۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۴
ماهیت بودجه هر کشوری باید بیانگر لحظات آرام در روزهای سخت اقتصادی باشد
نماینده مردم قزوین در مجلس:

ماهیت بودجه هر کشوری باید بیانگر لحظات آرام در روزهای سخت اقتصادی باشد

رییس فراکسیون قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس با انتقاد از عدم همکاری سازمان برنامه و بودجه در سطح کلان، گفت: ماهیت بودجه هر کشوری باید بیانگر لحظات آرام در روزهای سخت اقتصادی باشد.

به گزراش بازار به نقل از خانه ملت، فاطمه محمدبیگی، در مورد مسائل بودجه ای گفت: در بخش درآمدی با رشد ۲۷ درصدی فروش نفت مواجه هستیم که این مسئله خبر از گستردگی ارتباط ایران با سایر دول و دور زدن تحریم‌ها را می‌دهد که به عنوان نقطه قوت بودجه نفتی امسال مورد توجه قرار گرفته است، اگر بخواهیم از منظر نقطه ضعف آن را بررسی کنیم خام فروشی نفت افزایش یافته که باید در سال‌های آینده خروج از خام فروشی و توجه به محصولات دارای ارزش افزوده حاصل از نفت مورد توجه قرار بگیرد.

مجوز واردات خودرو در جهت شکستن قیمت خودرو
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: مجوز واردات خودرو در جهت شکستن قیمت خودرو و مبارزه با مافیای خودرو و افزایش رقابت برای تولید با کیفیت داخلی را در بودجه ۱۴۰۲ داریم. اما متاسفانه در اجرای قانون جوانی جمعیت با بی توجهی و بی مهری ملموسی روبرو هستیم.

سازمان برنامه و بودجه اعتبارات اختصاصی قانون جمعیت را عملیاتی نکرد
رییس فراکسیون قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس یازدهم یادآور شد: میزان بودجه مورد نظر قانون جوانی جمعیت علیرغم تلاش‌های نمایندگان در سال ۱۴۰۱ کمترین میزان ممکن اختصاص یافته و عملا سازمان برنامه و بودجه اعتبارات اختصاصی قانون جمعیت را عملیاتی نکرد. متاسفانه اعتبارات اختصاص داده شده به اجرای این قانون در بودجه سال ۱۴۰۲ از ۱۰ هزار و ۷۰۰میلیون تومان به ۷۵۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است که مسئله به عدم شناخت سیاست گذاران از بحران جمعیت و وضعیت وحشتناکی که در دهه‌های آینده وجود خواهد داشت، برمی‌گردد. لذا باید این مهم مورد توجه قرار بگیرد و فکر عاجلی در این راستا در دولت داشته باشیم. چرا دولت در این زمینه با خاطیان برخورد نمی‌کند.

تغییری در رقم پیشنهادی بودجه دارو و تجهیزات پزشکی شاهد نبودیم
وی ادامه داد: در تبصره ۱۴ اعتبارات بودجه‌ای هدفمندی یارانه دارو مدنظر قرار گرفت، متاسفانه رقم پیشنهادی در حوزه دارو از ۱۰۵ همت به ۶۹ همت کاهش یافت، علیرغم فریادهایی که در صحن علنی زده شد و صداهایی که گرفت تغییری در رقم پیشنهادی بودجه دارو و تجهیزات پزشکی داده نشد و طبق پیش بینی کمیسیون بهداشت مجلس، این رقم کفاف هزینه‌ها یارانه‌ای برای این کالاهای اساسی را نمیدهد و در برخی از استان‌ها نتایج این کمبود دارو به اعتراض شدید مردم رسیده، هشدارهای داده شده نسبت به این مسئله، مورد بی مهری برخی مسئولان و متولیان امر بوده است.

محمدبیگی با اشاره به موضوع ساخت مسکن چند فرزندی در قانون جوانی جمعیت، یادآور شد: متولیان امر در استان‌ها باید پای کار آمده و خانواده‌های۳ و ۴ فرزند و بیشتر را که تعداد آنها زیاد نیست، تحت پوشش این قانون قرار دهند و زمین و مسکن طبق ضوابط قانون جوانی جمعیت مطابق مقررات در اختیار آنها قرار دهند تا شاهد علمیاتی شدن مسکن خانواده و جوانی جمعیت باشیم.

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی بیمه کشور، بیمه همگانی همه افراد ایرانی را از اتفاقات خوب در حال اجرا دانست و با اشاره به موضوع صندوق پیشرفت و عدالت استانی، آن را از مباحث جدی استان‌ها یاد کرد و اظهار داشت: در یکی از بندهای قانونی لایحه بودجه به اجرایی شدن اعتبارات پیشرفت و عدالت اجتماعی تاکید دارد این مسئله می‌تواند چراغ امیدی برای حاکمیت استان‌ها باشد.

رشد ۵۱ درصدی اعتبارات هزینه‌ای و عمومی
رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین، رشد اعتبارات ۵۲ درصدی قانون بودجه امسال نسبت به سال گذشته را مزیت آن بیان کرد و یادآور شد: در بودجه امسال با رشد اعتبارات هزینه‌ای و عمومی ۵۱ درصدی، افزایش اعتبارات هزینه‌ای عمرانی۲۱ درصدی، افزایش ۲۰درصدی حقوق و دستمزد در سال۱۴۰۲، انتقال یارانه هدفمندی یارانه‌ها به سال جدید و …از دیگر مزایای بودجه سال جاری بوده است.

محمدبیگی با انتقاد از عدم همکاری سازمان برنامه و بودجه در سطح کلان، اظهار کرد: کم لطفی عمیق در برخی رده‌ها یا افراد تصمیم گیرنده در سطح برنامه ریزی و بودجه منجر به نیمه تمام ماندن بسیاری از پروژه‌های استان‌ها شده است، باید واگذاری اختیارات مازاد مالیاتی به استان‌ها تا ایجاد صندوق حمایت از صنایع دستی و گردشگری، مشارکت بخشی خصوصی و دولتی، رویکرد ضد تورمی بودجه، تقویت ساز و کار نظارتی، افزایش ۲۶ درصدی بودجه عمرانی، انتشار اوراق درون سازمانی، افزایش سهم محیط زیست، تشویق به سرمایه گذاری سود تسهیل نشده به شرکت‌های بورس و فرابورس، استفاده ار خدمات مختلف مالیاتی، مسدود کردن اطلاعات فرعی و شرکت‌های تابع وزارت نفت، اصلاح ساختاری در شرکت‌های دولتی و مورد توجه جدی برنامه و بودجه قرار بگیرد.

دومینویی از ناهماهنگی‌ها در عدم پرداخت بدهی تامین اجتماعی
عضو هیات رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی در مجلس با انتقاد از مشخص نبودن منابع ارزی، گفت: اجرایی نشدن تعهدات دولت نسبت به سازمان تامین اجتماعی، دومینویی از ناهماهنگی در پرداختی این سازمان به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها را به دنبال داشته است، این کلاف تنها به دستان دولت و مشارکت هیات وزیران و معاون اجرایی ریاست جمهور قابل باز شدن است که این مسئله به کمیسیون بهداشت هم کشیده شد و متأسفانه لاینحل باقی مانده است.

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: بخش‌های خصوصی، اصناف، سلامت، خدمات، تولید، کشاورزی و صنعت از ناترازی بودجه بیشتر رنج می‌برند و مردم زیر بار سنگین تورم و گرانی آن له می‌شوند، امیدواریم با هماهنگی سه قوه در تمام استان‌ها هر کجا که اعتبارات اختصاص داده شده و محقق نمی‌شود با هماهنگی سه قوه بتوانیم اختصاص دهیم شاهد فشار اقتصادی کمتری بر روی دوش مردم باشیم. شخصا از کلیات بودجه بندی امسال رضایت صد درصدی نداشتم، ماهیت بودجه هر کشوری باید بیانگر لحظات آرام در روزهای سخت اقتصادی برای مردم باشد.

کد خبر: ۲۲۹٬۵۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha