۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۴
از سرگیری بازپرداخت وام‌های دانشجویی، رشد اقتصادی آمریکا را تهدید می‌کند
اقتصاددانان هشدار دادند

از سرگیری بازپرداخت وام‌های دانشجویی، رشد اقتصادی آمریکا را تهدید می‌کند

توقف بازپرداخت وام‌های دانشجویی فدرال برای بسیاری از خانواده‌های آمریکایی خبری خوشحال‌کننده بود، اما اگر در سال جاری بازپرداخت‌ها از سر گرفته شوند، تبعات ناخوشایندی بر اقتصاد آمریکا دارد.

به گزارش بازار، از زمان آغاز همه‌گیری کرونا تاکنون بازپرداخت وام‌های دانشجویی فدرال در آمریکا به مدت ۳ سال به حالت تعلیق درآمده است. اکنون قرار است ۶۰ روز پس از اعلام رای دادگاه عالی آمریکا درمورد طرح بخشودگی وام‌های دانشجویی جو بایدن، بازپرداخت وام‌ها از سر گرفته شود. طرح بایدن وام‌های دانشجویی را برای بیشتر وام‌گیرندگان تا سقف ۲۰ هزار دلار خواهد بخشید. دادگاه عالی آمریکا درحال حاضر مشغول ببرسی دو پرونده‌ای است که اقدام به لغو بازپرداخت وام‌ها را به چالش کشیده‌اند.

براساس محاسبات شرکت مالی جفریز در آمریکا، بازپرداخت وام‌های دانشجویی فدرال برای ۴۵ میلیون وام‌گیرنده به صورت ماهانه ۱۸ میلیارد دلار هزینه در پی خواهد داشت. این شرکت نسبت به وضعیت بحرانی که از سرگیری بازپرداخت‌ها برای اقتصاد آمریکا در پی خواهد داشت هشدار داده است زیرا به اعتقاد این شرکت خانوارها برای پس‌انداز ماهانه صدها دلار برای بازپرداخت بدهی خود، آنهم در اقتصاد نابسامان کنونی آمریکا دچار دشواری‌های فراوان خواهند شد.

به گفته اقتصاددانان آمریکایی، این روند منجر به کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده خواهد شد، رویدادی که به نوبه خود می‌تواند بر رشد اقتصادی آمریکا تاثیرگذار باشد. از آنجایی که وام‌گیرندگان طی ۳ سال گذشته برای بازپرداخت وام‌های خود بودجه‌ای در نظر نگرفته‌اند، از سر گرفته شدن روند بازپرداخت وام‌ها می‌تواند منجر به کاهش هزینه مصرفی خانوارها شود.

براساس محاسبات این شرکت، متوسط هزینه ماهانه برای بازپرداخت وام دانشجویی ۳۹۳ دلار است که افزودن این مبلغ به هزینه‌های ماهانه برای بسیاری از خانوارهای آمریکایی که درحال حاضر درگیر افزایش هزینه‌های زندگی هستند، دشوار خواهد بود. بدهی کارت‌های اعتباری در میان خانوارهای آمریکایی روندی افزایشی داشته است و پس‌انداز بسیاری از خانوارها که در دوران همه‌گیری انباشته شده بود، رو به پایان گذاشته است. ۲ سال تورم گردش مالی خانوارهای آمریکایی را به شدت نامتعادل ساخته است.

کد خبر: ۲۲۹٬۳۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha