۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
دلیل حضور پررنگ ریاض در داووس تابستانی| نقش کشورهای عربی در اتصال زیرساختی پکن
بازار گزارش می‌دهد؛

دلیل حضور پررنگ ریاض در داووس تابستانی| نقش کشورهای عربی در اتصال زیرساختی پکن

در مجموع، چین ۲۱ کشور عربی را به BRI، پروژه چند تریلیون دلاری خود برای احیای جاده افسانه‌ای ابریشم به منظور حمل و نقل و فروش کالاهای خود به بازارهای اروپا و آفریقا، ملحق کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: چهاردهمین اجلاس سالانه قهرمانان جدید مجمع جهانی اقتصاد، که به «مجمع تابستانی داووس» نیز معروف است، از ۲۷ تا ۲۹ ژوئن در تیان‌جین، چین برگزار می‌شود.

موضوع اصلی این مجمع «روحیه کارآفرینی و محرک‌های اقتصادی جهان» بود. بیش از ۱۵۰۰ تن از رهبران پیشتازان دنیای نوآوری از محافل‌های سیاسی، تجاری، دانشگاهی، سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های بین‌المللی در این مجمع شرکت خواهند کرد. هدف اصلی مجمع تابستانی داووس امسال، تقویت نوآوری و کارآفرینی در آسیا و سراسر جهان، کشف راه‌های بهبود اقتصادی، توسعه سالم و پایدار و کمک به آشنایی بیشتر حاضران با چشم‌انداز اقتصادی چین و آسیاست.

چهاردهمین اجلاس سالانه سران و نخبگان که مجمع تابستانی داووس نیز نامیده می‌شود در تیانجین افتتاح و بیش از ۱۵۰۰ رهبر سیاسی، تجار و دانشگاهیان از حدود ۱۰۰ کشور و منطقه و سازمان‌های بین‌المللی را به خود جذب کرد. با توجه به اینکه بسیاری از شرکت کنندگان از کلمه "شکننده" برای توصیف وضعیت فعلی اقتصادی جهان استفاده کردند، موضوع "کارآفرینی: نیروی محرکه اقتصاد جهانی" شعار مناسب این اجلاس بود. اقتصاد جهان به شدت به رشد نیاز دارد، اما شتاب رشد از کجا می آید؟ به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، طبیعتاً همه نگاه‌ها به چین است. طی دهه گذشته، اقتصاد چین با نرخ متوسط سالانه ۶.۲ درصد رشد کرده است که بیش از ۳۰ درصد در رشد اقتصادی جهان نقش داشته است.

نشست تابستانی سالانه مجمع جهانی اقتصاد (WEF) یا همان اجلاس تابستانی داووس، یک رویداد خصوصی برای بحث در مورد مسائل اقتصادی جهانی، برای بیست و هفتمین بار در تیانجین چین و اولین بار در چهار سال گذشته برگزار شد. از سال ۲۰۰۷، کنفرانس تابستانی داووس به طور متناوب در دالیان و تیانجین، استان لیائونینگ برگزار می‌شود. پس از سیزدهمین کنفرانس که در سال ۲۰۱۹ در دالیان برگزار شد، به دلیل بحران کرونا به حالت تعلیق درآمد و دوباره از سر گرفته شد.

اقتصاد جهان به شدت به رشد نیاز دارد، اما شتاب رشد از کجا می آید؟ به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، طبیعتاً همه نگاه‌ها به چین است. طی دهه گذشته، اقتصاد چین با نرخ متوسط سالانه ۶.۲ درصد رشد کرده است که بیش از ۳۰ درصد در رشد اقتصادی جهان نقش داشته است

لی کیانگ، نخست‌وزیر چین، در مراسم افتتاحیه سخنرانی و تاکید کرد که دیگر کشورها نباید در پیشنهادی ایالات متحده برای مهار چین شرکت کنند. نخست وزیر لی همچنین گفت: «ما باید خود را با روند زمانه وفق دهیم، همدلی بیشتری برای توسعه داشته و یک اقتصاد جهانی باز بسازیم.

نباید مسائل اقتصادی و تجاری را درگیر سیاست کنیم. من قاطعانه با آن مخالفت خواهم کرد. ما باید به طور مشترک از شبکه صنعتی جهانی و زنجیره تامین محافظت کنیم. باید امنیت، ثبات و جریان روان زنجیره تامین را حفظ کنیم تا دستاوردهای جهانی شدن اقتصادی به نفع همه کشورها باشد.

۱۶۸ موضوع فرعی مانند از سرگیری رشد اقتصادی، چین در جهان، انتقال انرژی و تامین مواد، حفاظت از طبیعت و آب و هوا، گرایش‌های مصرف کننده در دوران پس از ویروس کرونا و توسعه نوآوری در این نشست بررسی شد. ۱۵۰۰ نفر از ۹۰ کشور از جمله سیاستمداران و سازمان‌های بین المللی، صنعت و رسانه‌ها، کارشناسان و دانشگاهیان در آن شرکت کرده و نخست وزیران مغولستان، نیوزلند، ویتنام و باربادوس با بهره گیری از این رویداد، از چین بازدید کردند.

حضور پررنگ اعراب

فیصل علی‌ ابراهیم، وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی عربستان سعودی یکی از چندین مقام سعودی است که در مجمع بزرگ اقتصادی در چین شرکت می‌کند و نشان دهنده تقویت روابط بین عربستان سعودی و چین است. این رویداد اغلب به عنوان داووس تابستانی شناخته می شود، که موازی با نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس در زمستان است. علی ابراهیم نقش بسزایی در این دیدار خواهد داشت. او در یک پنلی در مورد استفاده از نوآوری برای مقابله با چالش‌های امنیت غذایی و تغییرات آب و هوا صحبت کرد.

عربستان سعودی در مجموع ۲۴ مقام و شخصیت تجاری را به این نشست فرستاده است. ریاست این هیئت را علی ابراهیم و عبدالله السوها وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عربستان سعودی بر عهده داشت. پنل‌هایی که علی ابراهیم در آن شرکت کرد با اولویت‌های عربستان مطابقت دارد. شرکت‌های سعودی مانند ACWA Power به انرژی‌های تجدیدپذیر علاقه بسیاری دارد زیرا ریاض به دنبال تنوع بخشیدن به منابع درآمدی از نفت و گاز است. نهادهای دولتی عربستان مانند صندوق سرمایه گذاری عمومی نیز به دنبال توسعه اقتصادی در این کشور هستند. بانک مرکزی عربستان سعودی تصمیم گرفت در ماه جاری نرخ بهره را ثابت نگه دارد، که بازتاب تصمیم فدرال رزرو آمریکا است.

در اوایل این ماه، ریاض میزبان کنفرانس تجاری اعراب و چین بود که منجر به معاملات بیش از ۱۰ میلیارد دلاری شد. این قراردادها بخش‌های مختلفی از جمله وسایل نقلیه الکتریکی، صنعت، معدن، راه‌آهن و گردشگری را پوشش می‌دهد

عربستان سعودی روابط تجاری و انرژی قابل توجهی با چین دارد. این کشور در ابتدای سال دومین تامین کننده بزرگ نفت چین بود و پس از روسیه در رتبه دوم قرار گرفت. چین همچنین بزرگترین شریک تجاری عربستان سعودی بوده و روابط بین دو کشور در حال گسترش است. در اوایل این ماه، ریاض میزبان کنفرانس تجاری اعراب و چین بود که منجر به معاملات بیش از ۱۰ میلیارد دلاری شد.

این قراردادها بخش‌های مختلفی از جمله وسایل نقلیه الکتریکی، صنعت، معدن، راه‌آهن و گردشگری را پوشش می‌دهد. عربستان سعودی همچنین در نشست بریکس در آفریقای جنوبی در اوایل ژوئن شرکت کرد، ائتلافی متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی که به دنبال ارائه جایگزین ژئوپلیتیکی در برابر غرب است.

فایننشال تایمز در ماه می گزارش داد که عربستان سعودی در حال مذاکره برای پیوستن به بانک توسعه جدید بریکس است. رئیس بانک، رئیس جمهور سابق برزیل، دیلما روسف، سخنرانی اصلی را در کنفرانس تجاری اعراب و چین ایراد کرد. اگرچه روابط عربستان و چین عمدتاً مبتنی اقتصاد بوده، اما روابط سیاسی نیز در حال تقویت است.

در ماه مارس، با میانجیگری چین توافق عربستان سعودی و ایران حاصل و روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند. امین ناصر، مدیرعامل شرکت سعودی آرامکو در کنفرانس انرژی آسیا در مالزی شرکت کرد. ناصر در این رویداد گفت که به دلیل تقاضا چین و هند، عوامل بنیادی بازار نفت در حال تقویت هستند.

حجم تجارت دوجانبه چین و عربستان به ۱۱۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. عربستان سعودی مشتاق همکاری با چین برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود است. این کشور خواهان سرمایه‌گذاری فراتر از بخش‌های نفت، پالایش و مخابرات، در بخش صنایع مختلف از فولاد گرفته تا پلتفرم های اینترنتی، بازی‌ها و گردشگری است.

در دهه‌های گذشته، چین به منبع اصلی سرمایه‌گذاری خارجی در خاورمیانه و همچنین شریک اصلی اقتصادی برای چندین کشور خلیج فارس، در درجه نخست عربستان سعودی و امارات متحده عربی تبدیل شده است. پکن برای رشد سریع اقتصادی خود و تبدیل شدن به بزرگترین صادرکننده کالا در جهان به نفت و گاز نیاز دارد و در مقابل، کشورهای عربی خلیج فارس برای تامین مالی تنوع اقتصادی خود به درآمدهای صادراتی نیاز داشتند.

علاوه بر این، چین اکنون در بازسازی سوریه مشارکت دارد. روسیه احتمالا در حال حاضر قدرت برتر آنجا باشد، اما نمی‌تواند با سابقه چشمگیر شرکت‌های چینی در ساخت بنادر، جاده‌ها و خطوط راه آهن- با پشتوانه منابع مالی نامحدود- رقابت کند.

در ۱۲ ژانویه ۲۰۲۳، یادداشت تفاهمی بین چین و سوریه در خصوص مشارکت در طرح کمربند و جاده (BRI) امضا شد. این اقدام واشنگتن را خشمگین کرد، زیرا اعلام کرده بود تا زمانی که رئیس جمهور بشار اسد در قدرت بماند، در بازسازی سوریه شرکت نخواهد کرد. چین توافق مشابهی با مراکش نیز دارد.

در مجموع، چین ۲۱ کشور عربی را به BRI، پروژه چند تریلیون دلاری خود برای احیای جاده افسانه‌ای ابریشم به منظور حمل و نقل و فروش کالاهای خود به بازارهای اروپا و آفریقا، ملحق کرده است

پکن ۱۰.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ در پروژه‌های انرژی و BRI در عراق سرمایه گذاری کرده که سومین تامین کننده بزرگ نفت چین پس از عربستان سعودی و روسیه است. همچنین، مصر ایستگاه مهمی برای BRI است و در سال ۲۰۱۸ دو کشور چندین قرارداد به ارزش ۱۸ میلیارد دلار امضا کردند. پکن در پروژه‌های زیربنایی مختلف از جمله پایتخت اداری جدید قاهره و منطقه توسعه اقتصادی-تکنولوژیکی در منطقه اقتصادی کانال سوئز مصر در عین سخنه مشارکت دارد.

در مجموع، چین ۲۱ کشور عربی را به BRI، پروژه چند تریلیون دلاری خود برای احیای جاده افسانه‌ای ابریشم به منظور حمل و نقل و فروش کالاهای خود به بازارهای اروپا و آفریقا، ملحق کرده است. دوسوم صادرات این کشور به قاره‌ها هم اکنون از طریق زیرساخت‌های ساخته شده توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس ترانزیت می‌شود.

در همین حال، انتظار می‌رود که همکاری بین چین و کشورهای عربی قوی باقی بماند. با این حال، هم همه‌گیری و هم بحران اوکراین بر اقتصاد جهان تأثیر منفی گذاشته و تقاضای کمتر برای کالاهای چینی وجود دارد و قیمت کالاها و هزینه‌های حمل‌ونقل نیز افزایش یافته است.

کد خبر: ۲۲۸٬۷۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha