۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
وضعیت آشفته مرغ در بازار ایلام| یک روز هست، چهار روز نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

وضعیت آشفته مرغ در بازار ایلام| یک روز هست، چهار روز نیست

ایلام- کمبود مرغ در بازار استان ایلام باعث وضعیت آشفته در تامین این کالای اساسی و گلایه مردم استان شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: معمای مرغ به معادله‌ای چند مجهولی در استان ایلام تبدیل شده و انگار حل شدنی نیست، مسئله‌ای که ناتوانی مسئولان در تامین، توزیع آن را به وضوح می‌توان دید.

در استان ایلام بیش از ۴۰۰ واحد مرغداری وجود دارد و طبق آمارها بیش از ۵۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود که سه برابر نیاز است، ولی بازار کنونی استان به دلیل سوء مدیریت با کمبود جدی مرغ مواجه است.

طبق گفته فروشنده‌ها، سهمیه مرغ اختصاص پیدا کرده به مغازه‌ها بسیار ناچیز است و کفاف نیاز مردم را نمی‌دهد. مردم نیز از این وضعیت رضایت ندارند.

مرغ اصلاً نیست

یکی از شهروندان ایلامی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: روی سخن ما با مسئولان اقتصادی و نظارت بر بازار استان به خصوص جهاد کشاورزی است، گوشت قرمز که خیلی وقت است از سفره مردم جدا شده حداقل مرغ را سفره نگیرید.

علی غریبی بیان کرد: آیا شان مردم ایلام این است که برای یک تهیه یک مرغ باید چند نفر را از صبح زود بسیج کنند شاید که مرغی به دستشان برسد، تا کی می‌خواهید این همه بی برنامگی را ادامه دهید.

وی گفت: مرغ در استان با کمبود روبرو است و در این میان شاید برخی‌ها چندین عدد مرغ را به راحتی ببرند و برخی‌ها هم دریغ از یک عدد، این در حالی است استان قطب تولید گوشت مرغ است.

دلالان و کمبود مرغ در استان

یک کارشناس حوزه اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: یکی‌دیگر از معضلاتی که پرهای مرغ استان را گرفته دلالان شناخته شده و پرقدرتی هستند که این روزها همه جور تلاشی می‌کنند که سود دلالی شان اندکی کم نشود.

محمد اکبری افزود: دلالان بدون هیچ مانعی مرغ تولیدی استان را از ایلام خارج کرده و در دیگر استان‌ها با سود بیشتر به فروش می‌رساند.

وی تصریح کرد: بر اساس مشاهدات و مستندات، این روزها دلال‌ها تمام تلاش و نفوذی که دارند را به کار گرفته تا تنها کشتارگاه فعال استان را از چرخه تولید خارج کرده و بدون دردسر به مال اندوزی خود بپردازند.

وضعیت آشفته مرغ در بازار ایلام| یک روز هست، چهار روز نیست

وی افزود: تنها کشتارگاه فعال حال حاضر استان که همه روزهای هفته غیر از پنجشنبه از ساعت ۹ شب تا نزدیک سحر کشتار می‌کند و مرغ مورد نیاز تمام شهرستانها را تامین می‌کند، طبق بررسی‌های به عمل آمده این واحد صنعتی مشکلی از لحاظ کمیت و کیفیت کشتار مرغ نداشته و خود را در کنار تولید کنندگان مرغ استان و همصدا با آنها می‌داند، اما از آنجا که اگر کشتارگاه فعال نباشد نان دلال‌ها بیشتر در روغن است تا دلتان بخواهد پیش پای مدیران و کارگران و کلاً صنعت کشتار مرغ استان سنگ اندازی می‌کنند.

۵۰ مرغداری ایلام فعال هستند

این کارشناس اقتصادی ایلام افزود: علت اصلی ایجاد مشکل در مسیر تولید و عرضه مرغ عدم تبعیت سازمان جهاد کشاورزی از مصوبات سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده است، مبنای تمام تصمیمات جهاد کشاورزی داده‌های غیر کارشناسی است که نه حاشیه سود تولید کننده را با رفتارهای اشتباه رعایت می‌کنند و نه برای حقوق مصرف کننده احترامی قائل هستند.

وی بیان کرد: این در حالی است که مصوبات سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده هر دو سمت قضیه را در نظر گرفته و مصوبات آن بر اساس نظریه‌های کارشناسی دقیق است.

کارشناس اقتصادی: قیمتی که مرغدار به اجبار باید مرغ را به فروش برساند، هیچ حاشیه سودی نداشته، عدم مدیریت صحیح و برخوردهای دستوری و چکشی همین ۵۰ مرغداری فعال استان (از ۴۰۰ واحد مرغداری در استان) را هم تعطیل خواهد کرد

اکبری اضافه کرد: سابق بر این نظارت و عرضه مرغ زیر نظر وزارت صمت بود ولی از زمانی که به جهاد کشاورزی واگذار شده از آنجا که سازمان حمایت زیرمجموعه وزارت صمت است جهادی‌ها مصوبات آن را کاملاً نادیده می‌گیرند.

وی تصریح کرد: صنعت تولید مرغ در استان در لبه ورشکستگی کامل قرار گرفته و با این نرخ تامین جوجه یک روزه و نهاده‌های طیور و واکسن و هزینه‌های دیگر نفس‌های آخرش را می‌کشد.

وضعیت آشفته مرغ در بازار ایلام| یک روز هست، چهار روز نیست

این کارشناس اقتصادی ایلام گفت: قیمتی که مرغدار به اجبار باید مرغ را به فروش برساند، هیچ حاشیه سودی نداشته، عدم مدیریت صحیح و برخوردهای دستوری و چکشی همین ۵۰ مرغداری فعال استان (از ۴۰۰ واحد مرغداری در استان) را هم تعطیل خواهد کرد.

اتحادیه مرغداران استان ۴۰ تن مرغ روزانه را برای استان تامین کند

معاون اقتصادی استاندار ایلام نیز روز گذشته در نشست بررسی وضعیت مرغ استان اظهار داشت: اتحادیه مرغداران به شرط تامین مرغ استان مجوز خروج مابقی مرغ را دارند.

شهریار عباسی با بیان اینکه هیچ گونه افزایش قیمت مرغ را نباید شاهد باشیم، گفت: با اتحادیه مرغداران استان تفاهم شده ۴۰ تن مرع روزانه را برای استان تامین و مابقی آن‌را را می‌توانند به خارج استان ارسال کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام ادامه داد: فهرست مرغداری‌ها و آمار جوجه‌ریزی مشخص است، اگر مرغداران به تعهدات عمل نکنند و کمتر از ۵۰ درصد مرغ را تحویل دهند سامانه بازارگاه قفل و به تعزیرات حکومتی معرفی شوند.

عباسی اظهار داشت: مرغداری‌ها که کمتر از ۵۰ درصد مرغ را تحویل داده‌اند فهرست آنها اعلام تا از پرداخت تسهیلات آنها ممانعت شود، مرغدارانی که کم فروشی داشته‌اند به تعزیرات حکومتی معرفی شوند.

معاون استاندار: برای تامین مرغ بازار و کنترل قیمت آن باید همه دستگاه‌های ذیربط و نهادهای نظارتی پای کار باشند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: در این شرایط اقتصادی از کسانی که در حق مردم ظلم کرده و موجب ایجاد اخلال در روند بازار می‌شوند طبق قانون شدت به شدت برخورد می‌شود.

عباسی اظهار داشت: برای تامین مرغ بازار و کنترل قیمت آن باید همه دستگاه‌های ذیربط و نهادهای نظارتی پای کار باشند زیرا به دلیل اختلاف قیمت با سایر استان‌ها معمولاً مرغ توسط افراد سودجو قاچاق می‌شود.

با توجه به اینکه در استان ایلام مرغ به اندازه کافی تولی می‌شود، به نظر می‌رسد مدیریت کردن توزیع مرغ با توجه به نیازها در استان باید بهبود بخشیده شود.

همچنین مرغداری‌های استان ایلام دارای مشکلاتی نظیر کمبود نقدینگی هستند، مسئولان باید تسهیلات لازم را در اختیار مرغداری‌های غیرفعال قرار دهند تا کار جوجه ریزی را انجام دهند.

کد خبر: ۲۲۸٬۹۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناش IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
      0 1
      تنها چیزی داخل ایلام فراوان هست مرغ هست علاوه بر مرغ فروشان سوپر مارکت ها هم دارن. هرکس میگه دروغ میگه