۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸
پیگیری پرونده‌های بازار سرمایه پیش از ارجاع به دادگاه، هدف تشکیل شورای حل اختلاف
رئیس سازمان بورس مطرح کرد

پیگیری پرونده‌های بازار سرمایه پیش از ارجاع به دادگاه، هدف تشکیل شورای حل اختلاف

رئیس سازمان بورس گفت: بیش از ۶۰ میلیون نفر در بازار سرمایه فعال هستند و افتتاح شورای حل اختلاف می‌تواند کمک زیادی به جمع‌بندی ابهامات و تسریع رسیدگی به پرونده‌ها کند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه، آیین گشایش شعبه شورای حل اختلاف تخصصی بازار سرمایه برگزار شد. این مراسم با حضور مجید عشقی (رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار)، حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری (دادستان کل کشور)، القاصی‌مهر (رئیس کل دادگستری استان تهران)، حجت الاسلام و المسلمین صادقی (رئیس مرکز توسعه حل اختلاف) و سایر مدیران و کارشناسان قوه قضائیه، بازار سرمایه و خبرنگاران برگزار گردید.

شعبه شورای حل اختلاف تخصصی بازار سرمایه به منظور اجرای میانجی‌گری با هدف جبران سریع و حداکثری خسارات ناشی از جرائم بورسی وارده به فعالان بازار سرمایه در چارچوب قوانین جاری کشور در راستای ماده (۱) دستورالعمل ساماندهی رسیدگی به پرونده‌های بازار سرمایه ایران با همکاری مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه و سازمان بورس و اوراق بهادار در محل سازمان بورس تشکیل می‌شود.

متن ماده مذکور بدین شرح است: به منظور استفاده از رویکرد عدالت ترمیمی و صلح و سازش در رسیدگی به پرونده‌های بازار سرمایه، مرکز توسعه حل اختلاف با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به اختصاص شعب یا شعب شورای حل اختلاف و استفاده از میانجگیری اقدام کند.

همکاری سازنده سازمان بورس و قوه قضاییه منجر به اصلاح برخی از مقررات شده است
مجید عشقی در آیین افتتاح شورای حل اختلاف شعبه تخصصی بازار سرمایه، گفت: یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده که می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند، شورای حل اختلاف است.

رئیس سازمان بورس بیان کرد: قطعا با توجه به پیچیدگی بازار سرمایه و حساسیت این بازار، اختلاف‌هایی به‌وجود می‌آید که وجود چنین مرکزی بسیاری از چالش‌ها را برطرف می‌کند.

وی افزود: بیش از ۶۰ میلیون نفر در بازار سرمایه فعال هستند و افتتاح شورای حل اختلاف می‌تواند کمک زیادی به جمع‌بندی ابهامات و تسریع رسیدگی به پرونده‌ها کند.

عشقی تاکید کرد: خوشبختانه سازمان بورس و قوه قضاییه تعامل و همکاری خوبی با یکدیگر دارد و اقدامات گسترده‌ای در حوزه پیشگیری انجام شده است. همکاری سازنده این دو دستگاه بعضا منجر به اصلاح مقررات بازار و رویه‌ها شده است. با راه‌اندازی شورای حل اختلاف، دستورالعمل ۸ بندی برای بازار سرمایه تهیه شد.

پیگیری پرونده‌های بازار سرمایه پیش از ارجاع به دادگاه، هدف تشکیل شورای حل اختلاف
مجید عشقی گفت: یکی از دغدغه همیشگی ما و مسئولان قوه قضاییه پرونده‌های بازار سرمایه هستند؛ چرا که قوانین و مقررات خاصی بر آن‌ها حاکم است.

وی اضافه کرد: عدم اطلاع قضات از این قوانین، می‌تواند روند دادرسی را تغییر دهد. در این راستا آموزش قضات و برگزاری دوره‌های ویژه را در برنامه داشته‌ایم که نتایج بسیار خوبی داشت.

عشقی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های مشترک ما با قوه‌قضاییه، افشای آرا کیفری و تخلفاتی بود که در سایت سازمان منتشر شد. این اقدام آثار خوبی در کاهش تخلفات خواهد داشت.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: هدف ما از تاسیس شعبه تخصصی شورای حل اختلاف در سازمان بورس پیگیری پرونده‌های بازار سرمایه پیش ارجاع به دادگاه است.

وی افزود: بعضی از این پرونده‌ها شاکی خصوصی دارند و ممکن است در دادگاه طول بکشند یا روند دادرسی به‌درستی پیش نرود. مسئولان و مدیران این شعبه کارشناس و متخصصان بسیار باسابقه هستند.
بازگشت خسارت به جیب ۱۰ هزار زیان‌دیده، با پیگیری تخصصی یک پرونده
مجید عشقی گفت: مدیران شورای حل اختلاف بازار سرمایه می‌توانند به درستی تشخیص دهند که اگر طرفین دعوی خواستار سازش شدند، از اطاله دادرسی جلوگیری شود و همینجا همه مسائل حل و فصل شود.

وی اظهار کرد: سال گذشته رسیدگی به یک پرونده در قوه قضاییه به‌شکل تخصصی صورت گرفت و باعث شد بالغ بر ۱۰ هزار نفر خسارت دیده از یک تخلف، خسارت خود را دریافت کنند. منابعی که قاضی تشخیص داد از متهمین دریافت شد و به حساب شاکی‌ها واریز کردیم.

عشقی تصریح کرد: امیدواریم با این روش بتوانیم متهمین را مسئولیت‌پذیر کنیم. این شعبه در مواردی ممکن است منجر به حفظ آبروی افراد هم بشود؛ یا ممکن است در مواردی منجر به تخفیف مجازات و ترک تعقیب شود.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این شعبه همچنین می‌تواند باعث تامین خسارات زیان‌دیدگان و متنبه شدن متهمان بشود.

عشقی ادامه داد: وجود چنین ابزارهایی کمک خواهد کرد که بازار سرمایه سالمی داشته باشیم. اصلی‌ترین وظیفه سازمان بورس، حفاظت از حقوق سهامداران است و در همین راستا باید از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده بشود.

کد خبر: ۲۲۹٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha