۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۱
تداوم کاهش تولید نفت عربستان و روسیه در اوت ۲۰۲۳

تداوم کاهش تولید نفت عربستان و روسیه در اوت ۲۰۲۳

عربستان سعودی و روسیه اعلام کردند کاهش تولید داوطلبانه نفت خود را در ماه اوت نیز ادامه می‌دهند.

به گزارش بازار، عربستان و روسیه، بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان، روز دوشنبه (۱۲ تیرماه) اعلام کردند که تولید روزانه نفت خود را در ماه اوت نیز کاهش می‌دهند و این اقدام سبب شد تا با وجود نگرانی‌ها درباره رکود اقتصادی جهان و احتمال بالا رفتن بیشتر نرخ بهره از سوی بانک فدرال رزور آمریکا، قیمت‌های نفت افزایش یابد.

عربستان اعلام کرد کاهش تولید داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای خود را در ماه اوت نیز ادامه خواهد داد و ممکن است پس از این ماه هم تمدید شود.

اندکی پس از اعلام عربستان، الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه هم گفت: مسکو کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای عرضه روزانه نفت خود را در ماه اوت ادامه می‌دهد.

این مقدار کاهش ۱.۵ درصد از عرضه نفت جهان به‌شمار می‌رود و مجموع کاهش عرضه تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) را به ۵ میلیون و ۱۶۰ هزار بشکه در روز می‌رساند.

اوپک‌پلاس هم‌اکنون ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه از تولید روزانه نفت خود معادل ۳.۶ درصد از تقاضای جهان را کاهش ‌می‌دهد که روزانه ۲ میلیون بشکه مصوب از آن سال گذشته میلادی و یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه داوطلبانه آن نیز در ماه آوریل اعلام شد و مجموع آ «تا دسامبر سال ۲۰۲۴ میلادی ادامه دارد.

خبر کاهش تولید، قیمت‌های نفت را افزایش داد. نفت خام شاخص برنت دریای شمال در ساعت ۹ و ۵۰ دقیقه به وقت گرینویچ با ۸۹ سنت افزایش به ۷۶ دلار و ۳۰ سنت برای هر بشکه رسید.

اوپک‌پلاس که حدود ۴۰ درصد از تولید نفت جهان را در اختیار دارد، از نوامبر پارسال تاکنون به‌دلیل افت تقاضای چین و افزایش عرضه از سوی آمریکا، ‌ عرضه نفت خود را کاهش داده و با این اقدام سبب بالا رفتن قیمت‌ها شده است. با این حال، تاکنون موفق نشده تا قیمت نفت را از بازه ۷۰-۸۰ دلار برای هر بشکه بالاتر ببرد.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی به نقل از یک منبع رسمی وزارت انرژی این کشور اعلام کرد: تولید این کشور در ماه اوت سال ۲۰۲۳ حدود ۹ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

عربستان اوایل ماه جاری متعهد شد افزون‌بر توافق اوپک‌پلاس مبنی بر کاهش عرضه نفت تا پایان سال ۲۰۲۴ به‌منظور بالا بردن قیمت‌ها، تولید نفت خود را در ماه ژوئیه به‌طورچشمگیری کاهش دهد.

به گفته این منبع، تداوم کاهش داوطلبانه تولید نفت به‌منظور تقویت تلاش‌های پیشگیرانه کشورهای عضو اوپک‌پلاس با هدف حمایت از حفظ ثبات و تعادل در بازار نفت انجام می‌شود.

کد خبر: ۲۲۹٬۴۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha