باید از ظرفیت کارشناسی تشکل‌ها در اتاق ایران بیشتر استفاده شود
رئیس اتاق ایران:

باید از ظرفیت کارشناسی تشکل‌ها در اتاق ایران بیشتر استفاده شود

رئیس اتاق ایران در دیدار با اعضای هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی، ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح نظام ارزیابی و رتبه‌بندی تشکل‌ها، تاکید کرد: در دوره جدید باید از ظرفیت کارشناسی تشکل‌ها بیشتر استفاده شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، اعضای هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران دیدار کردند. در ابتدای این نشست علیمردان شیبانی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران ضمن تبریک انتخابات ۲۸ خردادماه اتاق ایران و انتخاب سلاح‌ورزی به ریاست این اتاق از مسائل و مشکلات صنعت نساجی در ایران گفت.

شیبانی با اشاره به اهمیت تشکل‌ها در اقتصاد کشور و اتاق ایران، اظهار کرد: در این دوره شما وظیفه سنگین‌تری به عهده دارید، هم به دلیل جایگاه اتاق ایران در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و همه به دلیل مسائل و مشکلاتی که اقتصاد ما گرفتار آن است. برای همین باید اتاق ایران و تشکل‌های اقتصادی در کنار هم از همه ظرفیت‌های خود در ارائه راه‌حل‌های اقتصادی کوشا باشند.

در ادامه، مجتبی دستمالچیان، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، گفت: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که صنعت نساجی کشور، روز به روز وضعیت بهتری نسبت به قبل داشته باشد و در این دوره از رئیس و هیات رئیسه اتاق ایران انتظار داریم که این صنعت و این انجمن که قدمت بالای شصت سال دارد، را حمایت کند.

دستمالچیان تاکید کرد: انجمن صنایع نساجی ایران به کار تیمی و تشکلی تاکید دارد و تک‌محوری را آفت امروز تشکل‌ها می‌داند. صنایع نساجی حدود ۱۲ صنعت را در دل خود جا داده و با آنها ارتباط دارد و ما باید به دلیل سهم این صنعت در اقتصاد و اشتغال کشور، برای تقویت جایگاه تشکل این حوزه تلاش کنیم. این صنعت تجمیع تعارض منافع است ولی با وجود این همیشه به دنبال راهی بودیم که کلیت این صنعت منتفع شود و برای همین تاکید می‌کنم که ما تک‌محور نیستم.

او ابراز امیدواری کرد: از پتانسیل و فرصت‌های موجود برای ارتقای وضعیت صنعت کشور بهره‌برداری شود و در مسیر بهتری نسبت به گذشته قرار بگیریم.

در ادامه شاهین کاظمی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران انتخاب سلاح‌ورزی به ریاست اتاق ایران را بهترین انتخاب دانسته و تعامل اتاق ایران با تشکل‌های صنفی و تخصصی را ارزشمند دانست. البته ما در طول سال‌های گذشته شاهد این تعامل بودیم.

در ادامه محمدمهدی مباشر به مسئله رتبه‌بندی تشکل‌ها اشاره کرد: انجمن صنایع نساجی ایران ۶۲ سال سابقه فعالیت دارد و حدود ۷۰۰ هزار نفر در این حوزه شاغل هستند. در سال گذشته میزان صادرات این صنعت حدود ۶۸۰ میلیون دلار بود. این صنعت در اقتصاد ملی جایگاه وزینی دارد. اما در رتبه‌بندی تشکل‌ها، انجمن صنایع نساجی ایران در رتبه «ب» قرار گرفته و به‌جایگاهان کمتر توجه شده است. ما در دوره قبل انتظار داشتیم این مسئله اصلاح شود ولی در عمل چنین نشده و در این دوره هم این بخشی از خواسته انجمن صنایع نساجی ایران از رئیس و هیات رئیسه اتاق ایران است که در رتبه‌بندی تشکل‌ها تجدیدنظر شود.

در ادامه عنوان شد: انتظار داریم که معاونت تشکل‌ها هر چه سریعتر رتبه‌بندی تشکل‌ها را مورد توجه قرار دهد و به تقویت هر چه بیشتر تشکل‌ها تلاش کند. از طرفی اتاق ایران در مجامع و سازمان‌ها متعدد نماینده ارسال می‌کند و انتظار انجمن صنایع نساجی ایران این است که در موضوع تخصصی این صنعت، از ظرفیت تشکل‌های این حوزه استفاده شود.

همچنین در این نشست عنوان شد که انجمن صنایع نساجی ایران یکی از تشکل‌های مهم و باسابقه است و با توجه به تعداد اعضای این انجمن انتظار داریم، نماینده آن در اتاق ایران بیشتر از یک نفر باشد تا بتواند در تصمیم‌های تخصصی کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران اثرگذار باشد.

در این نشست علاوه بر ساماندهی و رتبه‌بندی تشکل‌ها به هم‌سویی اتاق‌های بازرگانی با تشکل‌ها تاکید شد و آن اینکه به‌جای تاکید به تضاد منافع و تعارض‌ها باید به فکر انسجام و اثرگذاری در اقتصاد ملی کشور باشیم. اتاق ایران به‌عنوان تشکل تشکل‌ها نقش برجسته‌ای در حل مسائل تشکل‌ها دارد.

در ادامه این نشست حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از اهمیت تشکل‌ها گفت و اتاق ایران را تشکل تشکل‌ها خواند.

سلاح‌ورزی گفت: ما در اتاق ایران به وحدت رویه و به همدلی و انسجام نیاز داریم. باید بتوانیم با همدلی و همراهی هم جایگاه اتاق ایران را تحکیم کنیم؛ البته در این مدت نقدهایی هم به اتاق ایران وارد بوده که تمام سعی ما باید در این دوره اصلاح نواقص و رفع مشکلات باشد. باید برای نقدها و مشکلات انباشته‌شده از گذشته راه‌حل‌هایی پیدا کنیم و بتوانیم با ارائه راه‌حل و برنامه‌ریزی دقیق از این مشکلات عبور کنیم.

اوتاکید کرد: اتاق ایران نهادی ۱۴۰ سال است و حفظ کیان آن وظیفه همه فعالان اقتصادی ماست و ما باید به وظایف خود توجه کنیم و برای حفظ جایگاه اتاق تلاش کنیم. تشکل‌ها بازوی تخصصی و کارشناسی اتاق ایران است و تمام تلاش ما استفاده از این ظرفیت‌ها برای ارائه راه‌حل و مشاوره‌های علمی و تخصصی به سیاست‌گذار است.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: تمام تلاش و توجه اتاق ایران تقویت بخش خصوصی سراسر کشور است و هدف ما ترجیح منافع ملی به منافع صنفی است. برای رسیدن به این هدف حتماً باید به کار تیمی و تشکلی اهمیت داده می‌شود. سابقه بیش از ۶۰ سال برای انجمن صنایع نساجی ایران سابقه کمی نیست و حتماً بقای این انجمن به دلیل این بوده که به مأموریت واقعی خود توجه کرده است. مأموریت تشکل صنفی، توجه به مشکلات آن صنف و درنهایت اقتصاد کشور است.

رئیس اتاق ایران تاکید کرد: اتاق ایران و تشکل‌ها درگیر کارهای اجرایی کشور نیستند و تمام مأموریت ما مطالبه‌گری و تاثیرگذاری بر سیاست‌گذار در راستای منافع اقتصاد ملی است. حتی اتاق ایران پارلمان نیست و ما وظیفه قانون‌گذاری نداریم؛ ما تشکل تشکل‌ها هستیم و نقش ما مشاوره دادن و اثرگذاری بر سیاست‌گذار است و باید همه برای حصول این هدف مهم تلاش کنیم.

او ادامه داد: من در برنامه خود به چابکی سازمان، شفافیت و استفاده از ظرفیت تشکل‌ها تاکید کرده‌ام و همین مطالبه را از دولت‌ها داریم اما باور دارم که باید ابتدا کار را خودمان شروع کنیم و کار ما تنها نقد به دیگری نباشد. باید در حوزه کاری خود همین اهداف را پیاده کنیم.

رئیس اتاق ایران درباره تشکل‌ها عنوان کرد: نظر من این است که به‌جای تعدد و تکثر تشکل‌ها که البته در جای خود مهم است باید به سمت تشکیل فدراسیون و کنفدراسیون حرکت کنیم تا درنهایت از موازی‌کاری جلوگیری شود. باید به تشکل‌ها وزن واقعی داده شود و برای همین باید نظام ارزیابی تشکل‌ها و رتبه‌بندی آنها را اصلاح کنیم و شاخص‌ها را از شاخص و مدل روتین و ساده به مدل پیچیده‌تر و دقیق‌تری تغییر دهیم. البته ساماندهی تشکل‌ها از قبل از انتخابات شروع‌شده، در این راستا برنامه‌ای مدون شده و این کار پیگیری می‌شود.

سلاح‌ورزی تاکید کرد: هدف ما این است که به مسائل کسب‌وکارها بیشترین توجه صورت گیرد و باید هزینه‌ها در محل دقیق خود استفاده شود. باید تقسیم‌کار ملی را شروع کنیم. همچنین در تشکیل کمیسیون‌ها دقت لازم صورت گیرد. باید مسائل و خواسته ذی‌نفعان خود را به‌دقت پیگیری کنیم.

او ادامه داد: برای رسیدن به این اهداف باید تقسیم‌کار صورت گیرد و مأموریت کمیسیون‌ها، تشکل‌ها و اتاق در حوزه کسب‌وکارها مشخص و معین شود و درنهایت سیستم نظارتی خود را تقویت کنیم.

رئیس اتاق ایران تاکید کرد: من به استفاده از ظرفیت کارشناسی تشکل‌ها، تقسیم‌کار، شفافیت و نظارت بر حسن اجرای کار اعتقاد جدی دارم.

سلاح‌ورزی در ادامه از انجمن صنایع نساجی ایران خواست که پیشنهاد خود را در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه به اتاق ایران ارائه کنند و به اهمیت این برنامه تاکید کرد.

کد خبر: ۲۲۹٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha