۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
درخواست کاهش قیمت گندله غیرمنطقی است
دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران:

درخواست کاهش قیمت گندله غیرمنطقی است

دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران گفت: درخواست کاهش قیمت گندله و کنسانتره غیرمنطقی و غیر رسمی است چرا که در ۱۰ ماه گذشته قیمت گندله یک روند بسیار منطقی و آرامی داشته است.

به گزارش بازار، سعید عسکرزاده درباره درخواست کاهش قیمت گندله و کنسانتره گفت: روز شنبه در گندله عرضه نداشتیم که یکی از مهمترین دلایل آن درخواست کاهش قیمت یک واحد (فولادسازی) بود که در پرسودترین نقطه زنجیره آهن یعنی آهن اسفنجی قرار دارد.

وی با بیان اینکه عرضه کنندگان گندله و کنسانتره از این مسئله (درخواست کاهش قیمت) ابراز نگرانی می‌کنند، افزود: انتظارمان این است وقتی که حلقه‌ای بیشترین سود زنجیره تولید را به خودش اختصاص می‌دهد باید همراهی و از خودگذشتگی بیشتری نسبت به دیگر حلقه‌های این زنجیره تولید داشته باشد اما اکنون این حلقه واحده کاملاً برعکس عمل کرده و شرایط را برای دیگر زنجیره سخت‌تر کرده است.

عسکرزاده ادامه داد: انتظاری که در چنین شرایطی از مجموعه وزارتخانه داریم این است که‌ ای کاش با تشکیل جلسه با تشکل‌های مربوطه یعنی تولید کنندگان (انجمن سنگ آهن ایران) و مصرف کنندگان (انجمن تولید کنندگان فولاد ایران) مذاکره و تصمیم گیری می‌کردند.

وی درباره اینکه این درخواست کاهش قیمت از مبادی رسمی اعلام شده است، گفت: هیچ چیزی به صورت مکتوب به ما اعلام نشده است بلکه به ما گفتند قیمت‌های عرضه کنندگان را نپذیرفتند و ما به صورت رسمی نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است که این قیمت‌ها را نپذیرفتند.

دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران با بیان اینکه هم اکنون برخی از واحدهای تولیدی (گندله و کنسانتره آهن) ما در شرایط خوب و مناسبی برای عرضه نیستند، افزود: واحدهای بسیاری داریم که تاب آوریشان بسیار پایین است. آمارها نشان می‌دهد که حتی بسیاری از این واحدها به سختی توانستند شرایط را کنترل کنند و بنگاه‌هاشان را سرپا نگه دارند تا مشکلی در بحث عرضه در بازار پیش نیاید.

عسکرزاده گفت: اکنون تصمیم نهایی عرضه کنندگان گندله و کنسانتره این است که قیمت واقعی گندله را در بازار و بورس کالا نشان دهیم و این قیمت را به وزارتخانه اعلام کنیم و در نهایت نیز برای هفته آینده با همان قیمت قبل عرضه کنیم و منتظر بازخورد وزارتخانه باشیم.

وی ادامه داد: ما نیز به صورت رسمی و مکتوب اعلام کنیم تا اگر اظهار نظری در این خصوص وجود دارد، مشخص شود که روی چه بخشی است و مکتوب به ما پاسخ داده شود.

دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران درباره اینکه این کاهش قیمت از چه مرجعی مطرح شده است، مگر تعیین قیمت از طریق بورس انجام نمی‌شود، گفت: ما هم نمی‌دانیم به طور مشخص از جانب چه کسی مطرح شده، اما به طور معمول از مبادی غیر رسمی مطرح شده است، چون انجمن تولید کنندگان فولاد همان طور که گفتند، هیچ ادعایی مبنی بر افزایش یا کاهش قیمت در این خصوص نداشتند.

عسکرزاده افزود: البته ما نیز قیمت‌ها را خیلی کنترل کردیم، در ۱۰ ماه گذشته قیمت گندله یک روند بسیار بسیار منطقی و آرامی داشته است، این که مثلاً یک کالایی ۷۰ درصد قیمتش افزایش داشته و اکنون ۵ درصد کاهش قیمت داشته، نمی‌تواند مبنای این کار قرار گیرد که در زنجیره بالادست نیز به همان نسبت کاهش قیمت صورت گیرد، در حالی که وقتی قیمت آن کالا ۷۰ درصد بالا رفت، ما هیچ افزایش قیمتی نداشتیم و قیمت‌ها را افزایش ندادیم، بلکه ما قیمت‌ها را در یک ثبات نسبی نگه داشتیم.

وی گفت: این درخواست (کاهش قیمت) به نظر می‌رسد که بیشتر یک شیطنت فردی است تا یک کار جدی کارشناسی، بر همین اساس امیدواریم که وزارتخانه مربوطه به صورت کارشناسی به آن نگاه کند و مسئله به سرعت حل و فصل شود.

دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران ادامه داد: البته یک اتفاقات مشابهی در سال‌های گذشته هم افتاده است، به طور معمول هرگاه تغییری در وزارتخانه انجام روی می‌دهد و وزیری عوض می‌شود مباحث این‌چنینی مطرح می‌شود و یکی دو ماه فضای کشور را منتشنج می‌کنند و منافع ملی را به خطر می‌اندازند، بعد هم در نهایت اعلام می‌کنند، شما درست می‌گفتید مسئله حل شد ما هم خوشحال بودیم که مسئله حل شده، ولی آن فردی که این آشوب را درست کرده منافعش تأمین شده و و از طرفی هم هیچ وقت مورد بازخواست قرار نگرفته است.

عسکرزاده افزود: خواسته ما این است که اتفاقات این‌چنینی پیگیری شود و باید حد و مرزی برای چنین خواسته‌هایی قائل شد و یک مقداری هم منافع ملی را در نظر گرفت.

کد خبر: ۲۲۸٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha