۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
سرمایه گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی معدنی در اردبیل
معاون معدنی سازمان صمت اردبیل خبر داد؛

سرمایه گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی معدنی در اردبیل

اردبیل- شجاع، معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل گفت: میزان سرمایه گذاری در حوزه معادن استان به همت بخش خصوصی رقمی بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

فریبرز شجاع در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: ذخایر معدنی استان اردبیل متنوع بوده و در همین راستا شاهد جذب سرمایه گذاران بیشمار در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی معدنی هستیم که تاکنون در مشگین شهر کارخانه فرآوری کنسانتره مس در حال احداث است.

وی پیشرفت این پروژه را ۳۵ درصد اعلام کرد و گفت: واحد فرآوری کنسانتره مس با سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد تومانی سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

۲۳ محدوده اکتشاف معادن در استان اردبیل وجود دارد

معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل ضرورت تکمیل زنجیره تولید و فرآوری محصولات معدنی را به ویژه معادن با ارزش فلزی را یادآور شد و تصریح کرد: در استان اردبیل ۲۳ محدوده اکتشاف معادن وجود دارد که در ۲ سال اخیر سعی شده ذخایر آنها مورد ارزیابی دقیق قرار گرفته و عملیات اکتشاف را با اولویت معادن فلزی شاهد باشیم.

شجاع به حفاری های یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: ۳۰ هزار متر حفاری در سال گذشته انجام شده و بیش از آن نیز ۸۰ هزار متر حفاری برای یافتن ذخایر معدنی در استان اردبیل به انجام رسیده است.

وی عمده سرمایه گذاری انجام شده را در این حوزه مربوط به صاحب دیوان مشگین شهر با برآورد ذخیره ۷۰ میلیون کنسانتره مس اعلام کرد و ادامه داد: سرمایه گذار این پروژه با ۱۰ هزار میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای ۲۱۰ نفر پا به میدان گذاشته تا در این حوزه شاهد توسعه صنایع فرآوری و زنجیره تولید باشیم.

شجاع با بیان اینکه ۶۰ درصد پروانه های بهره برداری معدنی در استان اردبیل فعال بوده و عملکرد منسابی را از آنها شاهد هستیم، اضافه کرد: ۱۲۲ پروانه بهره برداری معدن در استان اردبیل فعال است و سالانه ۶ میلیون تن انواع مواد معدنی استخراج و تحویل کارخانه ها و پروژه های عمرانی نظیر سدسازی، راهسازی و صنایع مهندسی می شود.

استخراج سالانه ۶ تا هفت میلیون تن مواد معدنی در اردبیل

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۱۹ ماده معدنی با ارزش در این استان استحصال می شود که همه آنها به عنوان مواد اولیه کارخانجات محسوب شده و در بین ذخایر معدنی با ارزش استان مس، مولیبدن و طلا از ارزش و اهمیت خاص برخوردار است.

شجاع میزان سرمایه گذاری صنایع معدنی استان را دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: در این استان ۵۳۰ میلیون تن ذخایر معدنی وجود دارد که سالانه ۶ تا هفت میلیون تن استخراج مواد معدنی انجام می شود.

وی با استقبال از طرح های سرمایه گذاری معدنی در قالب طرح کاداست معدن و ارزیابی توان فنی سرمایه گذاران را یادآور شد و اظهار کرد: متقاضیان حقیقی و حقوقی معدن می توانند بعد از ثبت محدوده و استعلام از محیط زیست و منابع طبیعی عملیات اکتشاف خود را نیز آغاز کنند.

شجاع تصریح کرد: برای عملیات اکتشاف و استخراج نیاز به نقشه زمین شناسی، ژئوپلیتیک، ژئوفیزیک، اطلاعات ماهواره ای و دیگر الزامات قانونی است تا امکان بهره برداری از شبکه های معدنی گسترده در استان اردبیل فراهم آید.

معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل گفت: بعد از اعلام مدل سه بعدی ذخیره معدنی به ویژه مس عملیات برداشت استخراج انجام می شود تا شرایط برای توسعه صنایع تبدیلی در این حوزه فراهم آید.

کد خبر: ۲۲۹٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha