضای هیئت عالی نظارت و مجمع در موضوع رسیدگی به موضوع واردات خودرو، گفت: با توجه به موافقت کلی مجمع تشخیص مصلحت با واردات خودرو و نیز آمارهای موجود از میزان نیاز به خودرو، کسری بازار خودرو حتی با واردات تامین نمی شود. واردات موجب ایراد لطمه به تولید داخلی نمی شود. از سوی دیگر، تعیین اولویت تامین ارز با دولت و بانک مرکزی است. این مصوبه نکته جدیدی ندارد و مغایر سیاست های کلی نیست. براین اساس واردات خودرو کارکرده رنگ و بوی جدی به خود گرفته است، اگر وزارت صمت دولت سیزدهم با سکان داری عباس علی آبادی دستورالعمل اجرایی واردات این خودروها را به درستی تنظیم کنند، بازار خودرو سامان خواهد گرفت.

سرنوشت واردات خودروهای کارکرده خارجی در دست دولت| کیفیت خودروهای دست دوم قابل ارزیابی است؟

جدی: اگر وزارت صمت به مواردی که مجلس شورای اسلامی به آن پرداخته دقت عمل کافی نداشته باشد، طرح واردات خودروهای کارکرده مانند برنامه واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری صفر کیلومتر به کشور با شکست جدی مواجه خواهد شد

توپ واردات خودروهای کارکرده در زمین علی آبادی

علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تسریع در تصحیح آیین نامه سامان دهی صنعت خودرو و تدوین آیین نامه اجرایی برای واردات خودروهای کارکرده، به خبرنگار «بازار» گفت: مهم ترین نکته ای که وزارت صمت دولت سیزدهم باید به آن توجه داشته باشد، امکان واردات خودرو کارکرده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی است. عباس علی آبادی نباید این طرح را محدود به تعدادی شرکت خاص کند، بلکه سهولت در امر واردات باید وجود داشته باشد.

جدی، با اشاره به موضوع کمبود منابع ارزی جهت واردات خودرو و چالش این صنعت با عدم تامین نقدینگی مورد نیاز برای واردات به «بازار» توضیح داد: دولت سیزدهم باید امکان واردات خودروهای کارکرده با ارز منشا خارجی را در دستور کار خود قرار دهد. اگر دولت این سیاست را دنبال کند، بخش قابل توجهی از ارز مورد نیاز واردات خودرو و صنایع خودروسازی فراهم خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت واردات در قبال صادرات، بیان کرد: وزارت صمت باید سیاست واردات خودروهای کارکرده از محل صادرات را فراهم سازد، چرا که این شیوه می تواند اثرگذاری قابل توجهی در بحث تامین ارز مورد نیاز واردات داشته باشد. اگر وزارت صمت به مواردی که اشاره کردم دقت عمل کافی نداشته باشد، طرح واردات خودروهای کارکرده مانند برنامه واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری صفر کیلومتر به کشور با شکست جدی مواجه خواهد شد.

سرنوشت واردات خودروهای کارکرده خارجی در دست دولت| کیفیت خودروهای دست دوم قابل ارزیابی است؟

حسینی کیا: وزارت صمت باید دستورالعملی با قابلیت اجرا برای واردات خودروهای کارکرده تدوین کند، همچنین این وزارتخانه باید میزان تعرفه معقول و منطقی برای واردات خودروهای مذکور مشخص کند

تعرفه واردات خودرو معقول باشد

سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث واردات خودروهای کارکرده، به خبرنگار «بازار» گفت: وزارت صمت باید دستورالعملی با قابلیت اجرا برای واردات خودروهای کارکرده تدوین کند، همچنین این وزارتخانه باید میزان تعرفه معقول و منطقی برای واردات خودروهای مذکور مشخص کند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث اینکه خانه ملت با هدف تنظیم بازار به دنبال واردات خودروهای کارکرده است، به «بازار» توضیح داد: بازار خودرو وضعیت ناترازی دارد، بنابریان باید هر فرد حقیقی و حقوقی بتواند خودرو کارکرده به کشور وارد کند. از همین رو وزارت صمت نباید شروط غیرکارشناسی برای واردات این محصولات لحاظ کند. مجلس شورای اسلامی واردات خودروهای کارکرده را به دقت رصد می کند و در صورت نیاز به وزارت صمت نیز کمک خواهد کرد.

سرنوشت واردات خودروهای کارکرده خارجی در دست دولت| کیفیت خودروهای دست دوم قابل ارزیابی است؟

یک کارشناس صنعت خودرو که نخواست نامش فاش شود: از نظر مسائل فنی نمی توان نسبت به کیفیت خودروهای کارکرده خارجی در صورت واردات اظهار نظری داشت، زیرا کسی از وضعیت نگهداری و مصرف این نوع خودروها توسط مالکان قبلی با بررسی های ابتدای نمی تواند مطلع باشد

بازار خودرو کشور بهشت محصولات وارداتی

یک کارشناس صنعت خودرو که نخواست نامش فاش شود، در خصوص واردات خودروهای کارکرده به کشور به «بازار» گفت: از نظر مسائل فنی نمی توان نسبت به کیفیت خودروهای کارکرده خارجی در صورت واردات اظهار نظری داشت، زیرا کسی از وضعیت نگهداری و مصرف این نوع خودروها توسط مالکان قبلی با بررسی های ابتدای نمی تواند مطلع باشد.

این کارشناس صنعت خودرو که نخواست نامش فاش شود، در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه راهکاری برای ارزیابی کیفی خودروهای دست دوم وارداتی وجود ندارد، بیان کرد: اظهار نظر در خصوص کیفیت خودروهای وارداتی مستلزم انجام اقدامات هزینه بر هست که بتوان رفتار رانندگی، شیوه نگهداری و نوع مصرف را کشف رمز کرد. این مورد قطعا با یک بازرسی ساده در زمان خرید خودروهای دست دوم خارجی امکان تحقق ندارد.

وی افزود: ولی از منظر اقتصادی اگر فرض کنیم خودروهای با مدل ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ با شرط ایده آل بودن قوانین و مقررات واردات به بازار کشور برسد، در مقام قیاس با سایر محصولات قیمت مناسب خواهد داشت. در صورتی که دلالان بخواهند به واردات این خودروها ورود کنند، قطعا شرایط فعلی بازار خودرو کشور بهشتی برای سودجویان فراهم خواهد کرد. چرا که این عده محصولاتی با قیمت پایین خریداری و با قیمت بالا به مصرف کننده عرضه خواهند کرد، لازم به ذکر است واردات خودروهای دست دوم می تواند تا ۳۰ درصد قیمت خودروهای خارجی فعلی را کاهش دهد.

کد خبر: ۲۲۹٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حمید FR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      4 0
      چرا خبری در مورد خودروهای وارداتی نو نمی شود ، اول آنرا مشخص کنید بعد شانتاژ تبلیغاتی خودروهای کارکرده هر روز را سوژه کنید ، سه چهار ماه پول مردم را بلوکه کردن ، رتبه‌بندی شد ولی جای تأسف که همش مردم را بازی میدن تا کی دروغ !!!!!؟؟؟..
    • حجی IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      1 0
      دقیقا منظورتون را از دلال میفرمایید
    • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      8 0
      سلام. خسته نباشید. حقوق من که کارگرم به اندازه تورم اضافه نکرد.اقای وزیرکارایران وماده 41قانون کار را اجرانکرد.که حقوق من به اندازه تورم اضافه نکرد. درخواست بازنگری شورای عالی کاردرسال1402را دارم.دستم به دامنتان وزیر کار ایران را استیضاح کنید
    • ساسان IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      0 0
      جنازه خیلی از خودروهای خارجی به زباله های داخلی که قاتل جان مردم در جاده ها هستند ارزش دارد. چا برسد به ارزیابی کیفی.... حداقل آورده خودروهای وارداتی کارکرده تنظیم قیمت بازار و حفظ جان مردم هست. ما شاهد خودروهای خارجی هستیم که بیشاز ۱۰ سال به تعمیرگاه مراجعه نکرده اند. درصورتی که خودروی صفر داخلی هر روز اسیر نمایندگی ها و تعمیرات هستند. چرا نباید مردم خودرویی که دوست دارند رو سوار بشوند؟ مدیر عامل سایپا در مصاحبه فرمودند شما توقع دارید من خودروی مثل شما را سوار شوم؟ بدیهیست که با این انحصار مارو مجبور کردن که خودرویی که نمیخایم رو سوار بشیم
    • علی توکلی US ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      0 0
      در دبی سه سال در ارپا پنج سال ماشین تحویل قبرستان میدن چه نفعی کشورهای فروشنده میبرن بجای لح کردن بازیافت میدن ایران ارز وارد مملکتشون مبشه
    • صادق IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      0 0
      خودرویی که هیچ نمایندگی هیچ قطعه ای ازش داخل بازار ما نیست اونم دست دوم ملت رو به خاک سیاه میکشاند آقایان کارشناسان خودرو به آقای قالیباف بفرمایین بیشتر خودروهای داخل الان با کمبود قطعه مواجه هستن دیگر چه برسه به خودرویی که دست دوم و برای اولین بار وارد ایران میشه.