۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
پایش اراضی دولتی از طریق پنجره واحد مدیریت زمین
با هدف مبارزه با زمین‌خواری محقق شد؛

پایش اراضی دولتی از طریق پنجره واحد مدیریت زمین

رضایی، معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن از راه‌اندازی پنجره واحد مدیریت زمین برای پایش اراضی دولتی به منظور مقابله با زمین‌خواری خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، تقی رضایی معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن درباره راه‌اندازی پنجره واحد مدیریت زمین و خدمات ارائه شده در این حوزه اظهار کرد: برای شفافیت در حوزه اراضی اقدامات گسترده‌ای از طریق دستگاه‌های ذیربط انجام شد که منجر به راه‌اندازی پنجره مدیریت واحد زمین با مجری گری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شد.

وی افزود: دستگاه‌های نظارتی هم مسئولیت نظارت بر این سامانه را بر عهده گرفتند.

رضایی خاطر نشان کرد: سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان متولی اراضی شهری در این سامانه نقش پررنگی دارد و مصوبات مختلفی هم در جلسات کارگروه فرا قوه‌ای مبارزه با زمین خواری شکل گرفته که تکالیفی برای دستگاه‌های فعال در حوزه زمین تعیین کرده است.

معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ۱۱ اداره کل از استان‌های مختلف در اجرای آزمایشی این سامانه مشارکت کرده‌اند.

وی افزود: حوزه اول، پایش اراضی و مقابله با تعرض، دست اندازی و تصرف است و حوزه دوم شامل تعیین نوعیت زمین می‌شود.

به گفته رضایی موضوع مهم‌تر بحث واگذاری اراضی است که پس از این مراحل، در پنجره واحد راه‌اندازی خواهد شد.

معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن اظهار کرد: تا کنون ۱۱ استان در این حوزه فعالیت می‌کردند که با بستر سازی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات این بستر سراسری شد و همه باید در پنجره واحد مدیریت زمین درباره پایش زمین فعالیت کنند.

رضایی درباره اثر گذاری این سامانه در مقابله با زمین خواری توضیح داد: اگر به اراضی بارگذاری شده در این سامانه دست اندازی و تعرضی انجام شود، بلافاصله به همکاران مربوطه در استان اطلاع داده خواهد شد تا با این پدیده مقابله کنند.

وی ادامه داد: خدمت دیگر این سامانه مربوط به نوعیت زمین و استعلام ماده ۱۲ قانون زمین شهری است که با اجرای آن دیگر نیاز به مراجعه حضوری متقاضی به ادارات کل راه و شهرسازی نخواهد بود.

معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد: در ادامه مسیر نیز واگذاری زمین چه به اشخاص و چه به دستگاه‌های دولتی از طریق این سامانه فراهم خواهد شد و سازمان ملی زمین و مسکن هم آمادگی ارائه خدمت در این حوزه را دارد.

رضایی گفت: جلسات متعدد آموزشی در این خصوص با استان‌ها و مدیران مربوطه برگزار شد تا آسیب‌ها و مشکلات احتمالی شناسایی شود.

گفتنی است، در راستای تکریم ارباب رجوع و شفاف‌سازی خدمات ارائه شده توسط ادارات کل راه و شهرسازی و براساس مصوبات کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری سازمان ملی زمین و مسکن با هماهنگی سازمان فناوری اطلاعات و مراجع ناظر، نسبت به پیاده‌سازی ارائه خدمت تشخیص نوعیت اراضی موضوع کمیسیون‌های ماده ۱۲ قانون زمین شهری و خدمت پایش اراضی دولتی بر بستر پنجره واحد مدیریت زمین اقدام و طی ماه‌های اخیر نسخه اولیه برنامه در بیش از ۱۱ اداره کل به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد.

با توجه به گذشت بیش از ۴ ماه از اجرای آزمایشی و به‌منظور نهایی‌سازی خدمت، روز گذشته نشستی با حضور ادارات کل پایلوت در محل سازمان ملی زمین و مسکن برگزار و نسبت به بررسی و اخذ بازخورد اجرای آزمایشی اقدام شد.

کد خبر: ۲۲۸٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha