۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۸
مرکز مبادله ایران به رشد تولید و صادرات کمک کرد| پیمان‌های پولی بهترین راه دور زدن تحریم‌ها
کارشناس مسائل اقتصادی:

مرکز مبادله ایران به رشد تولید و صادرات کمک کرد| پیمان‌های پولی بهترین راه دور زدن تحریم‌ها

کارشناس اقتصادی گفت: پیمان‌های پولی از پیچیدگی مبادلات تجاری کشورمان می‌کاهد و بهترین راه برای دور زدن تحریم‌هاست.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، حسین محمودی اصل؛ کارشناس اقتصادی اظهار کرد: یکی از راه‌های تسهیل مبادلات تجاری به مقوله پیمان‌های پولی منطقه‌ای مرتبط است.

وی افزود: پیمان‌های پولی به طور معمول با کشورهایی که مبادلات تجاری بالایی داریم روی می‌دهد که در این شرایط پیمان‌های پولی از پیچیدگی مبادلات می‌کاهد.

این تحلیل گر بازارهای مالی عنوان کرد: در شرایط تحریم پیمان‌های پولی ابزار مناسبی است تا تحریم‌ها را کم اثر کنیم، چراکه در پیمان‌های پولی اعم از پیمان‌های منطقه‌ای ارزهای ملی دو کشور جایگزین ارزهای بین المللی می‌شوند.

محمودی اصل تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در پیمان‌های پولی مورد توجه قرار می‌گیرد، میزان مبادلات تجاری است، اگر میزان مبادلات یکسان باشد، به عنوان نمونه هر دو کشور ۵ میلیارد دلار مبادلات تجاری داشته باشند، این دو کشور به راحتی می‌توانند با پول‌های ملی کشورشان مبادلات تجاری را انجام دهند.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: در زمان‌هایی که مازاد تجاری وجود داشته باشد، این کشورها مازاد تجاری را بین خود تعریف خواهند کرد. به عنوان نمونه مازاد تجاری ایران با عراق ۸ میلیارد دلار است، در این جا بهتر است که ایران به جای دینار عراق، ارزهای نقد شونده دیگر دریافت کند.

وی افزود: پیمان‌های منطقه‌ای بسیاری از هزینه‌های تجارت را کاهش می‌دهد، به عنوان نمونه با برقراری چنین پیمان‌هایی هزینه حمل و نقل کاهش خواهد یافت.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: پیمان‌های شانگ‌های و پیمان‌های قفقاز در این زمینه به کشورمان بسیار کمک خواهند کرد.

محمودی اصل تصریح کرد: برای اینکه صادرات خود را تقویت کنیم، باید بازارهای کشورهایی که با آنها پیمان‌های پولی و پیمان‌های منطقه‌ای منعقد کرده‌ایم را شناسایی کنیم تا از ظرفیت آن‌ها مطلع شویم؛ به عنوان نمونه می‌توانیم مواد اولیه مورد نیاز کشورمان را از این طریق تامین کنیم.

وی گفت: همچنین پیمان‌های پولی و پیمان‌های منطقه‌ای در حوزه تحریم‌های بیمه‌ای و تحریم‌های کشتیرانی به ما کمک بسیاری خواهد کرد تا تحریم‌ها را دور بزنیم و بازارهای جدید صادراتی را شناسایی کنیم.

محمودی اصل در پایان با اشاره به این که راه‌اندازی مرکز مبادله ایران ابتکار بسیار خوبی برای رشد تولید و صادرات بود، گفت: مرکز مبادله ارز و طلای ایران کمک کرد تا به اهداف مورد نظر در مدیریت ارزی کشور دست یابیم و حتی تولید و صادرات هم تقویت شود.

کد خبر: ۲۲۸٬۷۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha