رفع تعهد ارزی صادرات فرش را از ۴۲۶ میلیون به ۵۰ میلیون دلار رساند
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با بازار:

رفع تعهد ارزی صادرات فرش را از ۴۲۶ میلیون به ۵۰ میلیون دلار رساند

حاجی آقا میری، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: قانون رفع تعهد ارزی در صنعت فرش بسیار مشکل زا شده و برای افزایش صادرات باید این قانون مورد ارزیابی قرار گیرد.

سید مرتضی حاجی آقا میری در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه جایگاه فرش ایران در بازار های جهانی بسیار تغییر کرده گفت: بازپس گیری این جایگاه بسیار مشکل شده و مهم ترین عامل کاهش صادرات فرش نیز رفع سیاست تعهد ارزی است.

وی افزود: میزان صادرات فرش ایرانی به ۵۰ میلیون دلار رسیده یعنی برابر با حجم صادرات یک بنگاه اقتصادی کوچک در حالی که در سال ۹۶ و پیش از تدوین سیاست رفع تعهد ارزی این رقم به میزان ۴۲۶ میلیون دلار بوده است.

مشکلی به نام سیاست رفع تعهد ارزی

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف تهران و عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: پس از مذاکرات بیشماری که با دولت داشتیم مهلت رفع تعهد ارزی یک سال تعیین شد اما پروسه فروش فرش بسیار زمان بر است و باید فرش برای بازاریابی به کشور هدف منتقل شود اما به محض خروج از کشور مهلت یک ساله رفع تعهد ارزی او شروع شده است در حالی که فروشی اصلا اتفاق نیفتاده است.

حاجی آقا میری ادامه داد: حدود دو میلیون نفر در صنعت فرش که تماما متعلق به بخش خصوصی است به فعالیت مشغول هستند که برای هر نفر شاغل جدید حدود ۵۰ میلیون تومان سرمایه نیاز است.

وی تاکید کرد: اما برای دولت یک میلیارد تومان هزینه ایجاد شغل جدید است و اگر مشکل صادرات فرش دستباف درست نشود شاهد مهاجرت کارگران از روستاها به شهرها و تحمیل خرج اضافه بر دولت خواهیم بود.

جایگاه پنجم ایران در جهان

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف تهران و عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه جایگاه فرش دستباف ایران در سال های اخیر بین چهارم و پنجم در جهان در نوسان بوده گفت: بازپس گیری مقام گذشته خودمان بسیار سخت و مشکل شده است.

حاجی آقا میری چهار کشور ژاپن، آلمان، امارات و انگلیس را صاحب بازار های صادرات فرش دستباف در جهان نام برد.

کد خبر: ۲۲۹٬۴۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha