۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
فاز ۱۱، پروژه‌ای که بعد از ۲۰ سال بلاتکلیفی در ۲۰ ماه به سرانجام رسید

فاز ۱۱، پروژه‌ای که بعد از ۲۰ سال بلاتکلیفی در ۲۰ ماه به سرانجام رسید

فروردین ماه امسال حفاری ۴ حلقه چاه تکمیل شد و حال با نصب سکو همه‌چیز آماده تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی است که در گام نخست، ۱۵ میلیون متر مکعب در روز خواهد بود.

به گزارش بازار، امروز بالاخره سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط شناور اوشنیک با موفقیت نصب شد تا در گام بعدی با راه‌اندازی و بهره‌برداری سکو تا چند هفته دیگر، مرزی‌ترین فاز ایران در این میدان مشترک با قطر، بالاخره بعد از ۲۰ سال به تولید گاز برسد.

ماجرای توسعه فاز ۱۱ به ۲۰ سال پیش برمی‌گردد، زمانی که توتال فرانسه و پتروناس مالزی توسعه آن را برعهده گرفتند ولی از آن زمان تاکنون این فاز در حال دست به دست شدن بین شرکت‌های خارجی بود.

البته پروژه فاز ۱۱ در اواخر دولت دهم و در مرداد ۹۲ به شرکت ایرانی پتروپارس سپرده شد و کار در حال پیشرفت بود که بیژن زنگنه وزیر سابق نفت بدون هیچ دلیلی این پروژه را از پتروپارس گرفت و دوباره این پروژه به توتال سپرده شده و در برزخ بلاتکلیفی قرار گرفت.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، در دی ۱۴۰۰، ۲ قرارداد مهم برای تسریع در توسعه فاز ۱۱ ابلاغ رسمی شد که این قراردادها مربوط به اجرای خط لوله دریایی، همچنین انتقال، اصلاح و نصب سکوی تولیدی در موقعیت SPD۱۱B بود.

۷ ماه بعد، یعنی مرداد ۱۴۰۱ عملیات لوله‌گذاری دریایی خط انتقال گاز نخستین سکوی فاز ۱۱ تکمیل شد که شامل یک رشته خط لوله ۳۲ اینچ دریایی گاز ترش و یک رشته خط لوله ۴.۵ اینچ تزریق منواتیلن گلایکول بود.

برای تولید از این فاز تصمیم گرفته شد که برای نخستین بار در دنیا، عملیات برداشت و بارگیری سکوی گازی توسط شناور اوشنیک انجام شود و سکوی سوم فاز ۱۲ به موقعیت B فاز ۱۱ منتقل شود. این ابتکار باعث جلو افتادن پروژه به میزان ۳ الی ۵ سال شد و زمان ساخت سکوی جدید را از این پروژه حذف کرد.

سرانجام فروردین ماه امسال حفاری ۴ حلقه چاه تکمیل شد و حال با نصب سکو همه‌چیز آماده تولید گاز از فاز ۱۱ است که در گام نخست، ۱۵ میلیون متر مکعب در روز خواهد بود.

همچنین سفارش‌گذاری ساخت یک سکوی دیگر و جکت دیگر برای این فاز در سال ۱۴۰۰ انجام شده تا بلافاصله با حفاری‌های جدید، توسعه تکمیلی و رسیدن به تولید روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز به عنوان تولید نهایی این فاز در آینده عملیاتی شود.

البته طبق برنامه قرار بود که تولید از این فاز در زمستان سال قبل آغاز شود اما به هر حال به سرانجام رسیدن این پروژه در ۲۰ ماه، آن هم بعد از ۲۰ سال بلاتکلیفی، کارنامه قابل قبولی محسوب می‌شود.

کد خبر: ۲۲۸٬۵۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha